TMB Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hei. Har fått oppkjøring 22 desember. Da jeg ikke klarte den synstesten på trafikkstasjonen, måtte jeg til optiker og få sånn attest. Viser seg at jeg ligger akkurat under det som er lov å kjøre uten briller...har visst styrke -1. Så jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg noen sånne billig briller på Nille o.l. Men har hørt at de kun selger briller der med +styrke? Alle sier det, mens tanta mi som jobber hos optiker sier motsatt, så idk Får sjekke selv.. Men det jeg egentlig lurer på, er hvor nøye de er med å sjekke det når jeg har oppkjøring? Hvis jeg har med meg brillene og synsattesten, men ikke sier noe om det og de ikke nevner noe - kan jeg da bli fratatt lappen om jeg består oppkjøringa? :S Vil helst kjøre uten briller, jeg ser jo bra nok det er bare det nazi opplegget dems Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Syns nå ikke de er "nazi" som ikke lar deg kjøre når det er tydelig du har dårlig syn? Trodde dette var ganske ren logikk for de fleste, men den gang ei. Skal ikke hjelpe til med noe svar på tråden, da dette er idiotisk og på kanten av hva som er lov. De som tenker sånn i det hele bør ikke fått lappen uansett. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Hvis jeg forstod deg rett, så kjøper du noen med + istedenfor - som du trenger så synet ditt bare blir værre når du skal ha oppkjøring? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Bruk briller når du kjører, og bruk briller som forbedrer synet, ikke motsatt. Når det skal være sakt har jeg til gode å finne briller med - styre på nille, europris osv.. Finner bare med +. 1 Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg har billige drittbriller med minusstyrke. Mener å huske de ble kjøpt på ICA Maxi. -1 er omtrent det samme som meg, og jeg kan si deg med én gang at du virkelig trenger briller. Du vil slite med å lese skilter og se detaljer - spesielt i mørket. Du skjønner egentlig ikke hvor dårlig du ser før du prøver et par briller. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Tror dere misforstod meg litt.....jeg klarer fint å kjøre uten, har jo gjort det i 2 år nå Derfor synes jeg det er litt dumt bare.. Og nei, jeg skal ikke bruke + istedetfor -, hvor har dere det fra? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Hvis du har -1, så klarer du selvsagt å kjøre uten briller. Faen heller. En med -7 klarer sikkert å kjøre bil uten. Problemet er bare at sjansen for en ulykke er mye større fordi du ikke ser så godt som du burde. Gjør oss alle en tjeneste og prøv et par briller (eller linser hvis du er såpass barnslig at du mener briller ser "dust" ut). Da vil du fort merke hvor dårlig du egentlig ser. 3 Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 TM B, *leste* du posten til Tee-Zee? Hvis du feilet synstesten på trafikkstasjonen, så tror du ikke de sjekker nøye om du virkelig følger pålegget du fikk? Ikke bare blir de å sjekke brillene du stiller med, men de blir også å forlange brilleattest fra optiker. Det er nok av "verdensmestere" i trafikken som det er, og tullinger som ikke ser trenger vi absolutt ikke fler av. Skremmende nok er det uten unntak *alltid* de som er +/- 1 måned rundt lappen/18 år som er "desidert best" i trafikken.. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Har allerede prøvd det, vet at jeg ser mye bedre Og ja, jeg skal jo kjøpe da, må jo det. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Ikke bare kjøp. Bruk! 1 Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg hadde -0,75 da jeg tok lappen for åtte år siden. Brukte linser på oppkjøring, men kan ikke huske at de sjekket synet mitt på noen måte sånn sett. Nå har forresten synet mitt forandret seg til -1,50 - og jeg merker det GODT hvis jeg skulle prestere å reise hjemmefra og glemt å ta på meg linser. Da må jeg bare snu hjem med en gang, for ellers ser jeg nesten ikke hva det står på skiltene før jeg har passert. Vil absolutt råde deg til å begynne med linser eller briller fast. En ting er selvsagt at det er trafikkfarlig å kjøre uten, men på denne tida av året er det ekstra skummelt. I tillegg syns jeg det er veldig slitsomt generelt sett å ikke se skikkelig, får vondt i hodet hvis jeg går lenge uten briller eller linser. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Du ender opp med å få kode 01 på førerkortet, som betyr at du *må* bruke synshjelpemidler som gir deg god nok visus under all kjøring. Men er du helt sikker på at du faktisk ikke er innenfor kravet? Styrke, og visus er to helt forskjellige begrep. Relevant lovtekst, merk spesielt uthevingen: 1. Synsstyrken må være minst 0,5 når begge øyne undersøkes samtidig. Dersom optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå denne synsstyrken, plikter føreren å bruke slik korreksjon under kjøring. Ved plutselig tap eller betydelig reduksjon av syn på ett øye, må det gå minst 6 måneder fra synstapet inntrådte til førerkort kan utstedes eller motorvogn føres. Tilsvarende gjelder funksjonell enøydhet på grunn av manglende samsyn. 2. Synsfeltet må være minst 120 grader vidt i horisontalplanet og minst 50 grader til hver side. I vertikalplanet skal synsfeltet være intakt minst 20 grader opp og ned. Det må ikke være sentrale synsfeltutfall innenfor en radius på 20 grader. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20040119-0298-015.html Lenke til kommentar
TMB Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Men er du helt sikker på at du faktisk ikke er innenfor kravet? Styrke, og visus er to helt forskjellige begrep. Tja...you tell me. Er ikke så god på dette enda Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Ja, da må du bruke briller/linser på oppkjøringen, og hver gang du setter deg bak rattet etter det. Du får også egen kode på førerkortet som indikerer dette. (Kode 01 i feltet merknader) Du har visus under 0.5, og da er det bare sånn. Endret 8. desember 2010 av Jann - Ove Lenke til kommentar
TMB Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Ah, kjipern. Men må man så må man Skal bort etterpå og se om jeg finner noe billig-briller 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Er det forresten obligatorisk med synstest når man skal ta lappen? Tok verken til moped eller bil slik jeg kan huske.. Eneste synstestene jeg har tatt var vel på ungdomskolen da jeg gikk der, og da jeg var på sesjon til millitæret.. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Når man skal ta teoriprøva...ihvertfall der jeg tok den. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Gjorde ikke jeg, men mulig det er nye regler. er 3 år siden jeg tok lappen så.. 1 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 For 3 år siden så måtte jeg lese et bilskilt som var plassert på en vegg langt inne i en koridor på trafikkstasjonen. Kravet tilsvarer omtrent det å lese et bilskilt på 20 meters hold, og har vært det samme i årevis. Men nå nettopp er de blitt strengere på å kreve at man får testet det skikkelig. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Kansje jeg har vært på en sløv kjøreskole isåfall, samt ett sløvt biltilsyn, for jeg tok ingen slike tester.. Ikke det at det står på noe for min del, har veldig godt syn.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå