Vanskelig Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Heisann. Jeg har et analogt Canon EOS600 kamera med 3 linser. Jeg vurderer nå å gå over på digitalt speilrefleks (EOS1000D, 500D eller 550D). Det jeg lurer på er om de gamle linsene vil fungere på det nye kamerahuset. Og vil de fungere like bra som de nye linsene, altså like kjapt osv.? Planen var å legge ut noen bilder men finner ikke ut hvordan jeg legger ut mer enn 1 bilde. Derfor spleiser jeg dem sammen . Mvh Mogens Endret 8. desember 2010 av Vanskelig Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Gamle Sigma objektiver fungerer dårlig (stort sett overhode ikke) på nyere Canon kameraer. Selv gode gamle EOS 350D sliter med de. HAr du noen origianle Canon objektiver, så vil de nok virke. Men det er ikke sikkert de er noe særlig å bruke for det. Det har skjedd en god del med objektivene siden EOS 600 ble lansert. Den gang var zoom-objektivene ganske triste saker. Har du noen faste EF objetkiver, så vil de fungere bra. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Hvis det er orginal Canon optikk skal det fungere helt fint, med autofokus, lysmåling og det hele. hvis det er tredjeparts optikk er det ikke like sikkert. et lite "problem" er at digitale speilreflekskameraer i denne klassen. har en sensor som er mindre enn en filmrute. Dette innebærer at du må gange brennvidden på objektivene med 1.6, objektiver laget for analoge kameraer har derfor ofte en brennvidde som er litt dårlig tilpasset kameraer med såkalt "crop format" en moderat vidvinkel - normal - moderat tele zoom til analogt kamera blir på en EOS xxD, xxxD og xxxxD en normal - tele - tele++ zoom Endret 8. desember 2010 av SirAmp Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Orginale Canon eos objektiver skal være kompatible hele veien. Når det gjelder 3parts objektiver så som Sigma vet man aldri før man har prøvd,har selv en eldre sigma 24mm f/2.8,autofokus fungerer helt greit men jeg få kun brukt den på f/2.8 hvis jeg prøver og forandre blender får jeg feilmeldinger på kameraet Jeg vet at enkle 3part objektiver ikke fungerer på 1000D men ellers på Canon kameraer,så ville nok heller kjøpt 500D med kit-objektivet "18-55 IS" da du sikkert ikke har mindre brennvidde en 28mm på ditt eos 600. Edit:hvilken objektiver er det du har ellers ? Endret 8. desember 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Helvete for et møkkaopplegg. Det går f......en meg ikke an å endre bildet i første melding... Legger ut det jeg mente her. Jeg har 1 originalobjektiv. 35-105mm. Jeg har også en 500mm Sigma . http://bildr.no/view/775092]http://bildr.no/thumb/775092.jpeg Endret 8. desember 2010 av Vanskelig Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Imponerende mange svar på kort tid! Her skal det være en link til bildet . http://bildr.no/view/775092 Om jeg ikke får lagt ut så mye så er jo konklusjonen at det ene Canon objektivet mitt skal antakeligvis funke. Fungerer blitzen også? Jeg har 420EZ. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 420EZ kan trygt brukes på kameraet, og vil fungere fint, men desverre ikke gi automatikk Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 420EZ kan trygt brukes på kameraet, og vil fungere fint, men desverre ikke gi automatikk Automatikk?? Hvordan da? Det blir vel blitz når jeg knipser ?? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Joa,430 Ez fungerer den også,men du må justere den manuelt. Angående første melding,du må trykke på knappen "full editor" etter og ha åpnet for redigering,det for og få full tilgang til hele sulamitten i innleggene Edit:her er en tråd med 420 Ez. Endret 8. desember 2010 av Nautica Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Ja med en moderne blitz får du full automatikk, som sørger for korrekt eksponering, med denne blitsen vil det blinke, men du må styre manuelt hvor mye det blinker Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Ah, ok. Satan. Da er det egentlig optimalt å bytte den også. Jaja, tusen takk for både gode og kjappe svar alle sammen! Vi får se hva nissen kommer med i år! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Ah, ok. Satan. Da er det egentlig optimalt å bytte den også. Neida,er ikke nødvendig og bytte den. Hvis du skal bruke blits er det enkelt og benytte riktige innstillinger både på kameraet og blits,problemene begynner først når man ikke har tid til å justere/teste før man må ta bilder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå