aslemann Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Jeg holder på å feilsøke en IR mottager som skal kontrolleres med en universalfjernkontroll. Det er en mottager til en HTPC. Tester denne ved å fyre av fjernkontrollen rett i IR dioden mens jeg måler spenningen på utgangen av ICen. Jeg har sjekket at Vcc er +5V som spesifisert. Det ligger noen komponenter mot konnektoren. Dette antar jeg er nivåskift Når jeg fyrer IR signal inn får jeg ingen respons på utgangen (Målt med multimeter på foten av ICen). Den ligger stødig på GND uansett hvilken remote jeg fyrer inn i den. Burde ikke dette gi signal eller noen form for respons? Hvis ikke, er det noen annen måte jeg kan sjekke at modulen er i live før jeg fortsetter feilsøkingen? mvh Asle Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Et multimeter er helt uegnet for slik feilsøking. Frekvensen er for høy. Du trenger et oscilloscope for å se noe. Men det er ikke sikkert det heller sier stort. Noen IR mottagere gir signal hele tiden, man ser ikke forskjell på støy og nyttesignal. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Men det er ikke sikkert det heller sier stort. Noen IR mottagere gir signal hele tiden, man ser ikke forskjell på støy og nyttesignal.Vil muligens hjelpe å bruke senderen som synk. Men da må sender demonteres med alt styret det måtte medføre. Lenke til kommentar
aslemann Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2010 Hmmm. Det var en strek i regningen. Hadde regnet med at jeg kunne måle variasjon i snittspenningen når jeg trykker på fjernkontrollen. Får vel prøve med et skop på jobb da. Takk ihvertfall. Asle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå