Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Manglende selvkontroll og selvbeherskelse, hva gjør jeg?

Gjest undrende

Anbefalte innlegg

Gjest undrende

Hei. I lang tid har jeg slitt med moderate depresjoner og sosial angst. Ting ble ikke bedre da kjæresten slo opp etter mange år sammen. Jeg fikk Cipralex mot dette av legen, og etter en stund begynner pillene å fungere bra. Jeg begynner å bli bra igjen. En av forandringene jeg gjorde i livet var å slutte å snuse og begynne å trene. Jeg ble mer selvsikker, begynner å få gode venner og har en rett og slett herlig jobb.

Men jeg mangler totalt selvbeherskelse. En kveld for to uker siden kjøpte jeg noe marihuana og siden har jeg røykt nesten hver dag. I tillegg kjøpte jeg en snusboks igår, selv om jeg har sluttet å snuse. Jeg holder på å begynne igjen.

Jeg merker marihuanaen gjør meg litt sliten, hukommelsen min er på nivå med en 80-åring og jeg begynner å bli lat. Noe som resulterer i masse spising av usunne ting og viktige oppgaver gjøres ikke.

Spørsmålet mitt da er, hvordan kan jeg få selvbeherskelse? Hvordan kan jeg sørge for at jeg klarer å unngå denne rusen i hverdagen og få kontroll over hva jeg gjør?

Jeg er snill mot meg selv, hvis jeg greier mine mål belønner jeg meg selv. Og litt kos er lov, jeg er tross alt et menneske. Men ting går over styr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være at det er en bivirkning og at det kan være aktuelt å bytte merke? (står litt om SSRI her). Vet at moren til kompisen min(som sliter med Schizo går på medisiner som gjør at hun får et helt ekstremt søtsug).

Kan det være at det er en bivirkning og at det kan være aktuelt å bytte merke? (står litt om SSRI her). Vet at moren til kompisen min(som sliter med Schizo går på medisiner som gjør at hun får et helt ekstremt søtsug).

Skulle stå en annen plass den siste parentesen, men det skjønte du vel... ;)

Lenke til kommentar

Hei

Livkriser som samlivsbrudd, arbeidsledighet og likenede er høyrisikosituasjoner for å utvikle rusmisbruk.

Jeg synes nok legen din har gjort deg en bjørnetjeneste ved å skrive ut Cipramil pga at kjæresten din slo opp med deg. Kjærlighetssorg er de fleste utrustet til å tåle, og er ikke noen sykdom som skal behandles med medisiner.

Hvis du har vansker med å kontrollere rusmisbruket ditt, bør du ta kontakt med ditt lokale A-senter eller Blå Kors-poliklinikk. Der vil du kunne få råd og veileding i din spesielle situasjon. Det er viktig å komme tidlig til ved rusmisbruk, da det ofte er lett å skaffe seg vaner som kan bli vanskelig å bli kvitt.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar
Gjest Gaffeltruck

Merkelig! Jeg fikk en lignende bivirkning av Cipralex. Og jeg har prøvd mange lignende medisiner uten antydning til det samme.

Jeg synes du bør slutte med Cipralex. Snakk med legen om hvordan du skal trappe ned. Som sagt over så er det tvilsomt om medisiner var nødvendig i din situasjon. Og hvis det skulle vise seg nødvendig likevel er det ikke verre enn å begynne igjen (fortrinnsvis på en annen SSRI).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...