Gå til innhold

Stasjonær geime pc til 10000(kan strekke meg) -bygge egen?


Anbefalte innlegg

* Hva skal maskinen brukes til?

 

World of Warcraft! Noen andre spillinteresser har jeg ærlig talt ikke. Har lyst til å begynne igjen til cataclysm, og trenger en ordentlig pc denne gangen. Bestemte meg også for å kjøre stasjonær istedenfor bærbar, for å sikre god ytelse. Jeg er også usikker på om jeg trenger å bruke 10000, men kanskje dette sikrer lengre levetid, og kanskje jeg får lyst til å spille noe annet i fremtiden?

 

* Prisantydning

 

10000, men kan bøye meg begge veier.

 

* Skal maskinen overklokkes

 

Vet ikke hva dette er

 

* Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

 

Vet virkelig ikke. Måtte google for å finne ut at det var prosessorer.

 

* Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

 

Jeg har mus og musematte.

 

* Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

 

Lurer på om jeg skal ha en liten stasjonær for å ta med på lan osv. Dette går kanskje bra uansett? Ikke så viktig.

 

Takk så mye på forhånd. Følger tråden om det skulle være noen spørsmål så jeg kan svare raskt.

 

På itpro: http://itpro.no/supportforum/index.php?showtopic=77233

Endret av Narsissisten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow er eit drittspill med tanke på korleis det krever cpu kraft. bruker vel kun 2 kjerner sist eg spilte.

Kommer jo an på om du KUN skal spille wow på den, og ikkje anna...

Sette opp ein pc får en kar som en kompis kjenner, det eg ikkje viste var att han skulle bruke den til wow, det vart ssd og alt får kraftig cpu og gpu. Men vart ikkje mer enn litt over 10000kr :)

 

I7 950

GTX 470

Corsair TX 750w strømforsyning

F120

Lian li kabinett

6gb 1600mhz ram (3 channel)

 

Var vel dette eg satte opp til han, han vart veldig godt fornøgd:)

 

Bygg selv er en faktor som burde vurderest. sparer en del på dette.

Men windows koster dog en del desverre.

 

Men dette er ivertfall noke å gå ut ifra. strømforsyningen er dyr, men den er veldig bra. og du kommer nok til å ha denne til senere oppgraderinger :)

Resten er kanskje litt overkill, men vist du liker att ting går fort, kanskje bruker zip filer en del, og kontorprog så vil du merke att det er mykje futt i eit slikt oppsett :)

 

Vet du ikkje kva overclocking er, så er det nok best å la dette ligge, dette er som å trimme moped, har en ikkje peiling kan det fort gå galt. Så vist dette skal vurderest så les igjenom basic's først, og kanskje en guide på core i7 etterpå... så er det jo mykje lettere å hjelpe folk vist dei veit kva ord å uttrykk betyr :)

 

Skal du gå for noke mindre en midi tower er det litt mer tricky å velge maskinvare. da du ikkje kan ha "normale" hovedkort som er i ATX størrelse.

Midi tower er passelig, kanskje maxi vist man skal ha vannkjøling eller mykje disker og anna dill.

 

Vist du skal ha skjerm og tastatur også blir nok oppsettet eg sette opp tidligere i posten litt dyrere enn du først tenkte. Kan da droppe ssd, og kanskje gå får gtx460. vist du kjøper eit billigere kabinett enn lian li til 1000 lappen har du jo spart litt der.

 

Vist ikkje kan du jo alltid gå får gla 1156 som er billigere enn 1366 sockelen.

 

Kor vil du bestille fra?

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Si det! Jeg ble anbefalt komplett og elkjop, så får jeg ta det derfra mtp. hva som er billigst osv.

 

Og kan jeg forresten bruke en windows crack om dette er så sabla dyrt?

 

Om det går på pris er jeg helt fornøyd med en data på vanlig størrelse.

 

Jeg er egentlig helt ny med å kjøpe data. Det eneste jeg har kjøpt tidligere er en bærbar for tre år siden. Ble nødt til å google både midi tower og ssd, og vet heller ikke forskjellen på gtx460.

 

Så om jeg skal betale 10000 eller mer/mindre så er det best å bygge selv?/sette sammen deler på en nettside og bestille?/Kjøpe en pakke på en nettside som inneholder alt?

 

Takk for svar!!!!!!

Lenke til kommentar

Så om jeg skal betale 10000 eller mer/mindre så er det best å bygge selv?/sette sammen deler på en nettside og bestille?/Kjøpe en pakke på en nettside som inneholder alt?

 

Helt klart best å bygge selv i den prisklassen.

 

Intel:

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Asus Sabertooth Hovedkort

Intel i7 950

Sapphire 6870

BenQ 21,5" Monitor

Kingston DDR3 HyperX 6GB 1600Mhz

Corsair HX650W

 

Total pris: 10.148 + frakt

 

AMD:

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Asus Crosshair IV Formula

AMD Phenom II X4 965

Sapphire 6870

BenQ 21,5" Monitor

Corsair Dominator 4GB 1600Mhz

Corsair HX650W

 

Total pris: 9.037 + frakt

 

Du nevnte ingenting om du allerede har skjerm. Du kan få endre kraftigere oppsett dersom du allerede har skjerm.

 

Edit: Harddisk

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=496258

Legg til ca. 500kr i begge oppsettene.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Så om jeg skal betale 10000 eller mer/mindre så er det best å bygge selv?/sette sammen deler på en nettside og bestille?/Kjøpe en pakke på en nettside som inneholder alt?

 

Helt klart best å bygge selv i den prisklassen.

 

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Asus Sabertooth Hovedkort

Intel i7 950

Sapphire 6870

BenQ 21,5" Monitor

Kingston DDR3 HyperX 6GB 1600Mhz

Corsair HX650W

 

Total pris: 10.148 + frakt

 

Du nevnte ingenting om du allerede har skjerm. Du kan få endre kraftigere oppsett dersom du allerede har skjerm.

 

Ikke glem harddisk, Samsung SpinPoint F3 skal vist være en god sata harddisk

Lenke til kommentar

Kult! Skal jeg bare gå for AMD da og ikke få noen grå hår over å velge mellom de to?

 

Jeg skjønner ikke stort av alt dette selv, men burde være mer enn nok informasjon nå til at jeg kan kjøpe komponenter og bygge en egen datamaskin til rundt 10.000 som er mer enn bra nok til å kjøre wow og gi meg lykkelige dager?

Endret av Narsissisten
Lenke til kommentar

Klager så mykje eg vil om wow. Spillet støtter jo faen ikkje meir enn 2 kjerner.. Vi er jo snart i 2011.. Er jo spill der ute som støtter ivertfall 6 kjerner (trolig 8 de støtter)

 

Crack er jo ulovelig å bruke, og det var snakk om 500 cracks som er disabla gjennom updates. aka du blir oppdaget og får ikkje gjere noke mtd bakgrunn (svart 24/7) ingen sikkerhets oppdatering ol.

Skjermkort er jo seff betre.. men der er det kun EN gpu, ikkje 2 i dette tilfellet. 5970 yter jo dårligere enn eit 5850 som er enkelversjonen av 5970.

Altså spillet støtter 2 kjerner. 1 gpu.

Beste ein kan velge til en god pris er vel 6870 kortet, mykje ytelse for pengene.

 

Cpu kunne jo vert i7 950 eller en dual core i lga 1156.

 

Bygger man sjølv sparer man en del penger. Velger du å bruke crack så sparer du mer. men eg oppfordrer ikkje til sistnemte..

Kjenner man en som kan sette dette sammen er jo saken grei :)

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Hvis du lurte på / var usikker på om det var vanskelig å bygge en PC og HVORDAN har i dag nemlig Linus fra en Youtube kanal kalt " Linustechtips" og "NCIXTechtips" opplastet en rekke videoer som forklarer hvordan man bygger en PC og hvordan man rydder alle kablene som trengs. På kanalene finner du også masse andre nyttige ting. I disse to videoene finner du igjen deler nevnt over her i et hardcore AMD gaming oppsett. Ikke alt Linus har hatt med i PCen han viser fram er nødvendig som f.ex CPU'en, CPU coolern & den dyre RAMen. siden det er ment å være en dyr dyr hardcore entusiast-maskin.

 

(NB: Engelsk! )

Her er en link til Videoene :

 

Hvordan bygge en PC :

 

Hvordan rydde kablene i din PC:

 

Disse videoene har massevis av nyttige tips fra en som virkelig VET hva han driver med!

 

Hvis det blir litt for vanskelig å følge med på alle tall og navn på ting og tang du ikke har peiling på, forslår jeg at du bare tar det med ro! Det står forklart i manualene som kommer med delene og man finner masste tutorials på youtube og forums, og du kan alltids spør her! Antakeligvis skal det være mye enklere en det folk trur å bygge en PC.

 

Jeg skal selv bygge en PC i Januar nå og tenker og bruke noen av de samme delene i Linus sitt oppsett og de anbefalt over til rundt 10k selv.

 

- (Jeg har ikke bygd PC selv, men det er utrolig hvor mye jeg har funnet ut de siste månenedene via forumet her og Youtube og googling, etc.)

Endret av Haygon
Lenke til kommentar

ANG. Skjermkort så kansje du burde vente å se på hvordan AMD Radeon 6970 yter og hva prisen blir på den når den skal antakeligvis komme ut nå i desember. Du kan kjøpe en og kjøpe enda en senere i fremtiden og kjøre de i crossfire ( 2x skjermkort = mer ytelse) hvis du trenger mere futt til nyere spill!

 

Har vartifal jeg tenkt å gjøre! :D

Lykke til med deg og PC byggingen din! :thumbup:

Lenke til kommentar

ANG. Skjermkort så kansje du burde vente å se på hvordan AMD Radeon 6970 yter og hva prisen blir på den når den skal antakeligvis komme ut nå i desember. Du kan kjøpe en og kjøpe enda en senere i fremtiden og kjøre de i crossfire ( 2x skjermkort = mer ytelse) hvis du trenger mere futt til nyere spill!

 

Dette stemmer nok ikke alltid. F.eks WoW støtter ikke Crossfire/SLI og får derfor ikke utnyttet kraften av to skjermkort.

Lenke til kommentar

Ok folkens, nå er jeg fullstendig overbevist om at jeg klarer å bygge selv på null komma niks. For å oppsummere: Jeg burde kjøpe fra amentio siden det er billigere?

 

Er det sånn at jeg intensjonelt burde kjøpe noen dårligere komponenter fordi dette passer bedre til wow?

 

Jeg burde vente til radeon gir ut det nye skjermkortet sitt?

 

Eller burde jeg bare peise på med en av komponent oppsettene linka her i tråden? Vil forskjellen være SÅ stor når jeg likevel bruker opptil 10000?

 

Tusen takk for alle linker osv - alt lagret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...