Hveding Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Hei. Jeg lurer på om vann blir fortere kald i fryser eller et kjøleskap ? Jeg tror kjøleskapet kjøler raskest, men vil ha en bekreftelse. Mvh Patrick. 1 Lenke til kommentar
Tapetfjes Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Om vann blir fortest kaldt i +4 eller -18 ? Virkelig? Lenke til kommentar
kjermy Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Fryseren selvfølgelig.... EDIT: Føler nesten for å gi meg selv et "Thank you Cpt. Obvious" bilde. Endret 8. desember 2010 av kjermy Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Kjøper du en varm cola å skal ha den kald innen 30 minutt så er frysern valget selfølgelig. Edit: ingen vil at en varm cola skal være varm Endret 8. desember 2010 av Complexity Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Dette må være det rareste spørsmålet jeg har sett på lenge. Lenge. Lenke til kommentar
kjermy Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Kjøper du en varm cola å skal ha den varm innen 30 minutt så er frysern valget selfølgelig. Jaha EDIT: Too late Endret 8. desember 2010 av kjermy Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Men det beste er å fylle e bolle med saltvann og isbiter. Da skal det visstnok kun ta noen få minutter å få en boks brus kald. To grunner for dette: Vann leder kulde bedre enn luft. Saltvann kan bli mye kaldere enn ferskvann før det fryser... Nemlig. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 har du noengang opplevd at en bolle med vann og isbiter fryser? rly? Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg ser den siste setningen ble litt feil. Her fant jeg en kilde som forklarer det skikkelig: http://www.waynesthisandthat.com/saltice.html Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Hva fryser først av et glass med kaldt og et med varmt vann? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Varmt vann fryser først. Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 E du sikker på det? Det er sånn at hvis du hiver kokende vann opp i lufta i mange minusgrader, så blir det lettere til snø enn kaldt vann ville gjort. Men det er fordi det fordamper og damp blir lettere frossent enn vann. Men at varmt vann fryser lettere i et glass enn kaldt vann doesn't make sense. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Ja, det kalles Mpemba-effekten. http://library.thinkquest.org/C008537/cool/freeze/freeze.html Poenget var at ikke alle spørsmål er så dumme som de først høres ut. Lenke til kommentar
Brouwer Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 som alle vet fryser ikke tiss i fryser. men hvorfor det er det kjemikalene som gjør det? er det som fryseveske man har i bensinen på vinter? høres ut som det er noe lignende i urin men jeg skjønner ikke hva det kan være? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå