Gå til innhold

Statskirka = 79,2% - 49,2% = 79,2% ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lurt på om det hadde hatt noe for seg å samle opp en stor mengde utmeldinger til samme eller tilnærmet samme dato, slik at det blir en større sak ut av det enn bare en jevn utmelding.

Hva med 17. mai? Er det mulig å gi umeldingsskjema til presten etter messen som holdes da? Det hadde vært interessant å koble opp til de påfølgende 17. mai-taler hvis noen hadde våget seg på det.

Og det hadde passet å gjøre det i anledning feiringen av vår selvstendighet og frihet fra fremmede makter. Frihet fra religion og statlig kirke er ennå ikke helt oppnådd. Er det en dag som passer bedre for en slik symbolsk handling?

Forresten så funker ikke denne lenken:

HER for mer informasjon.

& ble til &

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3173

Lenke til kommentar

Igjen, Kristendom er et forferdelig forsvar mot Islam. De har akkurat de samme grunnlagene. Eldgamle historier fortalt for flere tusen år siden. Før vi som mennesker ante hva det faktisk innebærte å være mennesker, hva slags forhold vi har til alt liv på planeten, og hvordan verden for øvrig fungerer.

Å følge Gud eller å følge Allah går for det samme. Vi har ingen grunn til å differensiere på de to, og hvis vi fortsetter å late som om en slik overtro er akseptabelt, så forblir Islam like akseptabelt.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Du snakker om handlinger, inspirert av en usynlig, fraværende eller ikke-eksisterende skapning. Akkurat det samme som står i kjernen av Kristendom. Mange av de samme handlingene blir det også oppfordret til, men det vestlige samfunn har i senere tid forkastet disse.

Handlingene er vi imot. Grunnlaget er vi imot. Det holder ikke å bare gå på en av to, og si at noen saker oppfordret av guder er bra mens andre er ikke bra. Hvis noen forsvarer sin handling med guder, istedenfor mennesklighet og rasjonalitet, så kan de forsvare handlinger som går på tvers av mennesklighet og rasjonalitet med det samme.

Edit: Det ideelle er å få guder helt ut av bildet, slik at vi faktisk kan diskutere på samme nivå.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Har lurt på om det hadde hatt noe for seg å samle opp en stor mengde utmeldinger til samme eller tilnærmet samme dato, slik at det blir en større sak ut av det enn bare en jevn utmelding.

hva med julaften? det hadde blitt sak det :)

... og siden vi automatisk blir meldt inn igjen så er dette noe vi kan lage en årlig jule tradisjon ut av... he he... Ingen jul uten utmelding fra nå av!

(Det sørgelige er at dette antagelig er den eneste kristne tradisjonen som ikke er rappet fra andre religioner....)

:D

*Skriver ut utmeldeses papirer as we speak*

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

... og siden vi automatisk blir meldt inn igjen så er dette noe vi kan lage en årlig jule tradisjon ut av... he he... Ingen jul uten utmelding fra nå av!

(Det sørgelige er at dette antagelig er den eneste kristne tradisjonen som ikke er rappet fra andre religioner....)

Jeg er med!

Leverer utmelding i dag :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Meld deg ut av statskirka NÅ om du ikke er troende

Da slår jeg til med en helt annen oppfordring:

Meld deg INN i statskirka, dersom du ikke er med.

Hvorfor? Jo.

Det er rett og slett politikk.

Vil du ha Islam eller vil du ha kristendom?

Muslimene jukser med medlemstall i religiøse trossamfunn og får millioner i statsstøtte.

Ønsker du et muslimsk samfunn i fremtiden?

Hijab, kvinneundertrykking, omskjæring av både menn og kvinner, og voldtekt av vantro kvinner som ikke bærer hijab? LYKKE TIL!

Personlig gjør tanken på dette meg plutselig til kristenfundamentalist.

Innmelding kan du gjøre med dette skjemaet:

http://www.kirken.no/?event=downloadFile&FamID=116707

Jeg vil ikke ha noen av delene. Det finnes faktisk et tredje alternativ. Sekularisme.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for tråden.

Jeg skulle sjekke om jeg er medlem eller ikke for en tid tilbake men dette gikk i glemmeboka.

Sendte nå en mail for å verifisere at jeg ikke står på noen medlemslister da jeg ikke er døpt.

Utmelding er skrevet ut og klargjort så viser det seg at jeg er medlem blir det en utmelding snarest.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er med!

Leverer utmelding i dag :)

Nå er det gjort!

Oppforder alle andre ateister til å gjøre det nå før jul!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Meld deg ut av statskirka NÅ om du ikke er troende

Da slår jeg til med en helt annen oppfordring:

Meld deg INN i statskirka, dersom du ikke er med.

Hvorfor? Jo.

Det er rett og slett politikk.

Vil du ha Islam eller vil du ha kristendom?

Muslimene jukser med medlemstall i religiøse trossamfunn og får millioner i statsstøtte.

Ønsker du et muslimsk samfunn i fremtiden?

Hijab, kvinneundertrykking, omskjæring av både menn og kvinner, og voldtekt av vantro kvinner som ikke bærer hijab? LYKKE TIL!

Personlig gjør tanken på dette meg plutselig til kristenfundamentalist.

Innmelding kan du gjøre med dette skjemaet:

http://www.kirken.no/?event=downloadFile&FamID=116707

Vet du hva jeg vil ha? Inkludering av samfunnet. I Norge trenger vi strengt talt ikke religion for å holde verken motivasjon, håp eller noe annet. Jeg er full forståelse for at religion er n viktig del av land som for eksempel Palestina, der de "gode menneskene" virkelig trenger et håp for å fortsette med arbeidet de gjør. Ja, som du sikkert har skjønt er jeg en reinspikka Ateist.

Hvordan skal medlemskap i statskirka forhindre islamisering av Norge? Jeg mener at du tenker helt feil. Du tenker ekskludering framfor inkludering, det er det som skiller verden fra å være et sosialistisk samfunn. Det handler som å gå foran som et godt eksempel, ikke å utkonkurrere samfunn som ikke fungerer. De vil lære av oss.

Jeg er forresten beæret over dere som meldte dere ut av statskirka på grunn av denne tråden, men det er fortsatt veldig mange av norges befolkning som i det hele tatt ikke er klar over at de er medlem av statsreligionen i Norge.

@KarlRoger: Takk for retting av link, skal oppdatere !

• Liker 1
Lenke til kommentar

På nettsiden til statskirken står det at man må møte diss folkene personlig, vet noen hva den enkleste måten er?. Har tenkt lenge på å melde meg ut.

Dette høres merkelig ut. Da jeg meldte meg ut for drøyt et år siden (for andre gang), så var det bare å sende et skjema til nærmeste menighet. Har også bestemt meg for å, men jevne mellomrom, forespørre nærmese menighet om jeg fortsatt er medlem av statskjerka.

Ellers ser jeg at det argumenteres med at det er kristendommen som har skapt den verden vi lever i (den vestlige), noe som er feil. Det er opplysningstiden og diverse revolusjoner som har skapt den, for ikke å glemme alle krigene. Det var først når vi kom oss ut av kristendommens jerngrep (mørketida) at utviklingen skjøt fart.

Endret av TechTiger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv ateist og ser poenget ditt, men Kirker er en del av Norsk kultur arv enten vi liker det eller ikke! Det er også sånn at vedlikehold av stavkirker osv, ikke er billig! Tror også de fleste av Norske kirker er fredet noe som gjør at staten har et minimumskrav til vedlikehold.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...