Gå til innhold

[Løst] Feil på harddisk - fysisk feil?

Foocus

Anbefalte innlegg

Her for et par uker siden gjorde et familiemedlem en genistrek, ved å koble feil omformer til vår eksterne harddisk.. dette medførte selvfølgelig at den ble "grillet"!

Jeg har plukket fra hverandre denne og tatt ut harddisken, men når jeg prøver å koble disken til en pc ved hjelp av SATA-tilkoblingen, vil ikke pc'n starte! Har nå prøvd 3 forskjellige maskiner, men samme skjer hver gang! (2 lyser bare rødt, mens 1 har en pipelyd i tillegg)

Harddisk: Seagate barracuda 7200.11 500GB

Siden maskinene ikke engang vil starte, vil jeg tro at det er en funsksjon for beskyttelse av hardware (spenningsvern eller lignende)?

Er det noen som har vært borti dette tidligere, og/eller vet hva som kan gjøres med problemet? Er surt å bruke mye penger hos IBAS, hvis det kan unngås!

Har utdanning innen data og elektro, men har aldri vært borti lignende problem.

På forhånd takk..

Endret av Foocus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se noe umiddelbart.. når jeg tok fra hverandre kabinettet til den eksterne harddisken var det imidlertid noe annet.. kretskortet var relativt svidd ved strøminntaket!

Håpet derfor på at det kun var den som var blitt svidd, og ikke selve HD'npost-225484-0-25030400-1291819808_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når disken utsettes for høy spenningen så ryker oftest brikken for motorstyring.

Denne må da byttes ut i form av ett nytt kretskort, som da også slakter alt som heter garanti / reklamasjon dog bare så det er sagt.

Men da igjen, med en slik grilling så er den nok slaktet allerede :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar :) Du har ikke tilfeldigvis link til noen produsenter/butikker som selger slike kretskort? Har du noen formening om pris sånn med tanke på kort + frakt?

Klarer du å se om noen av komponentene på harddisk-kretskortet er svidd?

Jeg klarte å svi motorstyringen på et slikt kort en gang. Da var det bare til å kjøpe et nytt kretskort fra Taiwan og bytte.

post-30930-0-04817600-1291818973_thumb.jpg

(nederste brikken kalt 'Smooth' er rimelig tydelig skadet)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte fra http://www.softcom.com.my/ for tre år siden og det ser faktisk ut til at de muligens har kort til din disk også. Les i hvert fall nøye på alle numrene du har tilgjengelig på disken og i annonsen, så slipper du å gjøre bomkjøp.

Jeg ville også sjekket baksiden av kretskortet ditt for å se om det faktisk er noe som er svidd, eller om det kan være andre ting som er gåent.

Jeg husker ikke hva jeg betalte den gangen, men det var ganske billig. Kanskje 200 for kortet og 100 kr i frakt. Det ble i hvert fall ikke noe tull med tollen den gang. Men det kan jo alltids være at det blir billigere å få tak i en lik disk i Norge som du kan slakte.

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da får jeg gi det et forsøk, så blir det spennende å se resultatet.. Har iallefall ikke noe å tape, bortsett fra noen kroner, siden det vil koste mer enn nok å sende den inn for gjenoppretting..

Da anser jeg tråden for avsluttet! Takk for responsen :)

Jeg kjøpte fra http://www.softcom.com.my/ for tre år siden og det ser faktisk ut til at de muligens har kort til din disk også. Les i hvert fall nøye på alle numrene du har tilgjengelig på disken og i annonsen, så slipper du å gjøre bomkjøp.

Jeg ville også sjekket baksiden av kretskortet ditt for å se om det faktisk er noe som er svidd, eller om det kan være andre ting som er gåent.

Jeg husker ikke hva jeg betalte den gangen, men det var ganske billig. Kanskje 200 for kortet og 100 kr i frakt. Det ble i hvert fall ikke noe tull med tollen den gang. Men det kan jo alltids være at det blir billigere å få tak i en lik disk i Norge som du kan slakte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...