Gå til innhold

Flytte mine dokumenter til annen partisjon

Anbefalte innlegg

Nå har jeg tenkt å lage en egen partisjon der kun windows og alt som er forhåndsinstallert skal ligge. Jeg skal også lage en annen partisjon der my documents, program files og alt annet skal ligge.

Siden dette er to mapper som er til for å gjøre wintendo mer brukervennlig, vil det gjøre noe om at jeg flytter dem.

Jeg tenker først og fremst på å flytte my documents. Vil f.eks. word finne denne automatisk eller vil det bli laget en ny?

Videre tenker jeg på å lage en ny "programfiler" som ligger i den nye partisjonen, hvordan setter jeg at denne skal være automatisk alternativ for installasjon av programmer?

Takker for alle svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plasseringa av både programfiler-mappa og mine dokumenter kan du endre i registeret.

Programfiler:

1. Åpne regedit (Start -> Kjør -> "regedit" -> OK)

2. Gå til HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersion

3. I høgre del av skjermen ser du no ein nøkkel som heiter "ProgramFilesDir".

4. Endre denne til den banen du vil.

Mine dokumenter:

1. Åpne regedit (Start -> Kjør -> "regedit" -> OK)

2. Gå til HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerUser Shell Folders

3. I høgre del av skjermen ser du no ein nøkkel som heiter "Personal".

4. Endre denne til den banen du vil.

5. Dersom du vil endre plasseringa til "Mine bilder" også, må du endra nøkkelen "My Pictures".

NB: Hugs at endring i registeret kan skada din Windows-installasjon permanent. Derfor kan det vera lurt å oppretta eit "System Restore"-punkt før du byrjar. Og ikkje saksøk meg dersom du gjer noko feil, eller noko blir øydelagt... :)

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å vurdere å ha dokumenter og installerte program på forskjellige partisjoner f.eks

C: Windows

D: programfiler

E: dokumenter/bookmarks/email

Sørg så for at bookmarks og andre ting ligger på E: Ved formatering/back-up osv trenger du da bare å kopiere alt på E: så får du med alt du trenger uten samtidig å få med installerte programmer og/eller windows :)

Lenke til kommentar

Det er mange måter å flytte My Documents. Det enkleste er bare drag and drop. Eller høyreklikk og Properties, så ser du mulighetene.

Tviler på at du kan bare kan flytte Program Files. Det er sikkert masse filer som har fast path dit. Men du kan lage en egen Program Files folder for alle programmer du installerer etter at Windows er lagt inn.

Lenke til kommentar

Har du Windows XP kan du iallfall bare høyreklikke og velge egenskaper for å flytte mine dokumenter.

I motsetning til flere andre her, mener jeg det er totalt unødvendig med en egen partisjon for programfiler. Jeg lagrer ikke data i mappene under c:programfiler uansett, og det er lettvintere å ha programmene på C f.eks. med tanke på at jeg bruker Ghost.

Personlig synes jeg denne kombinasjonen er best:

På C har jeg Windows og Programfiler og det som hører til. Mine dokumenter har jeg imidlertid på D, der "alt annet" ligger, inkludert et Ghost-image av C. Det eneste jeg da trenger å ta backup av på C er mail, favoritter, adressebok etc.

Lenke til kommentar

Slik gjorde jeg det mht flytting av mappen Programfiler:

Last ned- og installer et program som heter "RegCrawler".

Flyttet mappe Programfiler fra C: til D: f.eks ved cut and paste i utforsker. Noen filer/mapper får du ikke flyttet, da disse er i bruk ved normal oppstart av windows. Disse kan flyttes enten fra DOS eller fra win-sikkermodus.

Når alle filene og mappene er overført til D:, kan Programfiler under C: slettes, feks fra dos.

Brukte så RegCrawler og søk etter alle verdier med "C:program files (evnt programfiler).

Mer alle verdiene du får frem, og erstatt med verdien "D:program files (evnt programfiler).

Gjør tilsvarende operasjon med verdien teksten "C:progra~1". Erstatt med D:progra~1.

Finnes sikkert andre måter å gjøre dette på, men denne metoden var grei da jeg hadde installert mange program før jeg valgte å flytte lokasjon av programfiler.

Mr T

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, nå har jeg fått ordnet det!

I motsetning til flere andre her, mener jeg det er totalt unødvendig med en egen partisjon for programfiler. Jeg lagrer ikke data i mappene under c:programfiler uansett, og det er lettvintere å ha programmene på C f.eks. med tanke på at jeg bruker Ghost.

Poenget var ikke å lagre ting under C:programfiler, det var å flytte denne automatiske funksjonen. Da får programmene som var installert når PC'en var ny være i C:, mens de neste programmene jeg legger inn automatisk legger seg i d:program

Du sier at du ikke lagrer data i c:programfiler, det gjør ikke jeg heller. Men i stedet for å alltid måtte velge hvor jeg vil installere de går dette automatisk nå. Jeg tok meg dette bryet på grunn av at jeg installerer/avinstallerer en god del program i løpet av året.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg denne kombinasjonen er best:  

På C har jeg Windows og Programfiler og det som hører til. Mine dokumenter har jeg imidlertid på D, der "alt annet" ligger, inkludert et Ghost-image av C. Det eneste jeg da trenger å ta backup av på C er mail, favoritter, adressebok etc.

viss du bruker Outlook Express så kan du og flytte arbeids katalogen til outlook dit du vil og dermed få muligheten å kunne formatere C: og beholde mailen uten å måtte ta en backup av mailen din.

outlook -> tools -> options -> maintenance -> store folder. se på banen som er oppført her, og naviger deg til denne mappen, kopier alt og plasser filene hvor du vil ha dem. personlig så har jeg flyttet alt til D:My DocumentsMail men det er en smakssans..

har selv ett ghost oppsett med alt fikst ferdig med alt av program jeg bruker til vanlig samt dokumenter og mail oppsett til en annen disk. tryner OS'et og jeg ghoster tilbake så er det eneste tapet egentelig bare ett par favoritter og nye mail adresser samt det som måtte ligge på skrivebordet.. mener på at lagringsplassen til skrivebordet kan flyttes men det er noe jeg ikke har noen store planer om å gjøre, sjelden det blir lagret noe viktig der, for det meste små nedlastede program :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...