Ratleto Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Kunne trengt litt hjelp til å sette opp brukere i følgende konfigurasjon: -Ubuntu-server -Windows- (og 1-2 MacOS-) klienter På huset der serveren skal stå, skal alle ansatte ha en felles bruker rundt om på stasjonære og bærbare. Både enklest for brukerne og meg å gjøre det sånn. Dette skal være en egen bruker med eget dir under /home. Enkelte ansatte skal ha tilgang til området hjemmefra, men dette tar jeg via OpenVPN. Daglig leder skal ha sitt eget dir under /home, men også ha full tilgang til området for ansatte. De ansatte skal ikke ha tilgang overhodet til daglig leders dir. Hva er enkleste måten å sette opp dette på? chmod? Gruppetilhørighet? Eller noe annet? Lenke til kommentar
mello0110 Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 sett opp en LDAP-server som domenekontroller på ubuntu-serveren og meld maskinene inn i domenet. Derfra skal det ikke være så vanskelig å definere hjemmemapper som vil automatisk på riktig tildeling av tilganger og eventluelle grupper så lenge de opprettes på LDAP-serveren. LDAP-serveren til ubuntu-server skal kunne enkelt adminstreres via Webmin. Tenkt deg samme gruppetre som du ville hatt i Active Directory hvor gruppen "vanlige brukere" sørger for at de får en egen katalog under /home og at du melder inn daglig leder i både gruppen "vanlige brukere" og en ekstra gruppe f.eks. "daglig leder" hvor du legger inn policy som sier at denne gruppen skal ha tilgang til alle /home-kataloger i gruppen "vanlige brukere" Dersom du ikke vil gå for en LDAP-løsning, kan du lage grupper hvor "alle brukere"-gruppen settes som eier av /home-katalogen og gruppen "daglig leder" meldes inn i gruppen "alle brukere" men da med utvidede rettigheter. Var ikke så lett å forklare i tekst, så PM meg hvis du har spørsmål. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Takk for tips, men jeg løste det for en tid tilbake ganske enkelt med et veldig enkelt oppsett av Samba. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå