Gå til innhold

Erfaringer fra overgang mellom VGS og Universitet?

EirikYeah

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er snart ferdig med VGS og skal begynne så snart som mulig på min høyere utdanning. Jeg er selvfølgelig litt spent på hvordan overgangen vil bli. I den anledning lurte jeg på om noen som har begynt på Universitet/Høgskole de siste årene kunne dele sine erfaringer?

Hvordan er skolehverdagen på et universitet kontra en VG-skole?

Opplevde DU at du jobbet mer med skolearbeid på universitet kontra VGS? Mer arbeid hjemme?

Opplevde du at gjennomgangen av fagstoffet gikk raskere på universitetet?

Jeg planlegger å studere Petroleumsteknologi ved UiS, så dersom du har studert eller studerer akkurat det, hadde det vært ekstra flott med en respons :).

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er skolehverdagen på et universitet kontra en VG-skole?

Mye friere. Du velger selv hvordan du vil jobbe, og ikke minst når du vil gjøre det. Resultatet er at dagen blir slik du legger den opp.

Opplevde DU at du jobbet mer med skolearbeid på universitet kontra VGS? Mer arbeid hjemme?

Ja og ja. Man føler at presset for å få ting ferdig er større. Det er ikke bare å finne en god unnskyldning, for i mange fag må ting rett og slett gjøres godt nok til rett tid for at man i det hele tatt skal få lov til å ta eksamen.

Ja, definitivt. Jeg vil anslå et sted mellom to og tre ganger det tempoet som ble holdt på videregående.

Lenke til kommentar

Dette er veldig avhengig va fagkrets. VGS kan for mange ha vært en vileperiode. For enkelte vil også Universitetet være det. Noen på grunn av intelligens, andre av motsatte årsaker.

For deg er det viktig at du både skal ivareta det faglige (studiet) og det sosiale. Bruk ikke 100% energi/tid på det ene alene. Begge ting er viktige. Men glem absolutt ikke det faglige. Det er det som gir deg frihet imorgen.

Lenke til kommentar

Startet på uni i høst, ganske stor forskjell, ja. Mye mindre personlig enn videregående, siden man noen ganger er mange hundre på en forelesning, er dermed ikke like enkelt å stoppe læreren for å spørre om noe du ikke forstår. Når det kommer til mengder, går man gjennom alt mye raskere enn på videregående, i kjemien som jeg har, gikk vi ofte gjennom 2 kapittel i uka + oppgaver som burde gjøres. Mye mer å lese. Universitetet er veldig mye friere, og du kan for det meste komme og gå når du vil, selv om noe på mitt universitet var obligatorisk i starten. Mot de siste ukene fram til jul er det ingen forelesninger eller noe, det er eksamensforberedende. Da må man jobbe selv, noe som jeg nesten synes er vanskeligere, blir lett distrahert og ukonsentrert når ingen andre enn deg selv passer på om du jobber eller bare sitte på nettet og surfer:P På mange måter likte jeg videregående bedre, kanskje fordi jeg fortsatt bodde hjemme da, men må jo fortsette livet for å få en god utdanning:) Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk alle 3 for svar!

Det virker som om det bildet jeg allerede har, stemmer ganske godt med hva dere forteller. At høyere utdanning er preget av mer frihet, samtidig som det innebærer mer arbeid.

Jeg opplever ofte på Videregående at dersom jeg følger godt med i timen, tar litt notater osv. blir det nesten ikke noe arbeid å gjøre hjemme. Det eneste som trengs er litt repetering før prøver, men ellers henger jeg godt med bare ved å følge med i timene. Er det også slik på universitetet, eller er forelesningene mer som innledninger til et tema, også må man lese om det på egen hånd?

PS:

@Ivarda, du nevner eksamen til jul? Det er jeg ikke vant til. Kan du forklare litt mer om det?

Lenke til kommentar
PS:

@Ivarda, du nevner eksamen til jul? Det er jeg ikke vant til. Kan du forklare litt mer om det?

Hvis du ser på studieplanen din (muligens ;) ), så ser du at du har 3 eller 4 nye fag/emner/kurs hvert halvår (vanligvis kalt semester). Du har vanligvis en avsluttende eksamen i hvert fag, og denne kommer naturligvis på slutten av hvert halvår. Så du får 3-4 eksamener før jul og 3-4 eksamener før sommeren. :)
Lenke til kommentar

Ingen spesielt stor omveltning. Jeg tok meg ferie på VGS, og det gjør jeg nok i stor grad på universitetet også. Er selvsagt et press på å fullføre innleveringer i tide, og gjerne ha litt god tid på det - men utenom det er det ikke annet enn hva man gjør det til selv. Gjennomgangen går selvsagt raskere, men vil ikke si at jeg ser på det som et problem. Kreves selvsagt at jeg har langt bedre pensumkunnskaper enn på VGS, er mye pensum som skal dekkes på kort tid, men det klarer man jo helt fint hvis man bare vil (og man behøver ikke å bruke hver ukedag på det heller), men igjen, det er individuelt og kommer gjerne litt an på studie òg.

Lenke til kommentar
PS:

Hvis du ser på studieplanen din (muligens ;) ), så ser du at du har 3 eller 4 nye fag/emner/kurs hvert halvår (vanligvis kalt semester). Du har vanligvis en avsluttende eksamen i hvert fag, og denne kommer naturligvis på slutten av hvert halvår. Så du får 3-4 eksamener før jul og 3-4 eksamener før sommeren. :)

Jepp. Kommmer litt ann på hvor mange poeng hvert fag har, men er som vanligvis 10 poeng som det er her på uit, det blir da 3 eksamener hvert semester, mens ntnu har en del tilsvarende fag med bare 7,5 poeng slik jeg forstår det, det blir dermed noen ganger 4 eksamener for enkelte..

Lenke til kommentar

Det er litt avhengig av kva universtitet (eventuellt høgskole) du går på, det er ikkje lenger fullt så fritt som det ein gong var. Det er litt forskjell frå stad til stad kor mykje som er obligatorisk, men enkelte plassar kan du ende opp med at nesten alle forelesningane er obligatoriske medan andre ikkje har noken obligatoriske forelesningar.

Men når det gjeld overgangen mellom vgs og universitet så er den største fordelen at du i større grad kan legge opp løpet ditt sjølv. Dersom du ikkje har mykje obligatoriske timar så kan du f.eks droppe studiane ein dag for så å gjere dobbelt så mykje neste dag.

Men det kan være fort gjort å havne bakpå og bli forbigått dersom du ikkje er strukturet nok.

Største forskjellen er vel kanskje det sosiale. Sidan mykje av undervisninga er basert på store forelesningar så vil du ikkje ha ei klasse og forholde deg til, du vil derfor i større grad være nødt til å finne deg venner/studiepartnere på eiget iniativ.

Fordelen med dette er sjølvsagt at du ikkje treng å forholde deg til alle dine medstudenter men at du i staden for kan velge kven du vil forholde deg til.

Lenke til kommentar

Ja, absolutt. Men arbeidsbyrden føles ikke så mye tyngre. En annen forskjell er nemlig at man som skoleelev pent må finne seg i å jobbe med mange forskjellige fag, mens man som student jobber med fag man har interesse for - såfremt man har valgt studier ut fra ens interesser. Fagene virker da ikke så kjedelige, arbeidet faller lettere.

Dessuten opplevde jeg at jeg var omgitt av dyktigere mennesker - både medstudenter og undervisningspersonell.

Mitt valg falt på jus, forresten.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Det spørs egentlig litt hvilket universitet/høyskole du begynner på. Jeg har inntrykk av at mange mindre høyskoler har et mer personlig miljø, mer som på videregående. Ellers er det ikke noe problem å bli kjent med folk på universitet heller, selv om fagene er store. Det blir arrangerte fadderuke ved de fleste skoler, og det er bare å engasjere seg utenom studiene i studentorganisasjoner; idrett osv.

I de store fagene som nesten alle ingeniørstudenter må gjennom f.eks. (matte, mekansik fysikk og kjemi) er det kanskje 4-500 deltagere, og store auditorium. Dette gjør at det blir mye mindre personlig. Etter hvert som du spesialiserer deg, vil fagene bli mindre, og det blir mye labtimer og litt mer gøy (ekskursjoner osv.).

Forelesningene er vanligvis ikke obligatoriske, så du står ganske fritt til å velge hvordan du selv vil studere. Men det er ikke så fritt som det en gang var, har jeg inntrykk av. Det er mye obligatoriske arbeidskrav (rapporter og oppgaver som skal leveres og gokjennes før man får ta eksamen) og obligatoriske labtimer.

Pensum er mye større enn på videregående, men igjen har du færre fag, og forhåpentligvis er det noe du interesserer deg for -- så det ble i hvert fall ikke noe problem for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...