Gå til innhold

[Løst] Hjelp til oppsett av brukere på Ubuntu

Ratleto

Anbefalte innlegg

Kunne trengt litt hjelp til å sette opp brukere i følgende konfigurasjon:

-Ubuntu-server

-Windows- (og 1-2 MacOS-) klienter

På huset der serveren skal stå, skal alle ansatte ha en felles bruker rundt om på stasjonære og bærbare. Både enklest for brukerne og meg å gjøre det sånn. Dette skal være en egen bruker med eget dir under /home. Enkelte ansatte skal ha tilgang til området hjemmefra, men dette tar jeg via OpenVPN.

Daglig leder skal ha sitt eget dir under /home, men også ha full tilgang til området for ansatte. De ansatte skal ikke ha tilgang overhodet til daglig leders dir.

Hva er enkleste måten å sette opp dette på? chmod? Gruppetilhørighet? Eller noe annet?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

sett opp en LDAP-server som domenekontroller på ubuntu-serveren og meld maskinene inn i domenet. Derfra skal det ikke være så vanskelig å definere hjemmemapper som vil automatisk på riktig tildeling av tilganger og eventluelle grupper så lenge de opprettes på LDAP-serveren. LDAP-serveren til ubuntu-server skal kunne enkelt adminstreres via Webmin.

Tenkt deg samme gruppetre som du ville hatt i Active Directory hvor gruppen "vanlige brukere" sørger for at de får en egen katalog under /home og at du melder inn daglig leder i både gruppen "vanlige brukere" og en ekstra gruppe f.eks. "daglig leder" hvor du legger inn policy som sier at denne gruppen skal ha tilgang til alle /home-kataloger i gruppen "vanlige brukere"

Dersom du ikke vil gå for en LDAP-løsning, kan du lage grupper hvor "alle brukere"-gruppen settes som eier av /home-katalogen og gruppen "daglig leder" meldes inn i gruppen "alle brukere" men da med utvidede rettigheter.

Var ikke så lett å forklare i tekst, så PM meg hvis du har spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...