Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg må bare beklage med engang, fordi jeg vet ikke om dette er rett plassen og legge dette.

Men jeg trenger litt hjelp, jeg driver og lager en batch fil som skal kjøre backup av mine viktigste dokumenter.

 

Og jeg lurer på om det er mulig og legge på timestamp på kommandoene jeg kjører i CMDB

 

Her er batch fila jeg har frem til nå.

 

@echo off
:: variables
set drive=Z:\backup\Lenovo_T510
set backupcmd=xcopy /Y /Q /S /D

echo Backup Jobb >> log.txt
%backupcmd% C:\Users\veghotve\Documents\Jobb\* %drive%\Jobb\* >> log.txt

echo Bacup Privat >> log.txt
%backupcmd% C:\Users\veghotve\Documents\Privat\* %drive%\Privat\* >> log.txt

echo Copyright @ Vegard Skarsholt Hotvedt
@pause

 

 

Hvis det er noen som har noen gode forslag til videreutvikling av denne filen så hadde det vært fint.

 

Dette er noe av det første jeg har gjort som Batch fil.

 

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefalle nesten alle andre språk.

bat er veldig enkelt, men gammelt.

VB er en del bedre, og ikke fullt så døende ;)

 

%time% er tid, %date% er dato, legg til selv :)

Alt er mulig, spørs bare hvor kreativ du er.

 

Hva du tar backup av skal vel komme i log.txt?

Ut ifra det jeg kan se, så skal den det nå.

 

Og forresten, "CMDB" som du skriver i første posten er noe heeeelt annet.

Configuration Management DataBase er det stort sett en forkortelse for i IT-verdenen :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ja det gjør det, fikk til time og date nå.

 

VB, hva er det?

 

ja, beklager jobber i en bedrift hvor jeg jobber med CMDB, så går litt fort når jeg skriver... og blander CMD, og CMDB på tastaturet mye. Men mente CMD ja.

 

Det jeg prøver og ta backup av er diverse jobb dokumenter, litt privat og diverse ting jeg har lyst og ta vare på tilfelle maskinene min kvelder ... IGJEN :dontgetit:

Endret av TiNuSsS
Lenke til kommentar

Det jeg prøver og ta backup av er diverse jobb dokumenter, litt privat og diverse ting jeg har lyst og ta vare på tilfelle maskinene min kvelder ... IGJEN :dontgetit:

Funker ikke det du har?

Evt hva er galt?

Og hva vil du mer at det skal gjøre?

 

Du sa i førstepost at du ville videreutvikle det, så du har vel noen tanker om hva du savner der?

 

Slik jeg ser det gjør det scriptet akkurat hva det skal gjøre...

Lenke til kommentar

Det er sant, det gjør akuratt det jeg vil det skal gjøre.

Men jeg lurer på om noen har noe ekstra som kan legges til, feks sende mail til en epost adresse eller noen andre forslag.

Du kan få det til å sette på kaffe, minne deg på når din kone har bursdag og ta oppvasken, alt er bare ett spørsmål om tid og ressurser.

 

.bat i seg selv kan ikke gjøre noe av det som er nevnt her(inkl. sende epost), men med hjelp av andre programmer kan det få jobben gjort.

 

Jeg ville ikke lagt til noe som helst, med mindre du har ett behov for det.

Jo mer avansert det er, jo større er sjansen for at noe feiler.

 

If it aint broke, dont fix it :)

Lenke til kommentar

Og hvis det er mulig, så vil jeg se hvilke filer den tar backup av...

Da må du vite hvor fila "log.txt" befinner seg. Og deretter åpne den.

 

Eller bedre: du kan sløyfe ">> log.txt". For da blir det ikke skrevet til skjerm.

 

Óg jeg tror at bat holder til dette formålet. Så lenge det ikke er behov for annet enn å kalle opp samme kommandoen om gjen, så holder det lenge.

 

Btw kommandolinjeversjonen av winrar er veldig egnet til backup formål. Du burde sjekke det ut, så får du kompresjon med på kjøpet.

Det finnes tilsvarende til 7zip også, men den slet jeg med å få til å fungere og har dessuten ikke så mange muligheter.

Lenke til kommentar

Har du windows 7 følger det med et backup program. Du har også Volume Shadow Copy som gjør at du kan ha flere versjoner over hverandre (som Time Machine i Mac OS X)

Jeg vet ikke hvordan Windows 7 sitt backup system ordner dette dog... Kanskje bedre å zippe eller lignende.

 

Selv om dette kanskje er noe batch er egnet til, så synes jeg alltid at det er enklere å gjøre slike ting i andre programmeringsspråk. Selv om det noen ganger er enklere i batch.

 

Du har også Windows PowerShell (som følger med Vista og Windows 7) som er vesentlig bedre enn cmd (ved å være et fullstendig språk)

 

Hvis du driver mye med kommandolinjen, tror jeg det er ganske fornuftig å sette seg inn i PowerShell. Det har langt færre begrensninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...