Gå til innhold

ASUS med nForce3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare jeg som reagerer på plasseringen av chipset? Det må da bli kollisjon dersom du har et langt skjermkort og vil ha på en skikkelig heatsink på chipsettet.

Tenkte over det jeg også. Men det kommer sikkert nyere revisjoner av det kortet og andre produsenter som vil lage et kort med bedre layout.

Lenke til kommentar

Når vi likevel sporer av selve topicet: Jeg leste en test av et Opteron-system i det nyeste LXF-magasinet. Her var Opteron raskere enn Xeon i alle tester (bortsett fra de som gikk på HD-ytelse, noe som ikke kommer som en bombe da Xeon-systemet var SCSI-basert, mens Opteron-systemet var basert på IDE...), og det er vel kanskje verdt å nevne at Opteronen kjørte på under halvparten av klokkerfrekvensen til Xeonen (1,4 Ghz mot 3 Ghz)? Ytelsesforskjellen var opptil 50 % (kompilering, mysql, apache...) i Opteron sin favør.

Nå husker jeg ikke de nøyaktige specsene på test-maskinene, men Xeon-serveren var mer enn dobbelt så dyr som Opteron-serveren (vel å merke så er ikke denne prisforskjellen noe viktig hvis man bare kjøper CPUen ;-) )

Nå skal en kanskje være litt forsiktig med å trekke konklusjoner basert på èn test, men det burde likevel gi en liten pekepinn på hvor stort potensiale Opteron/Athlon-64 har :D

Lenke til kommentar
Bare jeg som reagerer på plasseringen av chipset? Det må da bli kollisjon dersom du har et langt skjermkort og vil ha på en skikkelig heatsink på chipsettet.

Tenkte over det jeg også. Men det kommer sikkert nyere revisjoner av det kortet og andre produsenter som vil lage et kort med bedre layout.

Tror ikke det skal bli noe problem. Husk at chipsettet ikke trenger å styre minnetrafikken lengre. På vanlige northbridger er minnestyringen den mest strømkrevende delen av chippen. Siden Nforce3 slipper denne så vil den kjøre mye kjøligere og sikkert ikke trenge noe ekstra kjøling.

Dessuten er det mye mindre vits ytelsemessig i å overklokke chipsettet nå som minnestyringen er på CPU. Sikkert ikke mange som bestemt ønsker å overklokke AGP bussen, PCI-bussen, IDE-bussen, osv. Bare se på Nforce2 hvor folk prissetter AGP/PCI-lock (anti-overklokking av AGP/PCI osv)

----------------------------

Designessig vil jeg heller se noe helt annet: F.eks om de kuttet bort 2-3 PCI-slotter og flytet AGP-porten et stykke ned. Da kunne de kanskje ha fått plass til en CPU-socket til og to minnekanaler til mellom den første CPU-socketen og AGP-porten. Det hadde vært knall å få et dual-hovedkort helt ned i vanlig ATX-format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...