a_m_e_s Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Lurer på om det er noe problem å bruke både et UV filter og et polariseringsfiler samtidig? Blir det f.eks. noe forringelse/forstyrrelser i bildet? Noen som vet?? Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Det skal fungere fint det. Jeg har i hvert fall gjort det mange ganger, de gangene jeg ikke gidder å skru av UV-filteret før jeg skrur på polariseringsfilteret :-) Lenke til kommentar
a_m_e_s Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 Har et spørsmål til. Hvordan er det best å sette sammen et UV-filter, et polariseringsfilter og en vidvinkellinse. -Er det ikke bra å kombinere dette i det hele tatt? -Å ha filtrene bak vidvinkelen (nærmest kameraet)? -Å ha filtrene forran vidvinkelen? -Å ha f.eks UV filteret forran vidvinkelen for beskyttelse, og polariserings- filtret bak? Takknemmelig for alle svar! Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hei igjen! Nå er jeg langt ifra noen ekspert på området, men jeg vil tro at den beste måten å gjøre dette på er å skru på vidvinkelen først, deretter uv-filteret, og polarinseringsfilteret til slutt, ettersom du må skru på dette for å oppnå ønsket effekt. Personlig bruker jeg ikke noen ekstra linser, men har alltid uv-filteret på, og skrur på polariseringsfilteret etter behov. Lenke til kommentar
a_m_e_s Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 Ok! Takk for hjelpen Jungel Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Har et spørsmål til. Hvordan er det best å sette sammen et UV-filter,et polariseringsfilter og en vidvinkellinse. -Er det ikke bra å kombinere dette i det hele tatt? -Å ha filtrene bak vidvinkelen (nærmest kameraet)? -Å ha filtrene forran vidvinkelen? -Å ha f.eks UV filteret forran vidvinkelen for beskyttelse, og polariserings- filtret bak? Takknemmelig for alle svar! Jeg har kun UV-filter selv, men har hørt at rekkefølgen ikke skulle spille noen merkbar rolle. Isåfall vil vel det enkleste være å sette filtrene innafor vidvinkelen. Da kan du bruke filtrene også uten vidvinkelen (det er vel en annen diameter på utsida av vidvinkelfilteret?) og slipper å ha dobbelt opp med filter i kamerabagen.. Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Nå har jeg riktignok gått utifra at diameteren er den samme hele veien, hvilket er det vanligste, såvidt jeg vet. Dersom man av en eller annen grunn har en annen diameter utenpå vidvinkellinsen, og derfor må gå til anskaffelse av nye filter, så stiller saken seg annerledes. Likevel, jeg tror det beste er å ha filterne ytterst. I hvert fall polariseringsfilteret, som man tross alt må justere under bruk, ved å skru på det. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Nå har jeg riktignok gått utifra at diameteren er den samme hele veien, hvilket er det vanligste, såvidt jeg vet. Dersom man av en eller annen grunn har en annen diameter utenpå vidvinkellinsen, og derfor må gå til anskaffelse av nye filter, så stiller saken seg annerledes. Likevel, jeg tror det beste er å ha filterne ytterst. I hvert fall polariseringsfilteret, som man tross alt må justere under bruk, ved å skru på det. OK, da er jeg enig Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Nå har jeg riktignok gått utifra at diameteren er den samme hele veien, hvilket er det vanligste, såvidt jeg vet. Dersom man av en eller annen grunn har en annen diameter utenpå vidvinkellinsen, og derfor må gå til anskaffelse av nye filter, så stiller saken seg annerledes. Likevel, jeg tror det beste er å ha filterne ytterst. I hvert fall polariseringsfilteret, som man tross alt må justere under bruk, ved å skru på det. Det går helt fint å ha det bak andre linser. Man bare vrir hele forsatsen for å stille polariseren. (Det er ikke alle linser som har filtergjenger foran). Lenke til kommentar
7r Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 :smile: Takk skal dere ha, jeg har lurt på det samme selv. Det ville være en stooor fordel å slippe og ta av filteret. Til Panasonic med 43 mm leveres de orginale filtrene med gjenger i begge ender, og en skulle da tro at gjengene er til vidvinkel/tele (som forøvrig ikke har gjenger ytterst, orginalt) og at det er tenkt at disse kan brukes samtidig. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Unngå helst bruk av filter fordi de skaper uønskede reflekser. Evt. fargestikk ved å ikke bruke UV-filter vil man kunne fjerne med et bildebehandlingsprogram. Polariseringsfilteret derimot kan brukes til å få en bedre fargemetning i områder i motivet. Det finns to ulike polariseringsfilter; lineære og sirkulære filter. Kort sagt - kjøp et sirkulært filter fordi autofokusen neppe vil fungere tilfredsstillende med et lineært et. (bruk gjerne ordboka for å slå opp på noe du lurer på) Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Hvordan fungerer et sirkulært polarisasjonsfilter? Fra gymnaset husker jeg noe (ja faktisk) om polarisert lys. Kort fortalt: lys fra en lyskilde som f.eks sola ikke polarisert, mens reflektert lys fra f.eks en vannflate polarisert og dermed kan fjernes med et polarisasjonsfilter, hvis man stiller vinkelen på filteret riktig (ref. polaroid solbriller). Antar at det var et lineært filter. Og hvordan påvirker polarisasjonsfilteret autofokusen? Er ikke denne ofte basert på kontraster? Lenke til kommentar
7r Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Jeg er sannelig ikke sikker på hva slags filter jeg har kjøpt, men det ene er klart og det andre er mørkt/farget (begge er orginale Panasonic 43 mm). Lurer på om det mørke er gradert ND8, kan det stemme? Jeg bruker det ihvertfall når det er mye lys ute, som en slags "kamerasolbrille". 8). Når skal jeg så bruke det med klart glass? Er dette et UV-filter (står ingenting om det på pakningen) eller er det bare ment som linse-beskyttelse? Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Jeg er sannelig ikke sikker på hva slags filter jeg har kjøpt, men det ene er klart og det andre er mørkt/farget (begge er orginale Panasonic 43 mm). Lurer på om det mørke er gradert ND8, kan det stemme? Jeg bruker det ihvertfall når det er mye lys ute, som en slags "kamerasolbrille". 8). Når skal jeg så bruke det med klart glass? Er dette et UV-filter (står ingenting om det på pakningen) eller er det bare ment som linse-beskyttelse? Det er nok riktig som du gjetter, at det ene er et ND-filter for bruk i sterkt lys. Det andre er nok helt sikkert et UV-filter, som man kan bruke stort sett overalt hvor det er sol-lys, sterkt eller svakt. Jeg har ikke selv filter til mitt videokamera, men jeg har alltid på et UV-filter på mitt kamera, både til UV-filtrering og mest av alt som en beskyttelse for linsa. Det er en smule forskjell på å kjøpe et nytt filter til et par hundrelapper, eller å måtte bytte linse på videokameraet/kameraet, noe som fort koster fra 3-6000,-. Det er fortere gjort enn man tror å få ei ripe i linsa Lenke til kommentar
7r Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Hva er forresten korrekt rengjøring/vedlikehold av ei linse, dersom jeg først skulle få noen støvkorn på den? Regner med at det samme gjelder for filtre? Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Hva er forresten korrekt rengjøring/vedlikehold av ei linse, dersom jeg først skulle få noen støvkorn på den? Regner med at det samme gjelder for filtre? Kjøp en linsebørste og en spesialklut for optikk hos en fotobutikk. Støvkorn børster man forsiktig vekk med børsten, og om nødvendig tar man deretter og tørker forsiktig av fettflekker e.l. Man må være ytterst forsiktig når man rengjør linser/filtre slik at man ikke pusser på optikken med sandkorn under kluten. Om man skulle være så uheldig å få ei ripe i linser/filtre kan man i mange tilfeller bruke et spesialstoff som man smører over ripene og lar det tørke, så fylles ripene og linsa er forhåpentlig brukbar igjen. Dette gjelder selvfølgelig for små skader, så bruk alltid et UV-filter som beskyttelse for linsene. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Hva er forresten korrekt rengjøring/vedlikehold av ei linse, dersom jeg først skulle få noen støvkorn på den? Regner med at det samme gjelder for filtre? Kjøp en linsebørste og en spesialklut for optikk hos en fotobutikk. Støvkorn børster man forsiktig vekk med børsten, og om nødvendig tar man deretter og tørker forsiktig av fettflekker e.l. Man må være ytterst forsiktig når man rengjør linser/filtre slik at man ikke pusser på optikken med sandkorn under kluten. Om man skulle være så uheldig å få ei ripe i linser/filtre kan man i mange tilfeller bruke et spesialstoff som man smører over ripene og lar det tørke, så fylles ripene og linsa er forhåpentlig brukbar igjen. Dette gjelder selvfølgelig for små skader, så bruk alltid et UV-filter som beskyttelse for linsene. UV-filtre er heldigvis så billige at det ikke er så farlig om det blir ei ripe. Det er også noe som taler for å alltid bruke UV-filter... På min Olympus C730 har jeg alltid på linseadapter (CLA4) og UV-filter, fordi disse beskytter linsa mi. På makrobilder eller nærbilder med blitz kan jeg ta det av for å unngå skygge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå