Gå til innhold

Nytt speilrefleks for nybegynnere

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Det har seg slik at jeg og fruen ønsker å handle inn et speilrefleks i julegave til hverandre.

Vi er begge forholdsvis "noob" når det kommer til speilrefleks.

Krav:

Ikke dyrt! Hva det vil si aner jeg strengt tatt ikke, men kanskje rundt 5000?

Enkelt å operere, trenger ikke strengt tatt ikke avanserte funksjoner.

Må være greit å ta bilder i mørke scener. Kompaktkameraet vi har suger veldig på dette. Eksempel på dette er da vi var på tur i Mexico. Madammen skulle ta bilde av en fin liten kafe, der den eneste belysningen var noe som kan minne om juletrebelysning. Blitsen ødela hele stemningen i bilde, mens i "nattmodus" uten blits ble bildet ganske så utvasket, og med mye støy.

Gjerne med GPS om det finnes (for geotagging).

Kameraet skal brukes til naturbilder, da vi er glade i å gå turer i fjell og skog. Det vil også bli brukt til slike bilder som nevnt over.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Skrible skrible på ønskelisten*

Høres bra ut. Innkjøp skjer nok rett før jul, så om noen har noe annet å bidra med, så er det bare å komme med det.

Edit: Forresten, "Kit zoom"... Er det objektivet som følger med?

Edit 2: Hvordan er D5000 mot Canon Eos 1000D?

Endret av unik42
Lenke til kommentar

*Skrible skrible på ønskelisten*

Høres bra ut. Innkjøp skjer nok rett før jul, så om noen har noe annet å bidra med, så er det bare å komme med det.

Edit: Forresten, "Kit zoom"... Er det objektivet som følger med?

Det stemmer. Den rimeligste varianten er en 18-55mm, nest rimeligste er 18-55mm VR. Et annet vanlig alternativ er 18-105mm VR. Et av de to siste, er det dere bør gå for.

Edit 2: Hvordan er D5000 mot Canon Eos 1000D?

D5000 er vesentlig bedre enn EOS 1000D. D5000 kan sammenlignes med 500D.

Lenke til kommentar

Anbefaler følgende:

D5000 "dobbelkit" (18-55 + 55-200, begge med VRII)

35 mm 1.8 til situasjoner med lite lys

SB-400 blits (kan gjerne kjøpe mer avansert, men da blir det dyrere)

Ekstra batteri (det varer lenge det som følger med, men det går ALLTID tomt akkurat når du trenger det...)

To minnekort à 8 GB

Noe å ha det i (bag av en eller annen type)

Adobe Lightroom 3.3

Kanskje noe jeg har glemt, men det føyer sikkert andre på...

Totalt havner dette kanskje litt over budsjett, men så har dere også fått noe som er veldig bra. Og ja, jeg har akkurat samme pakka selv...

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale enten Nikon D5000 eller Pentax K-r. Begge er knallgode kameraer i sin prisklasse. Sistnevnte er særlig anbefalt dersom du planlegger å kjøpe flere objektiver etter hvert. Siden stabiliseringen er innebygget i kameraet (ikke objektivet) så trenger du bare å kjøpe stabiliseringen én gang. Objektiver med stabilisering koster som regel mer og veier mer enn objektiver uten. Derfor er det kjekt å ha stabiliseringen i kamerahuset. Ellers er de ganske jevnbyrdige.

=110498&pids[]=133646&Sammenlign=Sammenlign"]Her er en sammenligning av spesifikasjonene mellom de to. Redigert: Jeg hadde vist glemt noen av forskjellene. D5000 har vridbar skjerm, men til gjengjeld har K-r en større og mye skarpere skjerm. K-r har også mye bedre seriebildeopptak, bedre batteriløsning og er litt mer kompakt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvilke ambisjoner har du?

Du trenger ikke på død og liv et speilrefleks for å få gode bilder selv i dårlig belysning.

Et av de beste kompaktkameraene som finnes på markedet er Canon s95, dette er kongen av kompaktkameraer i dårlig belysning.

Dersom du må ha speilrefleks har du fått mange bra tips tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Må og må fru blom. s95 kan jeg selvfølgelig sjekke ut.

Når det gjelder ambisjoner så ser jeg for meg at kameraet blir vår nye turvenn. Både jeg og fruen liker å ta bilder, så det skader ikke om vi får flere valgmuligheter i form av et speilrefleks. Jeg ser også for meg at kameraet vil komme godt med i lystige anledninger av typen bryllup og. l.

Litt sånn Jack of all trades.

Lenke til kommentar

Kaster meg på her, så jeg slipper å lage en helt lik tråd. Bare ett spørsmål; Hvor får man nå kjøpt D5000? Elprice selger vel "ikke EU"-modeller av Nikon. (DVS ikke check&Clean garanti blandt annet)

Hvordan stiller da D3100 seg mot D5000?

www.fotovideo.no for eksempel...

D3100 er et noe nyere hus. Om det er det samme som at det er bedre er en helt annen sak... :whistle:

Lenke til kommentar
Takker for informasjonen. :D

Edit: Til Pentaxen: Hva må en ha med der, sånn sett i forhold til første innlegget?

Jeg kan være enig i at K-r også bør vurderes. Pentax har vel en lyssterk 31mm, stemmer ikke det?

Det stemmer, men havner jo langt over prisklassen han skisserer. Jeg har selv en Sigma 30mm f/1,4 på min Pentax K200D til sånt bruk, men med tanke på budsjettet kan han vurdere enten den, Pentax 35mm f/2,4 eller rett og slett utsette kjøpet av lyssterkt objektiv til han kan legge noen kroner ekstra i det.

Nikon 35mm f/1,8 er et bra valg i så måte, men mangler stabilisering slik at behovet for stativ øker i situasjonen han skisserer i første innlegg, sammenlignet med Pentax K-r med 35mm f/2,4.

Det beste hadde nok vært å kombinere stabiliseringen i kamerahuset med Sigma 30mm f/1,4, men da sprekker budsjettet ganske kraftig. (K-r med 18-55 kit og Sigma 30mm f/1,4 kommer på 9184 kr + frakt (Japanphoto) eller om man regner med den mye kritiserte Pixmania: 8756 kr + 2x frakt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nikon 35mm f/1,8 er et bra valg i så måte, men mangler stabilisering slik at behovet for stativ øker i situasjonen han skisserer i første innlegg, sammenlignet med Pentax K-r med 35mm f/2,4.

Egentlig trenger man hverken stativ eller stabilisering for den situasjonen som skisseres. Ettersom man ønsker å ta bilder av mennesker i disse situasjonene, så er en lukkertid på 1/60s eller kortere å foretrekke. Da holder det med handholdt. Og lener man seg mot bordet med albuene, mot en stolpe/vegg, så kan man fint bruke 1/30s, og 1/15s kan også gå hvis man er stå på handa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...