Eureka Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hva er kommandoen for formatering av hardisken :oops: Jeg har prøvd å lette men jeg finner ikke det ut(unnskyld hvis dere synes jeg er lat) Lenke til kommentar
wil Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 ja, det spørs litt hva du mener, hvis du har tenkt til å ha bort Linux så er det jo bare å fjerne Linux partisjonene i Partition Magic eller FDISK, hvis du har tenkt til å reinstallere Red Hat så booter du bare fra Red Hat install disken din å formaterer derifra, husker ikke i farta hva kommandoen var men du kan prøve å se litt i hjelpen i Red Hat eller så skriver du help i terminal vinduet, tror jeg det var. da skal det komme opp noe, om hva du kan gjøre for å formatere disken din. Lykke til. Lenke til kommentar
Eureka Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 takk for svaret :smile: Lenke til kommentar
Eureka Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 jeg får det bare ikke til er det noen programmer jeg kan bruke som kan slette hele hardisken og hvordan kan jeg starte cd'en med linux på sånn at jeg kan kjøre fdisk derfra å installere linux på nytt? Kna dere gi meg noen kjappe svar og takk for de fremdtidlige svar Lenke til kommentar
burre Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 skal du slette en partisjon så er det = dd if=/dev/zero of=/dev/hda1 bs=1M hda1 er partisjonen skal du slette hele disken så er det : dd if=/dev/zero of=/dev/hda der hda er disken. Skal du formatere en partisjon mkfs -t <reiserfs, ext2, ext3, xfs etc> /dev/hda1 der /dev/hda1 er partisjon. Skal du repartisjonere fdisk /dev/hda der hda er disken. Skal du slette bootblokka dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1 Dersom du overskriver dataen der / ligger på, så går det ille. Kjerna har en fin tendens til kernel panic når den mister kontakt med / Isåfall prøv å boote fra en cd, f.eks gentoo install cd, knoppix etc.etc. eller fra en mini linux root floppy (husker ikke hva de heter, når man har fine cd-er å boote på, så utgår floppy Lenke til kommentar
wil Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 når du skal kjøre fdisk så må du ha en bootdisket til windows 98 eller 95 går for det samme, men tror det blir lettere hvis du booter fra Red Hat plata og deretter formatere hele disken, hvis du har mulighet til det. har selv slette linux partisjoner med både FDISK å partition magic en gang i tiden, å det gikk kjempe fint alt gikk etter planen, men når jeg formaterte disken min den gangen så kjørte jeg dualboot å da synes jeg at det tryggeste var å boote fra linux plata å formatere linux partisjonene mine derifra, så vart det ikke noe krøll, vel det blir ikke noe krøll hvis du bruker PM heller synes jeg, men jeg liker ikke FDISK noe særlig. hvis du ikke har bootdisk til windows 98 eller 95 så finner du den på bootdisk.com Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå