Gå til innhold

Hva skjer hvis man stryker i et fag(Årskurs, ntnu)?


tharshan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hadde for lite poeng for kome inn på siv. ing. linja på NTNU, så tok et årskurs i informatikk for å få poeng.

 

Desse faga var utruleg vanskeleg, og det kan sjå ut til at eg kjem til å stryke på ein eksamen. Kva skjer då? Nokon seier at det ikkje gjer noko, eg må berre ta ei ekstra fag til våren. Er dette muleg? Vil dette gå over lånet frå lånekassen?

 

 

MVH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig vanskelig? :hmm:

 

Det har ingenting å si. Om du tar et ekstra fag til våren blir Lånekassa fornøyd, men det skal mer enn ett fag til før de reduserer støtten. Derimot vil deler av det lånet som kan gjøres om til stipend ikke bli omgjort før du kommer ajour.

Merk at om du ikke klarer 60 studiepoeng, så vil du ikke kvalifisere til 2 ekstrapoeng når du søker til neste år, med mindre du har fått disse tidligere (forsvaret, folkehøgskole eller tidligere studier). Det er dog mulig at du får deler av dem likevel, men det skal jeg ikke si sikkert.

Lenke til kommentar

Man får deler av poengene uansett, bare ikke full pott. Som nevnt vil du bare få noen tusenlapper mer i lån (altså, ikke livets undergang). Tar du et ekstra fag igjen til våren (usikker på om det hjelper å ta det året senere), vil du få mer stipend igjen, og mindre lån (de bryr seg ikke om hvilket fag du tar). Som sagt får 10-15-20 poeng ingen konsekvenser, men hvis man ligger over 60 studiepoeng i minus (så være 61) stopper studiestøtten umiddelbart, man får heller ikke lån. Da må man ta opp de studiepoengene man ligger i minus før de starter utbetalingene sine igjen.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, hadde jeg ikke eksamen i dag. :whistle:

Det skal nevnes at jeg går bachelor og ikke årskurs.

 

Edit: nei, det er ingen krise. Det er mulig at du må ta opp igjen det faget du nå dropper for å få godkjent årskurset slik at det blir CV-mat, men med tanke på Lånekassa og SO er det ikke noe stress.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

For å vere heilt ærleg så syns eg at årskurset er heilt på trynet!

 

1. semester er informatikk og programmering obligatorisk. Også kan eg velge mellom datastøtta læring, datamaskin gk eller/og operativsystemer(Dette faget har du i 3. klasse)

 

2. semester har vi 3 obligatoriskefag og et valgfritt.

 

Faga 1. semetster ser ganske vanskeleg med tanke på at eg kjem rett frå vgs uten å hadde noko form for it. Datastøtta læring er jo nesten tilrette lagt for lærarar :p, opertaivsystemer er heilt umuleg sidan vi ikkje har hatt objekorientert programering og datamaskin gk er vanskeleg å forstå, men muleg å få til.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo ikke uten grunn at årskurset i år var et åpent studium. Hvis jeg var i ditt sted, så ville jeg hellet søkt meg inn på bachelor og gått første året i stedet for årskurset. Litt sent nå riktig nok, men du burde jo sjekket hvilke fag du skulle ha.

 

Trudde aldri at et årskurs ville vere så vanskeleg. Ifjor var kravet 43 poeng, så... Jaja, gjort er gjort. Blir en haug med E'ere...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel, det er jo ikke uten grunn at årskurset i år var et åpent studium. Hvis jeg var i ditt sted, så ville jeg hellet søkt meg inn på bachelor og gått første året i stedet for årskurset. Litt sent nå riktig nok, men du burde jo sjekket hvilke fag du skulle ha.

 

Korleis gjekk det med informatikk basisfag?:s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...