Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

En røykende ikke røyker


RuneMeier

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Hille

Kjempemoro at du liker det jeg har skrevet, og om du mener at dette er noe andre kan få nytte av så hadde det hvert kjempeflott!

 

@Fin Skjorte

Skjønner hva du mener da det ikke er så ille nå etter 12 dager, men jeg må si jeg fortsatt kjenner kjempesuget skylle inn over meg 2 til 3 ganger om dagen. Den STORE forkjellen på abstinensene i starten og nå er at de ikke varer så lenge. Nå varer det mellom 30 minutter og 2 timer før det gir seg.

Jeg er 100% enig i at vanen er det som er vanskeligst å holde på avstand over tid da abstinensene blir levelige etter ca 2 uker. Jeg har hørt tonnevis med tips på hvordan man skal omprogrammere hodet når man merker at vanen trenger en røyk. Kan ikke si jeg har en plan med hva jeg skal gjøre med det. Det var egentlig hele greia, at jeg bare skulle hoppe i det og gjøre det beste ut av det underveis. Jeg kommer nok til å komme til vaneproblemet som du beskriver snart jeg også, men der jeg er i dag er det abstinensene som står i fokus.

 

Akkurat nå ser det ganske lyst ut da det å ta seg en røyk ikke er lagt inn i hodet mitt som et alternativ. Hvorfor skal jeg begynne å røyke når jeg er 30 år? Hah sånt starter man jo med på ungdomskolen når man er ung og dum!

 

En ting av gangen intill vidre, men takk for tipsene. Skal ta det til etterretning.

 

@Gurglemuffin

Takk for fine ord. Tenkte ikke på det når jeg skrev, men godt å høre at du liker det :)

 

@RuneMeier

Ettersom jeg får overveldende tilbakemeldinger på innlegget får jeg lyst til å holde liv i tråden med oppdateringer. Jeg redigerte bort en stor del av det orginale innlegget, skal se om jeg ikke kan skrive det om og legge det til for de som liker å lese. Inntil da:

 

Hvor sugen er Rune? (Oppdatering)

post-225830-0-49473800-1292590378_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har det gått 22 dager, jeg har ikke oppdatert på en stund. Det er et godt tegn.

Jeg har holdt meg og er fortsatt røykfri! STOLT!!

 

Det går relativt bra, merker at det er nå problemene begynner å dukke opp for alvor.

Selv om abstinensene ikke er spesielt store så er de der HELE tiden. Jeg sliter med å slappe av. Tenker på at jeg vil ha en røyk selv om jeg vet at den ikke vil gjøre noen forskjell. Det er vel forventningene som gjør det antar jeg.

 

Heldigvis har jeg fortsatt tanken i hodet at røyk IKKE er et alternativ. Alt annet er lov men ikke nikotin. Det er faktisk ganske deilig å tenke på. Blir det for ille går jeg i butikken og kjøper meg Cola og chips. Sliter rett og slett med å slappe av, er liksom alltid "On Edge". Merker at jeg må lære meg å slappe av på nytt. Hele mitt voksne liv har jeg tatt meg en røyk når jeg skal ta meg en pause. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem der, men tar det litt som det kommer.

 

MEN jeg kan lukte, og jeg lukter ikke vondt (synes jeg). Jeg har bedre kondis, noe jeg merker godt når jeg går opp trapper.

 

Uansett det er nå den største utfordringen starter. Det er nå jeg skal lære meg å leve uten røyken, nå er jeg over den bratteste kneika. Nå har jeg bare en uendelig lang slette igjen.

 

Hvor sugen er Rune?

post-225830-0-43380400-1293446596_thumb.png

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har vært uten røyk siden i sommer, og kjenner meg godt igjen i følelsene du beskriver til røyken. Dette hat-elsk forholdet jeg har hatt i 20 år. Skammen ved å sprekke og den euforiske lykken ved et trekk når man er virkelig sugen. I løpet av et år døde to eldre røykekompiser av meg av lungekreft...og jeg fortsatte å røyke!

 

Jeg har trent på sykkel i 10 år samtidig som jeg har røkt, og det var dette som ble hovedmotivasjonen/belønningen min for å slutte helt! I tillegg så blir det mindre og mindre akseptert i arbeidslivet å henge på utsiden å røyke for å deretter komme inn og stinke ut hele lokalet. Det begynte å plage meg at jeg stinket tobakk. Den "boost'en" som formen fikk i løpet høsten var belønning for det helvete det er å tvinge seg igjennom bølgene av nikotinsug. Heldigvis blir det lengre mellom disse etterhvert, men situasjonsbetinget røykesug sliter jeg med ennå. Man må etablere nye rutiner istedet for morra-røyken, middags-røyken osv. Hverdagene går greit da det er få som røyker der jeg jobber, men i helgene har jeg slitt!

 

Når jeg har slitt, belønner jeg meg med noen magadrag med luft igjennom nesen. Det økte oksygenopptaket gir et lite kick!

En sykkel/løpetur fjerner også røykesuget effektivt.

I avvenningsperioden spiste jeg også mye gulerøtter. Dette gir noe å knaske på, og er bedre enn cola og chips for figuren ;-)

 

Før jul var jeg på en tilstelning hvor ikke-røykerne utpå kvelden dro frem ti-pakninger og gikk på utsiden for å ta seg en festrøyk. Da var jeg stolt av meg selv som ikke sprakk.

 

Jeg lo når du sammenliknet det å slutte å røyke med å sove på gulvet og konstant være småsulten. Overfor den yngste sønnen min sammenliknet jeg det å slutte å røyke med å slutte å spise!

 

Stå på Rune. Dette klarer du! :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jula og nyttår er over. Still going strong.

 

Fant faktisk en røykpakke med 3 røyk igjen i når jeg rydda for litt siden i skapet. Må inrømme at den var ikke lett å kaste. Stod å så på den en stund. Tenkte at ingen vil merke om jeg røyken en av disse? Heldigvis innså jeg at det er for min egen del jeg slutter. Selv om jeg ikke vil dumme meg ut ved å starte igjen så er det for meg jeg slutta.

 

Morfar fortalte meg på lille julaften at måten han slutta å røyke på var å si det til alle på jobben slik at han ikke turte å drite jeg ut. Det funka for han, og jaggu tror jeg ikke at jeg har gjort det samme her haha.

 

Dagene går fortere nå, er inne i min daglige rutine, bare uten røyk og snus. Sliter litt på jobben fortsatt ettersom jeg ikke har snus under leppa. Blitt litt vanskeligere å konsentrere seg, men går greit. Hjemme er det ikke noe stort problem.

 

Etter middag, og på jobb er de gangene jeg savner nikotin. Men det er ikke værre enn at jeg glemmer det med en gang og fortsetter med det jeg gjorde.

 

Hvor sugen er Rune?

post-225830-0-01453700-1294313476_thumb.png

Vet ikke om det er noe hensiktsmessig å oppdatere denne grafen lenger da jeg egentlig bare fyller inn 0, 0, 0, 0 hele tiden nå.

 

Takk for alle som har gitt meg støtte. Føler at dette er under kontroll jeg nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...