adams Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Forresten rart det ikke er et eget tema som heter operativsystem her. (Æsj, fant ut etterpå at jeg skulle gått til kategorien Programvare...) Men til min sak. Har en harddisk som har sluttet å være min venn. Og tøffe gutter tar som kjent ikke sikkerhetskopi. Det var installert WIN XP. Ved oppstart i går hang maskinen med meldingen om at ntoskrnl.exe filen var skadet eller manglet. Legg den inn på nytt. Javel, jeg prøvde å starte på nytt, men det samme skjedde. Dermed var jeg å hentet filen fra en annen maskin og brente inn på en CD. Bootet opp maskinen igjen og gikk i kommandovindu og prøvde å kopiere filen over til C:windowssystem32 Men der var ingen partisjon, annet enn MS-RAMDRIVE. Brukte en gammel WIN98 oppstartdiskett. OK, jeg tok med meg disken i en annen maskin og satte den til slave. I oppstartet ga OS beskjed om at en partisjon manglet "konsekvens" (tror jeg det var). En gjennomgang fulgte, som tok adskillig tid. Til slutt kom Windows opp. Jeg hastet til utforskeren og tok en kopi av fila og klikket på partisjonen til denne disken. Neida, den var blank. Ingenting å hente der, ikke tilgang. Fra diskbehandlings-vinduet ser det ut som partisjonen er blank, og må formateres. Dette vil jeg nødig gjøre før en redingsoperasjon er gjort. Har nemlig masse filer der som er viktige. Derfor, er det noe verktøy (Norton?) som kan brukes for å hente tilbake filer, som du vil anbefale? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Lite spørmål Var det FAT32 eller NTFS på partisjonen? Viss det var ntfs er tinga der forsatt berre at win98 har ingen muligheit for å lese ntfs-partisjoner. Det skal gå ann med nokre program slik at du får lest ntfs frå andre op.sys. Hadde eit slikt program før men veit ikkje kvar det har blitt av. Ein muligheit er å ta disken ut og sjekke i ein anna win2k eller winXP maskin. mvh JanEirik Lenke til kommentar
adams Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 Det er NTFS, og jeg har prøvd disken i et annet XP system. Da vises partisjonen, men som nevnt tilsynelatende tom. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 www.runtime.org de har et program som heter GetDataBack for NTFS, det funker glimrende, har akkurat redda en 160GB med data fra en disk med det. last ned prøveversjonen, så ser du om det finner noe, hvis det finner noe, så koster det bare 540 spenn å kjøpe det, og tro meg, det er verdt det. Lenke til kommentar
adams Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 Glitrende veggiss. Det reddet mye data for meg. Kan anbefales! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå