Gå til innhold

baksider ved International Baccalelaureate og vanlig allmenn

DarrenShan

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal snart søke VG og valget står mellom IB eller vanlig allmenn med realfag. Etter masse lesing og spørsmål, har jeg bare fått vite hva som er bra med de forskjellige linjene. Bakdelene er som regel blitt glemt bort med vilje, så jeg lurte på om noen her kunne si hva som IKKE er bra med IB eller allmenn? Fyr løs dritten! Jeg skal ikke sladre...

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke er en veldig flink elev er det lettere å få gode karakterer i et vanlig løp enn hvis du går IB. Hvis du har siktet deg inn på et spesielt studie som krever svært gode karakterer, for eksempel medisin, og ikke er sikker på at du er bedre enn de aller fleste andre elever, ville jeg valgt det vanlige løpet.

Du har flere forskjellige fag hvis du går det vanlige løpet enn hvis du går IB. På IB spesialiserer du deg i mye større grad, selv om du også har en del generelle fag.

Jeg ville valgt IB hovedsakelig hvis du vet at du vil studere i utlandet, eller har tenkt å studere realfag (i Norge eller i utlandet) etter videregående og tror at du ikke hadde blitt utfordret nok av de vanlige realfagene i den videregående skolen.

Lenke til kommentar

Hei, jeg skal snart søke VG og valget står mellom IB eller vanlig allmenn med realfag. Etter masse lesing og spørsmål, har jeg bare fått vite hva som er bra med de forskjellige linjene. Bakdelene er som regel blitt glemt bort med vilje, så jeg lurte på om noen her kunne si hva som IKKE er bra med IB eller allmenn? Fyr løs dritten! Jeg skal ikke sladre...

Takk!

IB er kan vel være litt vanskeligere, dersom du velger de vanskeligste fagene. Jeg har også hørt om folk som mener omregningen fra IB resultater til konkuransepoeng/skolepoeng er urettferdig.

Jeg har selv en del familie som har tatt IB, og de er for det meste fornøyde.

Lenke til kommentar

Takk!

Jeg kan kjøre på. Som jeg skriver nedenfor, synes jeg du skal enten gå for UWC enten i Fjaler eller et annet land. Det er ikke altfor dyrt, men det er gode skoler. Problemet er å komme seg inn, du bør ha noe å vise til. Det andre alternativet er å søke deg til en internasjonal skole. England har de beste skolene, og jeg skulle gjerne gå der, men de er noe dyre. F.eks. Sevenoaks School i England får veldig gode resultater og virker som en skole som vet hva den driver på med. Eneste problemet er at det koster ca 250 000 kroner i året for alt. Men du kan ta en titt i Sverige og Danmark også.

Fordeler IB:

- Du vil lære mer, noe som er svært viktig i fremtiden.

- Ønsker du opptak på de beste universitetene i verden, så trenger du IB.

- Godt sosialt internasjonalt miljø, synes ihvertfall jeg.

Ulemper IB:

- Vanskligere og dermed mer jobb.

- En stor del av å få gode karakterer er å forstå systemet. Spesielt i fag som historie og sosialantropologi. Dette kan være et problem om du tar IB på en dårlig skole hvor lærerne ikke kan systemet. De vil gi deg feil karakter og du vil bli overasket når du tar eksamen. Søk deg til en skole hvor de fleste lærerene retter eksamner.

- Det finnes ingen gode skoler utenom UWC i Fjaler i Norge. Fjaler er en skole under United World College systemet, så du må søke deg til UWC. Søker du deg til UWC bør du ha gjort litt veldedighetsarbeid. Det er også mange gode skoler i utlandet, spesielt i England. Berg var en ok IB skole, det er den ikke lenger etter at alle de gode lærerene sluttet.

- Det er lettere å komme seg inn på middels gode universiteter i Norge og utlandet med allmenn.

Fordeler Allmenn

- Lett, og du burde klare å få 5-ere og 6-ere i alle fag.

- Hvis du ikke er særlig interesert i skole, eller å jobbe hardt. Velg allmenn.

- Lettere å forstå systemet.

Ulemper allmenn

- Kjedelig sosialt miljø og ganske umotiverte elever

- Du vil ikke lære noe særlig og dermed ikke være særlig forbedredt for universitetet.

- Svært vanskelig å komme seg inn på gode universiteter.

- Ikke et fast system. Karakterene dine er avhengig av hvilke lærere du får.

• Liker 1
Lenke til kommentar
- Det finnes ingen gode skoler utenom UWC i Fjaler i Norge. Fjaler er en skole under United World College systemet, så du må søke deg til UWC. Søker du deg til UWC bør du ha gjort litt veldedighetsarbeid. Det er også mange gode skoler i utlandet, spesielt i England. Berg var en ok IB skole, det er den ikke lenger etter at alle de gode lærerene sluttet.

Jeg vet du er et supermenneske, Camlon, men har du virkelig erfaring fra alle IB-skolene i Norge, eller det som jeg tror at du baserer deg på rykter og synsing?

Lenke til kommentar

Jeg vet du er et supermenneske, Camlon, men har du virkelig erfaring fra alle IB-skolene i Norge, eller det som jeg tror at du baserer deg på rykter og synsing?

Hvor du kom til konklusjonen om at jeg er et supermenneske vet ikke jeg. F.eks. jeg ville aldri klare meg selv på Cambridge, men det skal ikke så mye til å være flinkere enn vanlige allmennelever. Du vet hvor dårlig norsk skole er, bare se på R2 eksamen i matte. En jeg pratet med (som var flinkere enn meg) lurte på om det var en ungdomskoleeksamen.

Jeg har pratet med folk som har erfaring med systemet, og de sa at Berg var helt klart bedre enn de andre skolene rundt om i landet utenom Fjaler. Du kan også se fra hva slags karaktersnitt de forskjellige skolene får. F.eks. en av lærerene mine var en av de som grunnla UWC i Fjaler. Han burde vite noe om de forskjellige skolene rundt om i landet. De er altfor små og har for lite erfaring til å kunne gjennomføre IB. Men aller viktigst, trådstarter kan ikke vite om den skolen er god eller ikke. Jeg har også egen erfaring med Berg og Fjaler.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Hvor du kom til konklusjonen om at jeg er et supermenneske vet ikke jeg. F.eks. jeg ville aldri klare meg selv på Cambridge, men det skal ikke så mye til å være flinkere enn vanlige allmennelever. Du vet hvor dårlig norsk skole er, bare se på R2 eksamen i matte. En jeg pratet med (som var flinkere enn meg) lurte på om det var en ungdomskoleeksamen.

Nå er det klart at pensum er større i Øst-Asia der jeg tror du går på universitet, men pensum i R2 er omtrent det samme som tilsvarende i f.eks. high school i USA, så så veldig overrasket kan jeg ikke forstå at den personen kan ha blitt.

F.eks. en av lærerene mine var en av de som grunnla UWC i Fjaler. Han burde vite noe om de forskjellige skolene rundt om i landet. De er altfor små og har for lite erfaring til å kunne gjennomføre IB.

Det er da bare naturlig at man mener at skolen man selv grunnla/underviser ved er den beste.

Men aller viktigst, trådstarter kan ikke vite om den skolen er god eller ikke. Jeg har også egen erfaring med Berg og Fjaler.

Det er klart at andres personlige erfaringer med de forskjellige skolene kan være hjelpsomme i å vurdere hvordan en skole er. Men trådstarter bør definitivt lete opp noen flere erfaringer enn din før han tar valget å flytte til Fjaler, for å si det slik.

Lenke til kommentar

Nå er det klart at pensum er større i Øst-Asia der jeg tror du går på universitet, men pensum i R2 er omtrent det samme som tilsvarende i f.eks. high school i USA, så så veldig overrasket kan jeg ikke forstå at den personen kan ha blitt.

AP Mathematics er vanskligere enn R2 og amerikansk utdannelse er ikke akkuratt noe å skryte av. Han var fra Pakistan uansett. Muslimske elever er ofte veldig flinke.

Det er da bare naturlig at man mener at skolen man selv grunnla/underviser ved er den beste.

Faktisk, jeg er mer positiv til Fjaler enn han er. Hadde velig høy kvalitet på lærerene og spesielt høyere kvalitet på undervisningsbygget og jeg foretrekker internatskoler siden det er lettere å arbeide. Han underviste på Berg og var mer positiv til Berg. Men å gå til en av de små skolene rundt om i landet er sjansespill. Du risikerer å havne på en av de skolene hvor nesten alle stryker. Og selv om man ikke stryker så kommer man seg ikke inn på mange studier hvis man har under 34 poeng. Det er gjennomsnittet på Berg.

Det er klart at andres personlige erfaringer med de forskjellige skolene kan være hjelpsomme i å vurdere hvordan en skole er. Men trådstarter bør definitivt lete opp noen flere erfaringer enn din før han tar valget å flytte til Fjaler, for å si det slik.

Selvfølgelig, å bare lytte til meg ville være idioti. Aldri lytt til bare en kilde. For det andre er det en internatskole, så det er ikke i Fjaler. Fjaler er kanskje ikke det mest spennende stedet i verden, men det er en god skole. En av de største fordelene med Fjaler er at det er en ren IB-skole. På andre skoler er IB-elevene en gruppe på 30-40 elever og IB blir ikke tatt like seriøst.

Men som sagt det er mange IB skoler rundt om i verden, og i nobolandene. Jeg har ikke sagt at han skal dra til Fjaler, men at han bør se seg rundt og finne en IB-skole som passer han. Da har jeg anbefalt Fjaler, en annen skole med UWC systemet, skoler i England hvis han har råd, eller skole i et annet land, f.eks. i Danmark eller Sverige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...