Gå til innhold

Timelønn/årslønn/dagslønn, hjelp meg å regne ut !

snakzz23

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt usikker faktisk. Det kommer nok litt an på firmaet også. Mange rørleggere og elektrikere driver enkeltmannsforetak, hvor rutinene ikke akkurat er de samme som et konsern eller stor bedrift...

Jeg kan tenke meg at det er timelønn i begynnelsen, hvor man kanskje går over til fastlønn når man har noen år på baken av erfaring.

Kan jo legge til at fastlønn selvfølgelig er en fordel da du da har et fast beløp å forholde deg til hver måned. Og det er jo svært fordelaktig når man skal legge opp regningsbetaling og andre økonomiske utfordringer. Eneste unntak i tillegg til desemberlønna er de månedene du velger å ta ut ferie. Dette blir normalt gjort i måneden du får feriepengene dine. Da trekkes 4/5 uker ferie fra lønnen din, men feriepengene er gjør jo at du alikevel får ubetalt mer enn normalt.

Lenke til kommentar

Den vanlige måten å regne ut lønn på tar utg.pkt i arbeidstimer i et gjennomsnittsår; 1950 timer. Her er det ikke trukket ut timer for ferie. 190 kr/t, gir dermed en årslønn på kr 370.500,-. Hvis det blir avtalt lovbestemt ferie på 4 uker + 1 dag, er det vanlig å benytte 10,2% av feriepengegrunnlaget som sats for beregning av neste års feriepenger. Hvis det avtales 5 ukers ferie, er det vanlig å benytte 12%. Fra og med året arbeidstakeren fyller 60 år beregnes 2,3% ekstra feriepenger (uavhengig av avtalt ferielengde) og arbeidstakeren får en ekstra uke med ferie. Alle tilfeller ender med lønn (etter opptjent + feriepenger) på rundt 370.500, som i utgangspunktet ble utregnet.

Endret av S--E
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket siste lønnsslippen min nå, og det ser ut som om jeg kommer til å havne på 1 750 timer i år + 250 timer overtid. Jeg jobber 7,5 timers dager.

Skal du regne ut lønnen til må du vel plusse på feriepenger og eventuelle bonuser i tillegg.

Er du rørlegger?

Lenke til kommentar

Sjekket siste lønnsslippen min nå, og det ser ut som om jeg kommer til å havne på 1 750 timer i år + 250 timer overtid. Jeg jobber 7,5 timers dager.

Skal du regne ut lønnen til må du vel plusse på feriepenger og eventuelle bonuser i tillegg.

De 1750 timene, er det for 11 måneder? Liksom, må man plusse på feriepenger, bonuser og overtid for å få den totale ÅRSlønnen? Håper du kan forklare meg en gang for alle :)

Lenke til kommentar

Nei, de 1 750 timene er for 12 måneder. Jeg sjekket hvor mange timer jeg har jobbet de 11 siste månedene, og estimerte hvor mange jeg kom til å jobbe i desember.

Siden dette er timer jeg faktisk har jobbet, går jeg da ut i fra at feriepengene må plusses på for å finne årslønnen.

Din årslønn vil bli 190 kr x 1750 timer + 39 900 kr (feriepenger) = 372 400 + eventuelt overtid og bonuser.

Jeg er ikke rørlegger.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Hvis du jobber på julaften eller er satt opp i arbeidslistene men sykemeldt, så får du selvsagt lønn. Jeg jobber selv på julaften, og har timesbetalt :)

Julaften er ikke en helligdag, så utsagnet over gjelder ikke julaften spesifikt. Forøvrig er det heller ikke lovbestemt i utgangspunktet, med mindre dette har blitt endret siden 2006.

edit: For en deltidsansatt, hvordan ville det være i slike tilfeller? Vil en deltidsansatt ubetinget motta heltidslønn for en helligdag dersom arbeidsgiver kompenserer for dette, eller vil dette kun skje dersom h*n opprinnelig er satt opp til å jobbe de aktuelle dagene iht. arbeidsliste?

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...