Gå til innhold

Trenger hjelp til 2.0/2.1/5.1 til film + musikk/spill, maks 10k (inkl. reciever)

Anbefalte innlegg

Har lest gjennom noen guider her på forumet, men er fremdeles litt forvirret og i villrede, så jeg prøver meg på en egen tråd. :)

Intro: Meg og kjæresten skal flytte sammen i februar, og vil gjerne spandere på oss en "relativt god" AV-løsning, til første gangs flytting og studenter å være (ca. 10k på lyd og 10k på TV er tanken). Vi blir nok boende i 3-4 år (til jeg er ferdig med studiene og vi flytter igjen), og kommer ikke til å kjøpe nytt/oppgradere innen den tid.

Jeg er ikke audiofil - ennå. (Det kommer, kjenner det på meg...) Jeg liker imidlertid god lyd, og har ikke problemer med å høre forskjell på elkjøp-lyd og ekte vare. Anlegget skal brukes sammen med TV (ikke 3D) og spillkonsoller (Wii, altså analog), dersom det har noe å si for receiver. Det viktigste bruksområdet er film, men det kommer også til å brukes til musikk og spillkonsoller. Musikk blir enten spilt av fra PC eller fra blu-ray-spiller (som jo blir koblet digitalt til receiveren, vil jeg regne med, og derfor ikke vil ha noe å si på lydkvaliteten).

Ad vedlagt bilde: Tror kanskje jeg holder en knapp på nærmere 3 meter.

Krav:

• Trenger god lyd selv om volumet ikke er høyt (leiligheten er ikke så stor, se bilde, og det bor naboer på alle kanter)
  • Vil ha god dybde i lyden, men kan av samme grunn som over ikke være rumling som på kino

Umiddelbare tanker er at det kanskje er greiest å gå for stereo. Dette både med tanke på prisen (god stereo vs. middelmådig surround) og størrelsen på leiligheten. Skal vi ha filmkveld med venner, vil jo ikke surroundhøyttalerne være helt optimalt plassert for de aller fleste... Men holder det med stereo, eller bør det bli 2.1? Vil to store høyttalere gi nok dybde i lyden? Kan som nevnt uansett ikke ha kraftig rumling (klassisk eksempel: Ringenes Herre 3, i vulkanen mot slutten).

Skrik ut om surround er et must for en dugelig filmopplevelse, selv gjetter jeg på at stereo med god og fyldig lyd kan være vel så bra i en liten stue.

Har også lest om lip-sync-justering på receivere i forhold til bildebehandlingstid på TV-er. Er dette nødvendig? Vil så klart ikke ha en uopprettelig forsinkelse i systemet.

Kort fortalt: Jeg vil ha en god lydmessig filmopplevelse, tatt i betraktning at det lune rede ikke er av største sort, og at det er naboer på alle kanter.

post-34461-0-94640400-1291810752_thumb.png

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes flere alternativer i denne prisklassen, mest for pengene får du med 2.0 / 2.1 og stereoforsterker.

Forslag 1 (2.0):

Høyttaler: Klipsch rf62/82 (82 ligger det endel av på finn)

Forsterker: Marantz pm-6003 /pm-7003, eventuelt en brukt Abrahamsen v2 eller en Xindak xa6950 eller andre varmtlydende forsterkere (meget meget viktig på Klipsch)

Se: finn.no, tonart.no og stereofil.no

Forslag 2 (2.0)

Høyttaler: Audiopro Black diamond (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616241)

Forsterker Samme som over bør fungere bra her også

Forslag 3 (2.1) (Lektor 6 uten sub kan også fungere)

Høyttaler: Dali Lektor 3 http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/smastativ/dali_lektor_3_hoeyttalere_lys_valnoed.htm

Sub: Xtz w10.16 http://www.surround.no/product/471935/XTZ-99-W10.16-sort-Matt.html (eventuelt rimeligere w8.16)

Forsterker: Nad c326 http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/nad_c326bee_integrert-forsterker_grafitt.htm

Forslag 4 (2.1):

Høyttaler: Klipsch rb61

Sub: Xtz w10.16 http://www.surround.no/product/471935/XTZ-99-W10.16-sort-Matt.html (eventuelt rimeligere w8.16)

Forsterker: Forsterker: Marantz pm-6003 /pm-7003, eventuelt en brukt Abrahamsen v2 eller en Xindak xa6950 eller andre varmtlydende forsterkere (meget meget viktig på Klipsch)

Alle forslagene skal havne på ca 10 lapper. :)

Endret av magb
Lenke til kommentar

Tusen takk for oversiktlig og fyldig svar, magb! Har du erfaring med noen av oppsettene? Hva anbefaler du av 2.0 vs. 2.1 til film, hvis du har erfaringer her?

Ser at disse forsterkerne er analoge, altså må lyden analogt fra blu-ray til forsterker, evt. digitalt fra blu-ray til TV og deretter analogt til forsterker. Vil dette ha mye å si for lydkvaliteten vs. å kjøpe en forsterker med digitale innganger?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Det avhenger veldig av dac'en i blu-ray spilleren. Stort sett er det upåklagelig kvalitet.

Selv tror jeg jeg hadde foretrukket med center, bakhøytalere gjør ikke så mye jobb, men centeren står vel for 70-80% av lyden i en film, og spesielt dialog får et godt løft fra en god center.

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/pakkelosning/S606HCS3HGB/jamo-s606-hcs3-hoyttalerpakke

(bare fordi det koster nesten samme som bare frontene alene)

sammen med:

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/receiver-forsterker/RXV767BL/yamaha-rx-v767-receiver

Du har veldig veldig mye god lyd der for pengene.

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med Jamo settet så de skal jeg ikke uttale meg om. Har dermimot hørt alle høyttalerne i oppsettene mine i forrige post. (ikke alle kombinasjonene vel og merke).

Til film så skal jeg ikke legge skjul på at en subwoofer er veldig artig, men det er klart naboene vil si det motsatte. Du kan jo regulere volum på subwooferen så det er jo engentlig ikke noe problem. Statichøyttalere or generelt lettere å plassere enn store gulvstående også.

Har vel heller inget problem med å anbefale Klipsch fremfor de andre kandidatene når det gjelder filmlyd hvertfall. Til musikk blir det mere en smakssak.

Når det gjelder digitale innganger så er Dac'n (digital analog converter) som sitter i Blu ray spilleren på ca samme nivå som i en rimelig receiver så det skal du ikke tenke på, du må hvertfall ikke finne på å kjøre alt via tv'n! Det er ei heller ikke noe poeng å kjøpe receiver framfor stereoforsterker hvis det kun er pga dac'n.

Grunnen til at de forsterkerne er valgt er at de gir mer lyd for pengene enn en multikanals receiver i samme prisklasse. Men du får selv vurdere om du trenger surround/tilkoblingsmulighetene en receiver kan gi deg og er villig til å ofre litt lydkvalitet for dette. Skulle du velge Klipsch så har Marantz gode receivere og de :)

Ellers så synes jeg Klipsch har såpass frampå lyd at centerhøyttaler strengt tatt ikke er nødvendig. Skal man først ha center så bør denne være såpass stor og kraftig at det går hardt utover budsjettet.

Kan jeg tipse deg om www.avforum.no

Der kan du søke på både Klipsch, Dali lektor og Jamo og få opp mye bra lesestoff :thumbup:

Edit: Er det ikke litt skummelt liten center i det Jamo settet? og hvis bakhøyttalerne ikke skal brukes så... Nå skal ikke jeg påstå noe uten å ha hørt høyttalerne, men kan de matche feks rf62 på lydkvalitet? Du har kanskje hørt begge du Flimzes? :)

Endret av magb
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke centeren er så liten egentlig, men frontene er rimelig svære. Det er vel doble 5" som er rimelig standard på centere.

Jeg har faktisk sammenlignet s606 og klipsch rf-62 på samme receiver i samme rom.

Det er vanskelig å kåre en vinner direkte, men jamoene er hakket bedre på dypbass, klipsch trives godt med en subwoofer som håndterer de dypere tonene, s606 klarer seg rimelig fint alene. Og der klipsch leverer brystrøskende bass, så er s606 mye mer på den dypeste sofaristeren.

Jamo er nok bedre på mellomtone også, det har jo alltid vært jamo sin greie. Men på diskanten så har s606 mye forbedringspotensiale. De er på mange måter motsatser.

Jamo har dypbass, mellomtone

Klipsch har midbass og diskant.

Skal du ha en subwoofer i tillegg så vil jeg si at klipschene er et bedre valg, da de leverer mye mer liv.

Men skal de stå alene tror jeg fort jamoene er mye mer morro i film. På ren musikk har dog s606 ikke så mye å stille opp med mot klipsch.

Det er et tøft valg, og tidligere ville jeg nok sagt klipschene, men jamoene overasker meg så mye positivt hver eneste gang jeg hører dem, at det er vanskelig å ikke gi dem en tanke.

Men konklusjonen blir:

Alene: Jamoene

Sammen med en sub: Klipsch.

Husk også på at du kan legge til en sub i fremtiden, men du kan ikke gi høytalerne mer dynamikk. Så klipsch er best om du vil oppgradere i fremtiden.

Men når det skal sies, jeg er en stor fan av dypbass. Men jeg er også en stor fan av detaljerikdom og dynamikk. Så jeg hadde nok skaffet klipschene sammen med en xtz 12" subwoofer. Men da går vi fort over budsjett, spesielt om du skal ha en receiver med flere kanaler enn to.

Nå ble dette et veldig langt innlegg... Bare litt til:

En av grunnene til at jeg viste jamo-anlegget er at det gir deg råd til Yamaha RX-V767, som er en av de klart beste surround-receiverne i denne klassen i mine ører. Har både kraft og engasjemang til å drive selv voksne fronter uten større problemer.

Det er et tøft valg, og vi snakker om to enormt vel-lydende løsninger her. Ang det at jamoene er et fullt sett så koster det 4000 for frontene og 4500 for fronter + center og bakhøytalere, så tenkte at 500 for den centeren er ikke dumt, men du kan selvsagt finne en annen center istedenfor. Men ofte tjener man på å ha center og fronter fra samme serie.

Lenke til kommentar

Tusen takk Flimzes, dette var meget hjelpsomt. :) Jeg ble litt nervøs da det stod Yamaha på receiveren, har ikke hatt oppfatning at det merket har noe å stille opp med mot mange andre. Men du fremstiller innlegget ditt saklig, reflektert og godt argumentert, så jeg stoler på deg når du sier at den er vellydende.

Jeg har heller aldri tenkt over at fronter kan ha mye å si for filmopplevelsen. Som sagt, jeg er først og fremst ute etter en god filmopplevelse, musikk kommer i andre rekke og er ikke fullt så kritisk. Akustikken i stuen er neppe den beste, det er ikke akkurat et dedikert lytterom... Men det kommer kanskje om en del år med eget hus. :)

Selv om Jamoene har mye å gå på i forhold til diskant, så er de likevel ikke slitsomme å høre på, regner jeg med?

Går det fint å bruke fronter + senter, og ikke bakhøyttalere? Finnes det innstillinger for slikt på blu-rayspilleren/receiveren, eller må man velge 5.1 og "mister" da det som er i bakhøyttalerne?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Du kjører autosetup på yamahaen, så stiller den inn alt automatisk, og finner ut hvilke høytalere som er koblet til.

Så mikser den automatisk baklyden inn med de andre høytalerne for at du skal miste minst mulig.

Yamaha er en av verdens største produsenter av musikkutstyr, så de har nok en viss styring med hva de driver med. Det skal dog sies at yamaha, som mange andre 90 tallet laget veldig svake surround-receivere. Dette gjelder også sony og pioneer. Men både yamaha og pioneer er blandt det bedre der ute i dag i mine ører.

Mange sverger til onkyo pga deres no-nonsense design, og at de angivelig er sterkere. Men de gangene (og det begynner å bli en del ganger) jeg har sammenlignet, så synes jeg bare at lyden i onkyo er kjedeligere. Både pioneer og yamaha er blandt de jeg liker lyden fra best på de anlegg jeg har prøvd.

Jamoene er langt fra slitsomme å høre på i diskanten nei. Klipsch sammen med feil forsterker derimot blir fort slitsomt.

Tingen er at jamoene ikke er like detaljerte og oppløst og andre fine superlativer som klipschene er.

Alt koker ned til hvorvidt du har planer om å utvide med en subwoofer i fremtiden, eller om du foretrekker å bare ha fronter.

For min del har jeg kun fronter, av den typen som liker å klare seg selv, og som går dypere enn flere subwoofere i bassen. Jeg foretrekker lyden da, for jeg syns den blir... riktigere på en måte, vanskelig å forklare. Men jeg tror de fleste med fullstørrelse fronter vet hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Bra beskrivelse det der Flimzes =)

Klipsch alternativet innenfor budsjett er da kanskje en Stativ modell sammen med subwoofer eller eventuelt sub i fremtiden. Stativmodellene har forresten samme diskant elementer/horn som de gulvstående så tror det kan bli bra med sub.

Ellers så kan jeg godt anbefale Yamaha jeg også, de lager faktisk gode receivere! Til klipsch vil jeg nok helst anbefale Marantz, men på mye annet (sikkert inkludert Jamo) så fungerer Yamaha ypperlig. (Yamaha kan fungere på Klipsch også)

Lenke til kommentar

Marantz er fint på klipsch, men ingenting får klipsch til å synge som en god rørforsterker.

Men nå beveger vi oss raskt bort fra det vanlige og lett tilgjengelige.

Klipsch stativhøytalere som f.eks rb-61 spiller ikke langt unna den store rf-62, så det er absolutt noe å vurdere. Men husk på at du trenger gode stativer som fort koster en tusenlapp.

Magb: Du må få hørt s606 snart :) , men vet ikke hvor de kan høres i norge, kanskje om du bor ved siden av en god elkjøp butikk.

Lenke til kommentar

Marantz er fint på klipsch, men ingenting får klipsch til å synge som en god rørforsterker.

Magb: Du må få hørt s606 snart :) , men vet ikke hvor de kan høres i norge, kanskje om du bor ved siden av en god elkjøp butikk.

Sitter på rør og Klipsch selv, så det vet jeg alt om :thumbup:

Jau, må få hørt s606, sist gang jeg var på elkjøp ble jeg sittende å høre på noen Kef reference til nesten 100 lapper :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...