PzMan Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Søstra mi ser på Poirot akkurat nå (det er en slags britisk krimserie som hun er fan av) og følgende problemstilling kom opp som til med jeg som hater krimserier synes er interessant: Personen X avtaler salg av en gitt vare til person Y. Denne varen blir så stjålet av person Z som da selger varen til Y, ved å utgi seg for å være X. Person Y har nå kjøpt varen og gitt penger for den. Etter en kort stund så rekonstruere politiet hendelsesforløpet og skjønner hva som har hendt men de klarer ikke å arrestere Z. Ifølge norges lover hva kommer til å skje nå? a ) Y leverer tilbake varen til X og håper å få penger fra Z (via rettslige instanser) b ) Y beholder varen og X ender opp med å måtte gå gjennom rettsvesenet for å få pengene eller erstatning. c) noe totalt annet. Videre så antar vi at politiet har fastslått (på et eller annet vis) at Y er ikke involvert i forbrytelsen. edit: modifiserte innlegget. Endret 8. desember 2010 av PzMan Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg er ikke sikker, men a) forutsatt at du egentlig mente: Y leverer tilbake varen til X og håper å få penger fra Z (via rettslige instanser) Jeg tror dog Y også må regne med å måtte jobbe litt for å renvaske seg for en helerianklagelse Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg er ikke sikker, men a) forutsatt at du egentlig mente: Y leverer tilbake varen til X og håper å få penger fra Z (via rettslige instanser) Jeg tror dog Y også må regne med å måtte jobbe litt for å renvaske seg for en helerianklagelse Jepp, det var Z som skulle stått der. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Dersom Z har stjålet varen fra X og selger den til Y vil ikke Y vinne rett til tingen. Det følger av godtroervervloven § 2 at Y da må levere tingen tilbake til X; og deretter kreve Z for erstatning. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Høres logisk ut ja, intressangt uansett, følger med. Lenke til kommentar
PzMan Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Dersom Z har stjålet varen fra X og selger den til Y vil ikke Y vinne rett til tingen. Det følger av godtroervervloven § 2 at Y da må levere tingen tilbake til X; og deretter kreve Z for erstatning. Takk for svaret! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå