Gå til innhold

Formel for å regne ut pris mellom soner(Ruters nye Flexuskort)?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jobber for tiden på Narvesen, og der har vi jo et program som fyller på disse flexuskortene. Ofte får jeg spørsmål om hvor mye det koster fra sone OS(Oslo) til f.eks Ø-03, og da må jeg gå inn på Flexusprogrammet og velge fra sone til sone osv for å få opp en pris. Tenkte å prøve meg på en enkel kalkulator som regner ut dette, men da må jeg først finne ut hvordan dette system jobber for å finne prisen.

Det jeg lurer på er om noen vet hvilken formel Ruter bruker for å beregne pris mellom forskjellige soner? Er det lik pris for alle soner, også må man bare finne ut hvor mange soner man krysser eller ligger alt hardkodet?

Vet ikke om noen har peiling i det hele tatt, men håper det er noen som har erfaring eller en fot innenfor :)

Er det noe som ble uklart så still gjerne spørsmål!

Endret av Lek1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, har nå funnet ut hvordan systemet fungerer. Viser seg at jeg burde ha sjekket ruter sine nettsteder litt bedre! :p

Prisene for antall soner er fast. Forskjeller varierer fra Oslo og Akershus da selvfølgelig. Det vanskelige her blir å finne ut antall soner personen skal reise.

I oslo er det sonene 01 og 02 som gjelder, men i Akershus har man jo mange flere soner og forskjellige typer.

Eksemplet som er brukt i Ruter sin brosjyre er:

Man reiser fra Sandvika(Sone V-03) til Ski(Sone S-04). Da må man telle ned fra Sandvika til oslo og fra oslo opp til Ski.

V-03 - V-02 - 01 - 02 - S-03 - S-04 = 6 soner totalt. Dette er forsåvidt greit hvis man skal innom Oslo, men hvordan kan man regne ut hvilke soner man skal gjennom når man skal reise utenfor oslo bare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...