kentroan Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Jeg var inne på denne nettsiden og fant bare ett tråd der det sto om Olympus utstyr men det var så mange som hadde svart der at du ikke kunne finne ut hva som er opp eller ned. Så jeg lager denne tråden for at folk som er nybegynnere med Olympus kan få noen svar. Mitt første spørsmål er: Har dere noen Olympus objektiv annbefalinger? Lenke til kommentar
dags Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Her følger to lenker fra meg. 1. Wrotniak: http://wrotniak.net/photo/43/index.html 2. Biofos: http://biofos.com/esystem/index.html Personlige preferanser kommer nok litt ann på lommeboka og generelt bruk, men jeg mener at ZD 14-54 eller ZD 12-60 passer bra som allround. For tele anbefaler jeg ZD 50-200... (Et alternativ litt på siden til allround er Panasonic 14-50/F: 2.8-3.5 Mega O.I.S. I dette er det mye Leica….) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hva har du idag og hva er det du ønsker å få til? Har du god råd, eller stramt budsjett? Lenke til kommentar
Cax Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Det kan være greit å få med seg at Olympus på en måte har tre objektivserier, men prisklassene kan være litt overlappende, så jeg synes man kan dele dem litt inn etter pris istedenfor Olympus' inndeling, og så kan vi liste de som er mest fornuftige. Under 3000 - nybegynner/konfirmasjon/ungdom/tur: 14-42/3,5-5,6 - Kitobjektivet solgt med de mindre kameraene. Lett, lite, har intern fokusering og grei kvalitet, fin til tur. 40-150/4-5,6 - Veldig lett og kompakt og rimelig god telezoom, ofte å få i kit sammen med 14-42. Her finnes det også en eldre versjon som er ƒ/3,5-4,5. 25/2.8 - pannekakenormalobjektiv som er populært på E-4X0 og gjør kameraet veldig kompakt 70-300/4-5,6 - skikkelig lang telezoom som kan gi gode resultater, men som krever godt lys, litt makro 35/3.5 Macro - veldig rimelig makroobjektiv som er veldig godt, men kanskje litt kort brennvidde for enkelte. 4000-12000 - entusiastklassen og der jeg synes Olympus hevder seg best. Alle objektiver herfra er værtettet unntatt 9-18: 14-54/2,8-3,5 - Kompakt og lyssterk normalzoom i høy byggekvalitet og med værtetting, et veldig godt kjøp man burde hoppe rett på 12-60/2,8-4 - Veldig skarp utvidet normalzoom, kostbar men populær sak 50/2 Macro - Optisk perfekt (så nær det går) makro, fin til portretter også, noe treg AF 9-18/4-5,6 - Veldig god vidvinkel som Olympus sier hører til i den nedre klassen, men den er såpass dyr og såpass god at det bare er den manglende værtettingen som gjør at de sier det 11-22/2,8-3,5 - Ikke-fullt-så-vid vidvinkel med mer lysstyrke og værtetting som kan passe enkelte bedre enn 9-18 50-200/2,8-3,5 - God telezoom, finnes i gammel og ny versjon der den gamle ikke har ringmotor (SWD) Proffobjektiver - disse er kostbare og antageligvis mest fornuftig for noen som bruker dem i jobbsammenheng. Ganske store og tunge. 7-14/4 - Stor og god ekstremvidvinkel, prisen var lavere før, nå rundt 13000 14-35/2 - Lyssterk normalzoom, nesten uten feil optisk, men noe begrenset zoomomfang 35-100/2 - Det klassiske 70-200-objektivet til 4/3. 150/2 - Det klassiske 300/4 300/2,8 og 90-250/2.8 - Her blir det for dyrt for oss, folkens Naturfotografgreier, fast eller tele I tillegg har man: 8mm fisheye - for spesielt interesserte, værtettet 18-180/3,5-6,3 - litt feilslått allroundobjektiv, for dyrt til å svelge svakhetene Utgåtte objektiv: 14-45/3,5-5,6 - Gammelt kitobjektiv 17,5-45/3,5-5,6 Gammelt kitobjektiv som visstnok bare ble solgt med E-500 Og så finnes det fire Panasonic-objektiver og en del interessante kjenninger fra Sigma, en full oversikt over alle objektivene er her: http://www.four-thirds.org/en/fourthirds/lense.html det vil si, det mangler faktisk noen Sigma-objektiver der nå Her er vel alle http://www.four-thirds.org/en/common/pdf/lensCatalog.pdf Panasonics objektiver er gode, men ikke så lette å få tak i, og rimelig kostbare, og dessverre ikke værtettet. Men de har to objektiver som Olympus "mangler", og som derfor er populære, nemlig 25/1.4 og 14-150/3,5-5,6, der førstnevnte er et normalobjektiv som er helt skarpt i midten på ƒ/1.4 (uvanlig i seg selv) og en allroundzoom som ikke er dårlig (men som derfor koster langt mer enn de vanlige i klassen). Sigma har det litt vanskelig på 4/3, siden objektivene de har laget for APS-C ikke nødvendigvis passer så godt i brennviddene, og der de gjør de klarer de ikke å konkurrere noe særlig med Olympus på pris/kvalitet. Så, det er ikke en enorm jungel av gamle, dårlige objektiver å navigere i til 4/3, siden det ble startet fra grunnen som ny fatning. Med unntak av noen av Sigma-objektivene er heller ikke optikken laget for betraktelig større sensor/film, så det er ikke noe å lure på rundt hva som passer til hvilket kamera. Husene til Olympus har innebygget stabilisator, så det er ingen sak rundt hva som har stabilisering eller ikke. 18-180 er nevnt som ikke spesielt givende, men ellers mener jeg alle de andre objektivene er konkurransedyktige, så spørsmålet blir vel mest hva som passer bruk og budsjett. Endret 8. desember 2010 av Cax Lenke til kommentar
kentroan Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Har et Olympus 17,4 - 45 mm og 60 - 150mm eller noko slikt. Har et litt stramt budsjett. Lenke til kommentar
HappyStabby Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Har et Olympus 17,4 - 45 mm og 60 - 150mm eller noko slikt. Har et litt stramt budsjett. Er mye greit på bruktmarkedene til en hyggelig pris, dukker opp fine kupp iblant. Se blant annet Foto.no og Finn. Eller så er ett gnient alternative OM optikk via adepter, mye veldig hyggelige priser, fra ca 10 dollar og oppover. Billig morro, men krever da at du er villig til å lære deg helmanuel bruk. Spørsmålet er jo hva du er ute etter, samt hva er du villig til å betale for det? Lenke til kommentar
eks Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 17,5-45mm f3,5-5,6 er ikke noen høydare etter det jeg har forstått... Vil anbefale deg å bytte til en 14-54mm f2,8-3,5. Mye bedre lysstyre, optisk kvalitet, byggekvalitet, mer vidvinkel og marginalt mer tele. Disse kan fåes brukt til en rimelig penge. Hvis ikke, har du det nyere 14-42mm f3,5-5,6 kitobjektivet (et her til kr 500) Lenke til kommentar
kentroan Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Hvilken nettside er det som er den beste til å kjøpe olymous objektiv, blitz og annet utstyr? Vet om Japanphoto og fotovideo Endret 10. desember 2010 av kentroan Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Tror Japanphoto er den beste når det kommer til pris på Olympus-greier. De pleier å ha lavest pris, og jeg har kjøpt et par objektiver med kampanjepriser (type -1000kr på 70-300mm) derfra. Lenke til kommentar
kentroan Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 He ville kjøpt 70 - 300mm men den koster no 3000 kr no. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. desember 2010 Del Skrevet 16. desember 2010 He ville kjøpt 70 - 300mm men den koster no 3000 kr no. 70-300mm er en trivelig sak, men litt krevende å bruke. Ikke noe jeg ville spandert penger på vinterstid. Vent til våren/sommeren da det er masse lys. I mellomtiden anbefaler jeg en titt på 40-150mm-en; det er en trivelig sak som er bra skarp når du blender den litt ned. Og mye letter å jobbe med. Noen eksempler kan du se her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå