Gå til innhold

Reagerer aluminum med vann?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om du har bestemt deg for en spesifik legering av metallet, men hvis du tenker på "helt rent vann" sammen med rent aluminum - så danner aluminum ikke annet enn ett oksidlag som virker beskyttende på emnet. Derfor egner al seg også til marin-bruk og generellt utendørs.

Hvor lang tid det tar? Umiddelbart etter at du har maskinert emnet, starter dannelsen av oksidlaget. Jeg kjenner ikke mekanismen godt nok til å si noe om hvor tykt det blir. Da må jeg slå opp i Boka.

 

Det kan nok være annerledes hvis vannet er urent, samt at vannet også er i kontakt med andre metaller - da kan du jo fort få ett batteri.. med tilhørende reduksjon/oksidasjon avhengig av elektronaffiniteten til det andre metallet.

:roll:

Lenke til kommentar

Jeg skal bygge radiator av aluminum, vannet i systemet kommer fra

springen og det kommer i kontakt med kobberet i kjøleblokka mi....

Jeg skal bruke vanlige aluminumsplater fra clas e.l

 

Et spm til: Isolerer aluminum-oksid?

Omformulert: leder det varme?

Lenke til kommentar

Det går nok greit - du vil ikke oppleve problemer med systemet ditt mht. al/h2o. Men hvis du velger å bruke en kobberblokk til å kjøle ned cpu, eller andre komponenter - vil det skje ting! Du vil få en situasjon med katode/anode og det er helt uønsket i denne sammenheng. Derfor ville du med fordel kunne plassere en bit metall med høyere affinitet i systemet enn kobberet slik at kjøleblokken din ikke blir redusert, men biten. (Feks zink)

 

Ta deg uansett en tur til apoteket - og kjøp en flaske destillert vann.

 

Rent metall er absolutt optimalt når det gjelder å lede strøm. Selve oksidlageret leder strøm dårlig - og er dårlig varmeleder - men det er marginalt hva du opplever av tap i varmeledningsevne pga dette i din sammenheng.

 

Har endel linker på min egen pc til forskjellige tabeller for materialegenskaper, men er ikke hjemme nå. Skal se hva jeg kan få frem etterhvert - hvis du ikke tar en titt i bøker så lenge.. kjemi sådane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...