Gå til innhold

Ny ssd bærbar: Finns det til under 8k?

Anbefalte innlegg

Trenger en ny bærbar som ikke er meislet ut for de største utfordringene. Syns SSD er meget interessant og har 2tb på NAS'et, så hardisk er ikke viktig. Vet at det er endel guider på å skifte ut hardisk med SSD, men kunne tenke meg å sjekke om det virkelig ikke finns en grei maskin (jfr mine faktorer) som har dette ferdig innstallert (bør være min 60 GB). Dersom svaret er nei, kom gjerne med forslag til kombo.

Viktige faktorer:

Batteritid 4-5+ timer effektiv bruk

Vekt (ikke over 2 kg)

Byggkvalitet

Annerkjent modell/merke

HDMI port

Oppleves som kjapp ved surfing osv.

Må kunne spille av minimum 720p film

Lite/ingen støy

Lite/ingen varmeutvikling

Ikke viktig:

Grafikk/spill

DVD/Blue ray

Stor lagringsplass

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var på utkikk etter ca det samme (men med mer fokus på spill/grafikk), og endte opp med Acer 18.4" og byttet ut den ene disken med en av to SSD jeg hadde fra før (Intel).

Blir nok en rimeligere løsning å kjøpe en "grei" bærbar og bytte ut disken selv. Det blir ihvertfall VELDIG merkbar ytelsesforbedring med SSD kontra en 5400/7200-disk. Både med støy og med varme.

Har ikke tid til å finne noen "greie" bærbare nå dessverre.

Lenke til kommentar

Vostro er et bra innspill, bortsett at den får tyn for elendig batterikapasitet. Den koster ca 8k så det er vel akseptabelt.

Finns det andre PC'er med ok batterikapasitet og SSD, eller må jeg finne meg en akseptabel ASUS og sette det inn selv...?

Lenke til kommentar

Du finner helt sikkert et billigere alternativ med like god eller bedre ytelse, dersom du setter inn SSD selv.

Hva med å gå til prisjakt.no, sette opp et filter etter dine egne ønsker, men da uten SSD, og se hva du får opp?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg bruker maskinen på fanget, derfor maks 2 kilo, gjerne 1-1,5 kg, og dermed ryker maskiner med stor skjerm og flere disker. Ser for meg 12-14" skjerm.

Lider du av benskjørhet?

Jeg bruker også PCn på fanget (med noe logitech-plate under). PCn veier vel rundt 4-4,5 kilo men har ikke akkurat problemer med vekta. At det er MER behagelig med lettere PC er klart, men tror nok lårene dine ikke merker all verdens forskjell. De bærer vekta av deg til vanlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hei,

På Multicom får du en 13.3 med ssd til under 8000,-

Sjekk link : http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10574521;c:100559;fl:0

Du tilpasser den selv med ssd i verktøyet til Multicom.

Til gjengjeld har den en CPU som kjører på samme hastighet som den gamle pentium 3en som står i windows 98-maskina hjemme :-)

(strømforbruket er dog en god del lavere :new_woot: )

Lenke til kommentar

He-he Lider ikke av benskjørhet. Men har hatt et par forskjellige jobb pc'er hjemme(bærbare)ettersom ASUS'en har krasjet (driverkonflikt) og funnet ut hvor deilig det er å en lettvekter på fanget som ikke støyer og blir ulidelig varm. Det får holde med at kona står for det andre...

Jeg får ikke panikk om den ikke takler spill med krevende grafikk.

I går fikk jeg imidlertid panikk og kjøpte meg en ny ASUS EEE PC 1215N-U3 1.8 2GB/250 ION2 12.1 og Vortex 2 ssd 60gb og vurderer å sette den inn i enten den nye eller gamle ASUS'en

Håper ikke at angeren kommer snikende. Takk for nyttige råd!

Lenke til kommentar

Wafornot: Har selv samme PC'n og har selv satt inn en Corsair F40. Er mildt sagt den værste PC'n jeg har mekka på, alt må rives og bøyes før det til slutt gir etter. Tok meg ca. en time og bytte ut HDD.

Men til gjengjeld helt klart verd det, PC'n blir HELT lydløs og den kan du ha stående i senga i timer uten at den blir varm. Merka også en time ekstra med batterilevetid :D

Endret av Marulven
Lenke til kommentar

He-he Lider ikke av benskjørhet. Men har hatt et par forskjellige jobb pc'er hjemme(bærbare)ettersom ASUS'en har krasjet (driverkonflikt) og funnet ut hvor deilig det er å en lettvekter på fanget som ikke støyer og blir ulidelig varm. Det får holde med at kona står for det andre...

Jeg får ikke panikk om den ikke takler spill med krevende grafikk.

I går fikk jeg imidlertid panikk og kjøpte meg en ny ASUS EEE PC 1215N-U3 1.8 2GB/250 ION2 12.1 og Vortex 2 ssd 60gb og vurderer å sette den inn i enten den nye eller gamle ASUS'en

Håper ikke at angeren kommer snikende. Takk for nyttige råd!

Lang batteritid får en på denne pcen ved vanlig bruk?

Lenke til kommentar

Marulven: Godt å høre at du ble fornøyd til slutt, men ikke bra at det var knot å få til.

Anser meg ikke som spesielt handy med PC mekking og kan tolmodigheten kan bli satt på prøve med over en times innsats :)

Bra å høre at batteritiden ble 1 time bedre!

Er det noen ssd-guide som noen er spesielt fornøyd med?

Lenke til kommentar

Marulven: Takk for nyttig tips. Helt klart knotetete å komme til på den maskinen ja. Fikk ut hardisk å lest av filer på disken (krasjet). Nå var det den "gamle" Asus'en jeg tok først og er litt spent på om jeg får lappet den pent sammen igjen. Begynner med SSD på denne og ser om det blir SSD på den nye også etterhvert.

Til Branick og andre med eppletanker: Mackbook Air er sikkert kjempefin maskin, men den er allikevel ca 4000 for dyr. Om den hadde vært verdt det gjenstår å se....:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...