scarfaze1 Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Hei! Har nå jobbet med PHP mye i det siste, holder på å lage et setereserverings-system, kan lage et simpelt CMS og driver også med freelancing. Tenker nå på å utvide kunnskapene mine i PHP ved å lære meg Drupal, Magento eller Wordpress. Wordpress er vel mitt største ønske siden jeg har mange klienter som har spurt om dette så det er noe jeg får bruk for, Magento og Drupal er kansje noe jeg bør lære litt senere, eller hva synes dere? Om jeg så lærer meg en av disse så tenker jeg først at jeg kansje burde lære meg classes? Noen tenker kansje at det er latterlig at jeg ikke har lært meg dette, men jeg ser rett og slett ingen grunn, hittil så har jeg aldri hatt noe bruk for det, eneste grunnen til å lære det nå er vel fordi det ofte er brukt i Wordpress og dem andre. Et annet spørsmål jeg har til Wordpress er hvordan man lærer seg dette? Jeg kan en god del i PHP nå, og lurer egentlig litt på hvordan dette med Wordpress fungerer, hvordan man setter opp osv, har dere noen guider å anbefale? -Anton Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Wordpress har egen API. Gå på hjemmesiden og les i dokumentasjonen. Har ikke vært borti det sjæl. Drupal derimot har ganske greit API og det er svært lett å sette seg inn i. Så kan du PHP kan du Drupal også Lenke til kommentar
Avean Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Men Drupal og Wordpress er jo mer for de som vil slippe scripting. Beste er å lage noe selv så du har kontroll over alt som skjer i backend. Skal du endre layout og oppsettet på f.eks en nyhet fra Drupal så må du lage hacks for å override alle 50 CSS filene som blir importert inn. Var faktisk Drupal som fikk meg til å sette meg ned å lage mitt eget cms. Er for all del kurrant å bruke skal du ikke customize så mye men vil du ha full kontroll sparer du så mye tid ved å lage noe eget. 1 Lenke til kommentar
scarfaze1 Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Men Drupal og Wordpress er jo mer for de som vil slippe scripting. Beste er å lage noe selv så du har kontroll over alt som skjer i backend. Skal du endre layout og oppsettet på f.eks en nyhet fra Drupal så må du lage hacks for å override alle 50 CSS filene som blir importert inn. Var faktisk Drupal som fikk meg til å sette meg ned å lage mitt eget cms. Er for all del kurrant å bruke skal du ikke customize så mye men vil du ha full kontroll sparer du så mye tid ved å lage noe eget. Ja. kan godt hende det passer bedre meg å lage noe eget, men hva med classer? Har du noen ganger fått bruk for det? Og i hvilken sammenheng? Hvis jeg setter meg ned å tenker på hvordan jeg lager mitt eget CMS så vet jeg godt hvordan jeg skal få det til, men uten bruk av classer, det kan jo hende er på grunn av at jeg har lite kunnskap om dem. Grunnen til at jeg har lite kunnskap om classer er at jeg aldri har sett noen steder jeg kan bruk for dem.. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Klasser gjør ting veldig mye lettere, og sparer deg for mye koding, om det gjøres riktig. Om du ikke skjønner poenget med det så kan du enten ikke nok, eller du er ikke skapt for programmering. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Ikke så veldig mye men det er veldig kjekt. Istedet for å definere gang på gang hva du skal hente ut fra en database f.eks, så kan du lage en klasse med faste attributter. F.eks <?php class user { var $name = 'johnny'; var $age = '28': function user(){ } } $per=new user(); echo $per->age; ?> Så med dette kan du tilegne faste attributter som letter arbeidet mye på større sider. Du slipper å lage nye kommandoer for en ny variabel, du bare sier at den skal være av class user f.eks så vil den automatisk arve attributtene som name, age osv. Drupal er bygd av objekt orientering som dette. Endret 10. desember 2010 av Avean Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Nå har ikke jeg brukt drupal så mye, men sist jeg skjekket så var det ikke brukt en eneste klasse. Lenke til kommentar
scarfaze1 Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 Ikke så veldig mye men det er veldig kjekt. Istedet for å definere gang på gang hva du skal hente ut fra en database f.eks, så kan du lage en klasse med faste attributter. F.eks <?php class user { var $name = 'johnny'; var $age = '28': function user(){ } } $per=new user(); echo $per->age; ?> Så med dette kan du tilegne faste attributter som letter arbeidet mye på større sider. Du slipper å lage nye kommandoer for en ny variabel, du bare sier at den skal være av class user f.eks så vil den automatisk arve attributtene som name, age osv. Drupal er bygd av objekt orientering som dette. Var akkurat et sånt eksempel jeg var ute etter, tusen takk, ser hvordan jeg kan bruke det på en god måte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå