Gå til innhold

valg av cpu vifte


ltdata

Anbefalte innlegg

Nå er det bare cpu vifta som gjenstår så er systemet komplett.

spørsmålet er hvilken jeg bør velge.

Jeg ønsker kjøling nok til en overklokk, samtidig som jeg ønsker at den skal være ganske stillegående (spesielt på idle)

 

Har sett på noen og det er corsair a70

 

Og noctua NH-D14 som virker som gode valg.

 

og også cooler master hyper 212 plus

 

Fordelen med den siste er selvsagt prisen som er meget fin. Men jeg vet ikke hvor bra den er til overklokk?

Jeg har en amd 965 3,4 ghz, som jeg ønsker å overklokke til 3,8-4,0

 

 

Nå det gjelder kjølingen i resten av kabinettet mitt, så har jeg kjøpt vifter slik at jeg har 2x120mm i front, 1x120m bak, 2x120mm i toppen, 1x140mm i sidedør.

 

Jeg regner med at med alle de viftene skal de ikke være noe i veien med luftflyten i kabinettet. Men hvor mye hjelper kabinettviftene med å kjøle ned cpu egentlig? kanskje vært lurere å legge ned mer penger i en god cpu vifte og mindre kabinettvifter?

 

Og så lurer jeg på om viftene a70 og noctua NH-D14 passer i kabinettet mitt. Jeg har et Fractal design R3 kabinett.

 

Kanskje kabinettet kan ta viftene, men jeg har en slags idiotisk heatsink på hovedkortet mitt som jeg mistenker kan komme i veien.

hovedkortet mitt http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=153107&WebSiteMapNodeID=2005710

 

Legger ved noen bilder av kabinett og hovedkort:

 

774156.jpeg

 

774159.jpeg

 

774160.jpeg

 

Så jeg lurer på om corsair a70 og noctua vifta får plass her?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg det blir overkill å kjøpe en kjøler til 800-900kr på en cpu til 1300kr, da er det bedre å bruke de pengene på en bedre cpu, f.eks Amd X6 1090 og kjøpe en cpu kjøler til 200-300kr. Jeg ville kjøpt CM Hyper 212 plus som du nevner selv siden du allerede har CPu fra før.

Lenke til kommentar

Jeg har artic cooler 64 pro fra før. Yter 212 bedre enn artic coolern?

Ellers er det liten vits å oppgradere.

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16835185125

 

Det står noe her om pwm. Betyr det at jeg kan koble cpu vifta til en pwm kontakt på hovedkortet? Jeg har aldri nådd høyere enn 1300rpm med vifta, kanskje fordi den ikke har vært koblet til pwm? hva er egentlig pwm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...