Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Spm. ang vidregående valg.

Gjest Problem

Anbefalte innlegg

Gjest Problem

Hei, det er vel slik at når man skal velge vidregående så er det dine egne valg som teller? At foreldrene dine ikke kan påvirke de annet ved å komme med synspunkter?

Det er i hvertfall det jeg har hørt.

Foreldrene mine sier: Nei, dette er ikke ditt valg. Du henger for langt etter, så *de og de* fagene blir for vanskelige for deg. Så her må vi velge.

Hallo? Jeg skal bli Fotballspiller-trener, eller jobbe med noe i Sporten, eller bli en Hotell-konge osv, jeg kan da ikke godta å bli sendt til Design og Håndverk linjen, da? Det er SOS og Idrettsfag som gjelder da.

Det er mange som henger etter, men de kan få lov til å velge fremtiden sin selv.

Lurer på dette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må foreldrene dine roe seg ned!

Selvfølgelig er det du som skal avgjøre.

De skal komme med forslag og synspunkter, men til slutt bør du få velge din egen fremtid selv.

Du henger for langt etter

Synes det var veldig frekt av foreldrene dine å si.

Stå på ditt og ikke la foreldrene dine styre deg i dette her.

Om du vil gå på idrettsfag så synes jeg du bør velge det.

Og hvis du henger litt etter i enkelte fag vil du nok få hjelp av skolen så det burde gå bra.

Lenke til kommentar

De skal komme med forslag og synspunkter, men til slutt bør du få velge din egen fremtid selv.

Og hvis du henger litt etter i enkelte fag vil du nok få hjelp av skolen så det burde gå bra.

Jeg henger 2 år etter de andre. Men jeg vil ikke ta feil utdannelse utifra det jeg vil bli. Det blir ett ulykkelig liv. Og til slutt bør jeg selv velge?

Lenke til kommentar

SOS er det jeg også tenker. Men da får jeg bare svar igjen om:

- Det blir for vanskelig for deg, du henger for langt etter.

Fant ut i dag at hun hadde fikset at jeg skulle være en dag i Design og Håndverk på Bleiker for å se om det passer meg.

Herregud! Det er SOS og Idrett det går i. Men Idrett gjør jeg like greit på fritiden og får mere tid med venner hvis jeg gjør SOS med forhold til timer osv.

Så egentlig så er SOS valget. Men som du leste over det i sterk skrift.....

Lenke til kommentar
Gjest jobbhardere

Da ville jeg gjort som jeg gjør hver gang jeg henger etter:

fått ræva i gir og jobbet for å IKKE henge etter mer! "Om de fleste andre kan, kan jeg og".

Gjør det istedenfor å loke på et internettforum.

Om det er SOS som er drømmen din synes jeg du skulle følge den. Men først må du jo faktisk få karakterer som beviser for foreldrene dine at du kan, og karakterer så du kommer inn...er vel litt konkurranse om plassene?

Lenke til kommentar

Jeg henger 2 år etter de andre. Men jeg vil ikke ta feil utdannelse utifra det jeg vil bli. Det blir ett ulykkelig liv. Og til slutt bør jeg selv velge?

hva mener du med at du henger 2 år etter de andre?

Lenke til kommentar

Jeg har gått på en asosial hemmaskole der man ikke lærer noe. Og lærerne ikke anstrenger seg for å lære deg noe. Hver dag var som å være hos bestemor og bestefar, der man blir bortkjemt å får gjøre hva man vil. Uansett om man ville det eller ikke så lærte man sykt lite.

Men dette er OFF-Topix. Spørsmålet er:

LA oss SI at jeg har godkjent karakter og skole, og at bare linjer spiller rolle nå. Da skal vi vel se det slik: Er det mitt valg? Eller foreldrene sine sitt? Uansett?

Det er best å ha lest siden starten for dere nye involverte.

Lenke til kommentar

Såklart er det ditt eget valg. Men det handler litt om å være realistisk også..

Veldig bortkastet å gå på en linje hvor du uansett ikke vil greie å holde følge..

ettersom du har gått på en slik "hemmaskole", så vil jeg anta at du har litt lærevansker, og du burde prøve å være realistisk. Men såklart, du kan jobbe hardt for å forbedre deg også, men da skal du være innstilt på å gjøre det.

men når alt kommer til alt, så er det kun ditt valg som teller når du bestemmer hvilken linje du vil gå på.

Lenke til kommentar

Og hei, om foreldrene dine enda klager på valget ditt kan du alltids slenge i trynet at de må slutte å leve ønskelivet deres igjennom deg, eller at de må skaffe seg et liv selv.

Litt mer on topic, det er ditt valg. Enkelt og greit. Men som ^ sier, vær realistisk. Om du henger etter, MÅ du arbeide for å ta igjen det tapte. Sett målene dine, og vær så spesifikk som mulig. Jo mer spesifikk, jo enklere er det å nå de.

Lenke til kommentar

Hvis du henger etter, er jo det synd, men det å velge en linje fordi du ikke er "flink" nok, blir feil. Det henger igjen i gamle skolesystemer, hvor de som ikke var så flinke, gikk på mekanisk. Dette er ikke tilfelle i dag. Det er stort sett fellesfag, men med spesialisering på de forskjellige linjene. Hvis du vil gå på Service og samferdsel, så gjør du det. Fagene er stort sett det samme som alle andre linjer. Dessuten er denne linjen i større grad avhengig av motiverte elever som er flinke med mennesker. Karakterene er mindre viktig. Jeg syntes du skal si til foreldrene dine at de bør sette seg inn i dagens skolesystem, og ikke ta det for gitt at det er som da de gikk på skole i attenhundreogknekkebrød. Skolesystemet i dag er modulbasert, slik at alle skal kunne bygge på fagene sine, de praktiske linjene, hvor du ikke får generell studiekompetanse, har mange de samme fagene som allmennfag, bare færre timer, slik at man kan ta noen ekstratimer, og sitte igjen med det samme som du ville gjort på allmennfag.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...