Gå til innhold

Prosessorer

Anbefalte innlegg

Finnes det konkrete tester på Pentium 4 M prosessorer, der sammenligningsgrunnlaget er forskjellen på 1,6 Gighz til eksempelvis 2,6 Gighz.

Hva er egentlig forskjellen på en 1,8 Gighz og en 2,2 Gighz P4-M prosessor til bærbar.

Samt 512 RAM til 1 Gig RAM...er dette "flisespikkeri", It- "jåleri" eller har det noe for seg å oppgradere maskin til "normal" bruk.

Grunnen til diss spørsmål er, hvis man øker hastighet på prosessor så går dette på bekostning av strøm forbruk...så hvis vinninga går opp i spinninga er det kanskje ikke så fordelaktig å legge kronene i det?

Takk for oppmerksomheten :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, strengt tatt er det vel ikke prosessorhastighet som er den store flaskehalsen, egentlig.

Legg spenna i mer ram.

...og en rask harddisk. :yes:

Sant nok, bærbare PC'er kunne blitt veldig bra om de hadde raskere harddisker. 4200RPM er ikke akuratt noe lyn. Kanskje de burde begynne å lage 7200 :p

Lenke til kommentar

7200rpm er i produksjon, men jeg er usikker på om de er tilgjengelig i salg.

5400rpm disker tilgjengelig, og har vært det lenge. De fleste Dell maskiner kommer med 5400rpm, evt har 5400rpm som oppgraderingsmulighet. Andre merker kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar

Er vel ikke noen stor flaskehals på minne mellom 512 og 1024 heller, men minimun 512 i XP er vel å anbefale.

Intel har egne benchmarks og sammenligning av Pentium 4 m og Pentium m (Centrino) som viser at Pentium M yter langt mer pr. mhz.. Tror de stemmer ganske bra og er ikke noe reklametriks

Lenke til kommentar
Er vel ikke noen stor flaskehals på minne mellom 512 og 1024 heller, men minimun 512 i XP er vel å anbefale.

Intel har egne benchmarks og sammenligning av Pentium 4 m og Pentium m (Centrino) som viser at Pentium M yter langt mer pr. mhz.. Tror de stemmer ganske bra og er ikke noe reklametriks

Jeg tror jeg heller ville si at man i Windows XP bør ha minimum 256 MB minne. men at 512 MB er å anbefale. Dersom man sier minimum 512 kan jo det tolkes slik at XP går dårlig med 256 MB og det stemmer vel ikke helt.

Lenke til kommentar

Oki, var kanskje litt hard og formulerte meg litt dårlig..

Det kommer vel litt ann på de andre specsene til maskinen også, XP går ikke dårlig men etter min mening er det ganske merkbar forskjell selv til dagligdags bruk..

Men er enig med deg, 256 er minimum og 512+ er så absolutt anbefalt :D

Jeg oppgraderte selv fra 256 til 768 og det er skikkelig lugnt..

Det jeg ville frem til var nok at 256 ram er en liten flaskehals i XP, men mellom 512 og 1024 tror jeg ikke man merker så stor forskjell (bortsett fra i ekstremt minnekrevende situasjoner)

Lenke til kommentar

Så jeg burde eksempelvis oppgradere til 768 RAM så går det som hånd i sykkel hanske...vel vel da er det bare og ta føttene fatt og komme seg til sjappa for yttliger oppgradering.

256 RAM er for øyeblikke ganske rimlig.

Har en 60 GIG hardisk i min bærbare, er redd den er meegeet treeg.

Det forklarer saken.

:woot:

Lenke til kommentar
Tja, strengt tatt er det vel ikke prosessorhastighet som er den store flaskehalsen, egentlig.

Legg spenna i mer ram.

Sant nok, bærbare PC'er kunne blitt veldig bra om de hadde raskere harddisker. 4200RPM er ikke akuratt noe lyn. Kanskje de burde begynne å lage 7200 :p

Joda... kan ikke noen av de smartingene som skriver her sette seg i tenkeboksen og finne ut av hvordan man kan lage en disk som spinner "kjempefort" uten att det gir økt strømforbruk, varma, vibrasjon, feilmargin og pris??

Gødd løkk!

T :smile:

Lenke til kommentar

Legg spenna i mer ram.

Joda... kan ikke noen av de smartingene som skriver her sette seg i tenkeboksen og finne ut av hvordan man kan lage en disk som spinner "kjempefort" uten att det gir økt strømforbruk, varma, vibrasjon, feilmargin og pris??

Gødd løkk!

T :smile:

Hadde alle vært like optimistiske som deg så hadde vi vel bodd i huler enda. Merkelig at en pc med 2000Mhz har lenger batteri enn en 286 på 12 mhz hadde for en del år siden. Kjemperart, altså. ;)

Lenke til kommentar
Så jeg burde eksempelvis oppgradere til 768 RAM så går det som hånd i sykkel hanske...vel vel da er det bare og ta føttene fatt og komme seg til sjappa for yttliger oppgradering.

256 RAM er for øyeblikke ganske rimlig.

Har en 60 GIG hardisk i min bærbare, er redd den er meegeet treeg.

Det forklarer saken.

:woot:

Nei, 512 er mer enn nok til vanlig PC bruk i XP!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...