Gå til innhold

Spørsmål om webserver konfigurasjon med domene

TeisL

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har noen spørsmål ang. webserver og virtual host. Jeg har et domene "domene.net" som er registrert hos servage.net.

Så vil jeg ha et subdomene av dette som peker til ip-adressen til nettverket mitt (har fast-ip). Så forwarder jeg portene internt i nettet mitt serveren som jeg har stående. Holder det da på apache2 på serveren og ha satt opp en virtual host på det subdomenet? Eller må jeg ha en DNS server på serveren som tar seg av ting.

Litt mer punktvis:

- sub.domene.net setter jeg DNSen til min faste-ip fra ISPen (i kontrollpanelet til servage)

- I Apache2 så setter jeg opp en virtual host på sub.domene.net:80

- Forwarder alt på port 80 til serveren.

Er dette måten å gjøre det på?? Eller er jeg nødt til å ha en DNS server også??

Håper noen skjønner hva jeg mener og tar seg tid til å svare...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg har noen spørsmål ang. webserver og virtual host. Jeg har et domene "domene.net" som er registrert hos servage.net.

Så vil jeg ha et subdomene av dette som peker til ip-adressen til nettverket mitt (har fast-ip). Så forwarder jeg portene internt i nettet mitt serveren som jeg har stående. Holder det da på apache2 på serveren og ha satt opp en virtual host på det subdomenet? Eller må jeg ha en DNS server på serveren som tar seg av ting.

Litt mer punktvis:

- sub.domene.net setter jeg DNSen til min faste-ip fra ISPen (i kontrollpanelet til servage)

- I Apache2 så setter jeg opp en virtual host på sub.domene.net:80

- Forwarder alt på port 80 til serveren.

Er dette måten å gjøre det på?? Eller er jeg nødt til å ha en DNS server også??

Håper noen skjønner hva jeg mener og tar seg tid til å svare...

Du trenger ingen dns for at apache skal vise websiden. Hvis du bare skal ha en webside, trenger du ikke egentlig styre med å sette opp en virtual host heller, du kan legge filene i webrooten, vanligvis /var/www/htdocs/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...