Gå til innhold

VEISALT - Tar flere liv en det sparer! Forbud NÅ!


VEISALT - Er du for eller imot?  

50 stemmer

  1. 1. Bør bruk av veisalt forbys og erstattes med skikkelig vintervedlikehold, dvs brøyting/ måking, skraping/ børster og oppvarmet sand?

    • JA, kombinert med vinterdekk-påbud
      24
    • JA, veisalt burde forbys
      16
    • Nei, veisalt er avgjørende for trafikksikkerheten
      15


Anbefalte innlegg

De viktigste faktorene for trafikksikkerhet og fremkommelighet i det mørke vinterhalvåret er et skikkelig vintervedlikehold av veiene, god sikt (også ved mørkekjøring) og bruk av skikkelig vinterdekk.

Et skikkelig vintervedlikehold er snøbrøyting/ måking etterfulgt av skraping/ børstebil og til slutt strøing med oppvarmet sand som setter seg fast i veibanen.

Enig

 

Illusjonen om at veisalt øker trafikksikkerheten er direkte løgn og jeg skal i dette innlegget forklare hvorfor.

Så lenge det finnes bedre alternativer er det i tillegg en skam at "miljø-nasjonen" Norge bruker over 200 000 tonn veisalt hver vinter, kun fordi veisalt er billig!

Enig

 

Her må Norge gjøre som i Sverige, nemlig å kraftig redusere bruken av veisalt, påby bruk av vinterdekk i vinterhalvåret og gjeninnføre skikkelig vintervedlikehold med brøyting og oppvarmet sand. Enkelt og greit.

Enig

 

Samme tiltak vil selvsagt gi samme resultat i Norge, men i dette landet sitter udugelige ensporede personer i Statens Vegvesen og bestemmer at den ekstreme bruken av veisalt skal fortsette og til og med øke.

Mulig dette varierer fra sted til sted, men her jeg bor stemmer det ikke. De er veldig bevisst på å kutte ned på bruken av salt, særlig på mindre veier. De har klare regler på hvor mange gram salt per kvm som skal brukes, og at snø ikke skal saltes vekk. I tillegg brukes det mer og mer 2-4 og saltlake.

 

Dette koster Norge unødig mye, både i form av alvorlige personskader, dødsfall og påkjørsel av vilt. I tillegg får vi godt dokumenterte store og alvorlige skader på skog/ vegetasjon, grunnvann, innsjøer/ drikkevannskilder og selve bilpaken (rust).

De eneste som sparer på den ekstreme bruken av veisalt er de som utfører oppgaven, fordi veisalt er veldig billig.

 

Selvsagt er det billigere å bare pøse på salt helt til veiene er bare, fremfor å drive skikkelig vintervedlikehold med brøytebiler, skraping/ børsting og oppvarmet sand!!!

 

Dette vil si at når vintervedlikehold legges ut på anbud vinner det firmaet som satser på veisalt. Et annet firma, som satser på brøyting, skraping/ børstebiler og oppvarmet sand vil tape anbudsrunden. Selv om de vil kunne spare bileiere for store utgifter ifm rustskader/ verditap og skader på bremsesystemer samt elektronikk.

De som utfører vintervedlikeholdet bestemmer ikke selv når det skal saltes/brøytes eller hvordan dette skal utføres.

 

En del av jobben min er forresten salting/brøyting på kommunale veier, og jeg har en duppeditt i bilen som overvåker alt jeg gjør. GPS så de ser hvor jeg er og hvor fort jeg kjører, sensorer som måler når jeg salter og hvor mye salt jeg bruker osv. Det skal ikke store avvik før jeg får klager. Nå skal det sies at jeg brøyter/salter en del gangveier og private områder i tillegg, og her er det ingen kontroll og jeg står fritt til å selv bestemme hvordan jeg løser oppgaven.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er om det ikke er på tide at statens vegvesen snart innser hvilket hærverk de driver med ?

 

Biler som kunne vare i 10 år vare langt kortere ( det var nevnt 5 år ).

 

Det vil si at de som er sjåfører av bilene sitter lurer på om bilen er så sikker som den burde være til tross for både EU kontroll og alt det andre.

Man lurer på om bremsen som fungerte for 2 uker siden fortsatt virker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...