snakzz23 Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Heihei, har flere tilbud om jobber nå.. Så jeg har en del spørsmål, og ja, jeg er ny på diskusjon.no så jeg gjør sikkert mye feil Får oppgitt at jeg har 190kr/timen, hvor mye vil dette bli dersom jeg jobber 7.5t dagen? Hørt metoden med 190kr x 162.5 x 12 = Blir dette riktig utregning? Og det er isåfall MED feriepengene? Setter stor pris på svar, takk Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Et årsverk er 1736 timer, (eller 1752, litt usikker) det har hvertfall jeg alltid fått opplyst på min lønn. Feriepenger kommer itilleg. Endret 7. desember 2010 av trra Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Ett årsverk er normalt rundt 1750 timer. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) 190*1750 = 332500,- Ved skattetrekk på 37% får du utbetalt 214738,- i året, 17456kr/mnd (22720kr på desember, halv skatt) Ferie penger er 12%(?)10,5% av total inntekt året før, dvs 39900,-34912,- Mulig at jeg har surret litt med tallene her, ble mye på en gang Endret 8. desember 2010 av bIsk0p 2 Lenke til kommentar
snakzz23 Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Så det blir feil å beregne 1950 timer i et år, (feriepengene er inkludert) ?? en måned har jo gjennomsnitt på 162.5t per mnd? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Mulig at jeg har surret litt med tallene her, ble mye på en gang Hundreognittito tusen og atten kroner hørtes ut som en ganske drøy månedslønn ja. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Mulig at jeg har surret litt med tallene her, ble mye på en gang Hundreognittito tusen og atten kroner hørtes ut som en ganske drøy månedslønn ja. Sånn, tror det ble rett nå.. Lenke til kommentar
snakzz23 Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 hm, javel noen som kan svare på spørsmålet mitt? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Vel, finner du ut nøyaktig hvor mange arbeidsdager du har i året, kan du gange det med 7,5 for å finne antall årlige arbeidstimer Veldig simpelt, men samtidig potensielt ganske tungvindt dersom du må telle arbeidsdager. Bruker dere en eller annen form for elektronisk stempling er det ikke sikkert anslaget vil stemme overens med virkeligheten heller, f.eks. hvis du har en tendens til å jobbe 10-15 minutter overtid per skift (noe jeg selv gjerne gjør, da de siste kundene skal ekspederes og butikken stenges). Så lenge du har timebetaling vil lønnen være timelønn * reelle arbeidstimer, og anslagsvis totallønn vil bli like nøyaktig som du klarer å anslå antall timer. Feriepenger kommer i tillegg, og utgjør minimum 10,2% (mener jeg) av totallønn kalenderåret i forveien. Lenke til kommentar
snakzz23 Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 hm, akkurat det har jeg ikke oversikt over. Men har full stilling. Jobber på alle dagene utenom de store helldigdagene + helgene. Ingen som vet hva en full stilling består av, i antall dager eller timer? Lenke til kommentar
ochi9le Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Det er jo blitt nevnt flere ganger allerede. En full stilling = ca 1750 timer med 8 timers arbeidsdag (8-16). 0,5 time hver dag får man ikke betalt for (lunsj). Det tilsvarer ca 233 arbeidsdager, hvor de resterende dagene i året er fridager (helger, ferieuker o.l). Hva er det du spør om? Du spurte i første innlegg om 190kr x 162.5 x 12 er riktig regnemåte. Det er det ikke. Bruk biskops utregning. Du vil aldri kunne regne ned på minste øre hva du tjener neste år. Endret 9. desember 2010 av ochryl Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Normal arbeidstid er i de fleste tilfeller 1725 timer pr. år, ofte 1687,5 for personer over 60 år. Dette med 4 ukers ferie + grodag. Med 5 ukers ferie vil vel tallene være 1695 / 1657,5 Eventuelt kan man si at det er 230 arbeids dager per år. Lenke til kommentar
snakzz23 Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Hva er det du spør om? Du spurte i første innlegg om 190kr x 162.5 x 12 er riktig regnemåte. Det er det ikke. Bruk biskops utregning. hvorfor er ikke dette riktig? hver måned har forkjellige antall dager, 162.5 er da gjennomsnittet. da dere skriver 1750t i et år er vel det MINUS ferie?? (4uker) Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Med ferie og helligdager blir det vel noe i gaten av 1900, stemmer ikke det? Lenke til kommentar
snakzz23 Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 man jobber jo ikke på helligdager, men om man regner inn den totale årslønnen + feriepengene kan vel det tilsvare 1950t året? er jo det jeg finner på nettet. noen av dere som har noen kilder som er litt mer sikre? Lenke til kommentar
ochi9le Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Hvorfor det ikke er riktig er altså spørsmålet. Jo, fordi at når man går inn i en fast stilling, så får man som regel betalt per måned, hvor man er pliktet å arbeide 7,5 timer hver dag. Man får så en FAST SUM hver måned, uansett hvor lange månedene er. Unntaket er selvsagt desember hvor man betaler halv skatt. Du skriver at det er snakk om fast stilling. Dersom man har en fast stilling får man som regel oppgitt årslønn i arbeidskontrakten. Ikke lønn per time. (Finnes selvfølgelig unntak). Men dersom du har en kontrakt hvor du får timebetalt per time, så blir utregningen selvfølgelig noe annerledes - men da skjønner jeg ikke helt hvorfor du skal regne snittlønnen din. Lønnen din varierer jo da selvfølgelig mellom måned til måned. Du kan derimot regne ut årslønnen din mer nøyaktig. Hvis man regner med stillignsbrøken din er på 100% blir biskops utregning korrekt. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Du kan derimot regne ut årslønnen din mer nøyaktig. Hvis man regner med stillignsbrøken din er på 100% blir biskops utregning korrekt. Cuuuz im da best! :yeah: Lenke til kommentar
snakzz23 Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Er det "unormalt" med timesbealt? får intrykk av at fast årslønn + tilegg er det mest vanlige?? takk for svar Lenke til kommentar
ochi9le Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Kommer an på stillingen. På Kiwi er nok timelønnet arbeid mest normalt. Mens hvis man jobber som ingeniør etter å ha tatt en master i et eller annet er det ikke snakk om annet enn årslønn + tillegg. Lenke til kommentar
snakzz23 Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 en rørlegger, elektriker osv da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå