Kaptein Snus Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Heisann! Jobber for tiden på Narvesen, og der har vi jo et program som fyller på disse flexuskortene. Ofte får jeg spørsmål om hvor mye det koster fra sone OS(Oslo) til f.eks Ø-03, og da må jeg gå inn på Flexusprogrammet og velge fra sone til sone osv for å få opp en pris. Tenkte å prøve meg på en enkel kalkulator som regner ut dette, men da må jeg først finne ut hvordan dette system jobber for å finne prisen. Det jeg lurer på er om noen vet hvilken formel Ruter bruker for å beregne pris mellom forskjellige soner? Er det lik pris for alle soner, også må man bare finne ut hvor mange soner man krysser eller ligger alt hardkodet? Vet ikke om noen har peiling i det hele tatt, men håper det er noen som har erfaring eller en fot innenfor Er det noe som ble uklart så still gjerne spørsmål! Endret 7. desember 2010 av Lek1 Lenke til kommentar
Kaptein Snus Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 Okei, har nå funnet ut hvordan systemet fungerer. Viser seg at jeg burde ha sjekket ruter sine nettsteder litt bedre! Prisene for antall soner er fast. Forskjeller varierer fra Oslo og Akershus da selvfølgelig. Det vanskelige her blir å finne ut antall soner personen skal reise. I oslo er det sonene 01 og 02 som gjelder, men i Akershus har man jo mange flere soner og forskjellige typer. Eksemplet som er brukt i Ruter sin brosjyre er: Man reiser fra Sandvika(Sone V-03) til Ski(Sone S-04). Da må man telle ned fra Sandvika til oslo og fra oslo opp til Ski. V-03 - V-02 - 01 - 02 - S-03 - S-04 = 6 soner totalt. Dette er forsåvidt greit hvis man skal innom Oslo, men hvordan kan man regne ut hvilke soner man skal gjennom når man skal reise utenfor oslo bare? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Tips: sto det ikke i avisen for kun kort tid siden at sonene i områdene rundt Oslo skulle bli færre snart? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Leste et sted for lenge siden at det var det store antallet soner som var en av tingene som gjorde innføringen av Flexus vanskelig. Litt rart at de innfører først (med alle problemene det har medført), og så reduserer antall soner etterpå. Lenke til kommentar
Kaptein Snus Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 Uff.. Juletider altså. Får jo aldri tid til noe programmeringskos lengre Om Ruter bare kunne droppet disse retningsprefixene, så hadde det jo gjort alt mye enklere..! Lurer på hvorfor Oslo er delt opp i to soner egentlig. Er det ikke samme pris uansett da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå