Gå til innhold

Nytt speilrefleks for nybegynnere


Anbefalte innlegg

Som nybegynner ville jeg gått for D5000 med 18-105. Det ender opp på rett over 5000 hos fotovideo. Sikkert billigere andre steder. Har testet den kombinasjonen litt, og syns det fungerte bra. Neste kjøp ville uten tvil vært en 35mm 1.8, og så en blits etterhvert.

 

Min bror gikk for nevnte kombinasjon, og han er storfornøyd selv om kameraet aldri har vært i noe annet enn automodus. Om han får bedre bilder enn han ville gjort med en S95 eller LX5? Tja, ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, om det er en god pris kan diskuteres. Det er f.eks bare 1/3 av prisen til Canon 24mm f/1,4, men likevel over dobbelt så mye som Nikon 35mm f/1,8.

 

Sigma 30mm f/1,4 er omtrent like skarp og har like mye CA og vignettering som Nikon 35mm f/1,8 på samme blenderverdi. Fordelen med Sigmaen er at den kan strekkes til ennå større blender om man vil (på bekostning av skarphet). Det gir litt kortere lukkertid. Samtidig vil kamerarystelser påvirke bildet ørlite mindre på grunn av brennvidden. Bruker man Sigmen sammen med Pentax får man en betydelig mindre påvirkning av rystelser på grunn av stabilisatoren i kameraet.

 

Men som sagt, det koster å være kar. Om budsjettet lar seg strekke voldsomt så kan man jo også anbefale Pentax K-5 (som er mye bedre på ISO og DR) til 14000 kr med den nevnte Sigmaen, eller ennå videre til Nikon D700 + Sigma 50mm f/1,4 til i 17 500 kr osv.

 

For å komme ned på jorda igjen vil jeg repetere de to nevnte alternativene:

1. Pentax K-r med 18-55mm + Sigma 30mm f/1,4 = ca 8200 kr

2. Nikon D5000 med 18-55mm VR + Nikon 35mm f/1,8 = ca 6000 kr

 

Et til, som holder seg strikt til budsjettet i første post er:

3. Canon 500D med 18-55mm uten stabilisering + Canon 50mm f/1,8 = ca 4850 kr + frakt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale enten Nikon D5000 eller Pentax K-r. Begge er knallgode kameraer i sin prisklasse. Sistnevnte er særlig anbefalt dersom du planlegger å kjøpe flere objektiver etter hvert. Siden stabiliseringen er innebygget i kameraet (ikke objektivet) så trenger du bare å kjøpe stabiliseringen én gang. Objektiver med stabilisering koster som regel mer og veier mer enn objektiver uten. Derfor er det kjekt å ha stabiliseringen i kamerahuset. Ellers er de ganske jevnbyrdige.

 

=110498&pids[]=133646&Sammenlign=Sammenlign"]Her er en sammenligning av spesifikasjonene mellom de to. Redigert: Jeg hadde vist glemt noen av forskjellene. D5000 har vridbar skjerm, men til gjengjeld har K-r en større og mye skarpere skjerm. K-r har også mye bedre seriebildeopptak, bedre batteriløsning og er litt mer kompakt.

Jeg fant forresten en annen viktig forskjell: Pentax K-r har mye større og bedre optisk søker enn Nikon D5000.

Nikon D5000: Optical (Pentamirror, 95% coverage, 0.78x magnification)

Pentax K-r: Optical (Pentamirror, 96% coverage, 0.85x magnification)

 

Kilde: Dpreview spesifikasjonssammenligning.

Lenke til kommentar

Hva med en CANON PowerShot G12, vet at det ikke er speilrefleks, men det er et utrolig bra kamera som er lett å ta med seg.

Personelig blir jeg å satse på et slikt,spesielt for å ha med på reiser dær speilrefleks blir for stort/tungt .

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=133691&cat_id=6

 

Ellers annbefaler jeg også Canon 500D eller 550d med 18-55 mm IS objektiv, men husk på speilrefleks vil du uansett trenge ekstra objektiv om du skal ta bilder av noe som er litt på avstand, feks en 55-250 mm .

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=110153&cat_id=54

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=121852&cat_id=54

Lenke til kommentar

Jeg har lest gjennom innleggene til trådstarter en gang til og vil landet på anbefalingen om Pentax K-r med 18-55mm f/3,5-5,6 til 5694 kr inkludert solblender. Jeg vil anbefale å styre unna Pixmania og heller kjøpe fra JapanPhoto. Kameraet kan fåes i hvit, rød eller vanlig sort farge til samme pris. (Velg etter smak og behag). Kameraet med standard 18-55mm objektiv vil gi mye bedre bilder enn det gamle kompaktkameraet i pub-belysning. Om det er bra nok eller ikke etter deres smak bør dere nesten teste ut før dere vurderer mer lyssterk optikk.

 

Videre vil jeg anbefale å kjøpe følgende tilleggsustyr nå i starten: Minnekort, kameraveske, Polariseringsfilter (CPL), stativ og en god bok om fototeknikker.

 

Etter hvert kan dere vurdere å utvide med f.eks lyssterkt normalobjektiv, teleobjektiv, vidvinkel, makro og andre ting ettersom dere føler behov for det.

Lenke til kommentar

Kjøp for all del et speilreflekskamera. Kompaktkamera er så treige på AF at elgen er borte før du får tatt bilde ;) Om dere har interesse av å ta bilder så blir den ikke mindre med et speilreflekskamera.

 

Det kamera-merket dere velger nå, blir fort det som dere blir med videre. Det som er viktig er å kjøpe objektiv og blits o.l. for dere kan kjøpe bedre kamerahuset senere om dere vil det og da bruke optikken dere har.

 

Når det gjelder Nikon D5000 mot D3100 så er den siste noe bedre på video. Det kan være lurt å tenke litt over om dere også ønsker video-mulighet. Er det kun bilder, så er vel D5000 bedre der. Pass på at dere får et VR kit objektiv.

 

Jeg ville kjøpt en 35mm AF-S f1.8 objekt senere. Viktig å bli vant til kameraet først før en bestemmer seg for hva en vil ha...

 

 

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Begge videoklippene viser vel egentlig at video ikke er spesielt bra på SLR.

 

Så jeg tror jeg står på følgende påstand:

 

Skal du først og fremst ha kamera for stillbilder, men ønsker muligheten for en kjapp, liten videosnutt i ny og ne; SLR

 

Skal du først og fremst videofilme, men ønsker muligheten til å klippe ut (eller knipse) et stillbilde i ny og ne; Videokamera

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å titte på Nikon D3100 - for 4685,- inkl. 18-55mm VR er dette ikke bare konkurannsedyktig på pris, det er også svært enkelt og bruke, med bl.a. dedikert "guide mode" for nybegynnere. Det er også hjelp å få til alt av menyinstillinger ved å trykke på "?"-knappen hvoren du befinner deg i menysystemet.

 

D3100 er også det nyeste entrylevel Nikon-huset, og har følgelig endel teknologiske fortrinn over sine forgjengere.

 

- 14Mp oppløsning

- Full HD video

- Inline fortegningskontroll (D5000 har også dette)

- Større utvalg av retusjeringsopsjoner i kameraet

- Bedre grep med mer "ru" gummi

- Nikons til dags dato minste dSLR - veier så nær ingenting det går å komme

- Mer nøyaktig og pålitelig hvitbalanse

 

I det hele tatt - det går ikke an å gå feil med dette kameraet, særlig ikke for en nybegynner. Da jeg var nybegynner, startet jeg med D70s, som er/var halvparten så bra, og mer en dobbelt så dyrt :D

Lenke til kommentar

Vi er begge forholdsvis "noob" når det kommer til speilrefleks.

Hvis dere går for speilrefleks er det ikke en selvfølge at dere automatisk får bedre bilder enn det dere gjorde med kompaktkameraet dere eier,speilrefleks er et "verktøy" som krever litt opplæring av brukeren for og få gode bilderesultater.Speilrefleks er et verktøy som er designet for fotografer som liker og uttrykke sine egne særtrekk,Dvs et speilrefleks kan sammenlignes med en kokkekniv,selv om du eier en så klarer du ikke og oppnå samme resultat som en kokk uten å øve endel :)

Enkelt å operere, trenger ikke strengt tatt ikke avanserte funksjoner.

Alle speilreflekskameraer i nybegynnerklassen har et brukergrensesnitt som er designet for nybegynnere,problemet er at disse egenskapene ikke gir deg de beste resultatene og under litt vanskelige forholde vil du/dere får problemer angående bildekvaliteten,Som i avsnittet over så vil resultatene bli betraktelig bedre hvis dere lærer dere litt om fotografering.

 

Kameraet skal brukes til naturbilder, da vi er glade i å gå turer i fjell og skog. Det vil også bli brukt til slike bilder som nevnt over.

 

Grunnen for å kjøpe seg et speilrefleks er at man har mulighet til og bytte objektiver utifra den fotografiske situasjonen man er oppe i der og da,Man får ikke et objektiv som fordrer all type fotografering samt skal yte fullverdig under alle typiske forhold man normalt fotograferer i.Ofte må man inngå noen kompromisser om hva man skal fotografere versus investere innen fotoutstyr samt hvor mye man er villig og bære med seg.

Optimalt burde man i deres situasjon ha et speilrefleks,normalzoom-objektiv,telezoom-objektiv,vidvinkel-objektiv samt en lyssterk fastobjektiv i tillegg burde man ha en forholdsvis sterk blits,stativ,et par kamerabatterier,noen minnekort,renseutstyr og en god bag/sekk.

Dette vil bli dyrt og invester i så da må man inngå noen kompromisser,man kan kjøpe et reiseobjektiv/superzoomobjektiv som vil dekke det meste av brukområdene men,et stort men man vil miste mange av fordelene et system hvor man kan bytte objektiver i vil gi,du vil faktisk da omtrent ligge på samme nivå som et middels godt kompaktkamera angående de fotografiske egenskapene.

 

Angående hvilken kamerafabrikat du burde satse på ?,det letteste er og kjøpe fra en av de to store produsentene da du har en større trygghet angående brukshjelp,oppgradering,3parts-utstyr samt at andrehåndsverdien er relativ høyere.

 

Jeg ville nok i dere situasjon først tenke gjennom om dere vil lære dere bruksmulighetene før et eventuelt speilreflekskjøp,det finnes i dag gode kompaktkameraer som vil gi deg mange av kvalitetene du får med et speilrefleks,fordelen er at de krever ingen grunnleggende kunnskaper.

 

Edit:et speilløst systemkamera kan også være noe og tenke på,der får dere både katta og sekken :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker igjen for mye nyttig informasjon. Både fruen og jeg er enig i at det er et speilrefleks vi vil ha. Når det er sagt, så skjønner vi at det er mer vi må sette oss inn i, om vi kjøper et speilrefleks kontra et kompaktkamera.

 

Det jeg prøver å si er at vi går nok til innkjøp av fotolektyre. Vi må starte et sted, og jeg mener i hvert fall at når vi først går til det skrittet om å kjøpe speilrefleks, så kan vi like gjerne lære oss å bruke det skikkelig.

Lenke til kommentar

Det dere først må gjøre er og velge dere et kamerasystem som dere kan/vil bygge videre på,det behøver ikke og være dagens kamera modell.Gårsdagens kameramodeller er relativ like gode angående bildekvaliteten men vil være betraktelig billigere.

 

Et kamera og et normalzoom-objektiv i begynnelsen er det enkleste,så kan man senere velge utstyr utifra hva man selv vet hva man trenger.Kanskje en ekstern blits i disse vintertider vil forenkle bruken.

 

Det er stadig gode tilbud på kameraer så med tålmodighet kan du gjøre en god handel.

 

Madammen skulle ta bilde av en fin liten kafe, der den eneste belysningen var noe som kan minne om juletrebelysning. Blitsen ødela hele stemningen i bilde, mens i "nattmodus" uten blits ble bildet ganske så utvasket, og med mye støy.

 

Denne type bilder er forholdsvis enkelt og ta uansett objektiv,man bruker litt lengere lukkertid for og få eksponert bildet riktig.

 

Det letteste for dere er og kjøpe et kamera,lese manualen og ta mange bilder under forskjellige forholde.Etter hvert vil en god fotobok samt spørre om råd her hjelpe dere og forstå dette :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...