Atmosphere Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Ikke for å være frekk, men er det noe du sier fordi det er det alle sier eller har du sjekket noen tall ? F.eks produksjonsraten på oljen etter 2000, eller hvor mange nye felt som finnes, og hvor mange av disse som faktisk er drivverdige ? Eller hvor mange av de eksisterende feltene ikke er i haleproduksjon ? Jeg mener jo ikke at det blir slutt om tre år, men jeg tviler på at du blir pensjonist på offshore i Norge Har sett tall og grafer som viser at produksjonsraten synker, så det benekter jeg ikke. Men jeg tror fortsatt at vi har olje i mange år til (om ikke i like stor skala som i dag). Nå er det heller egentlig ikke Nordsjøen som er drømmen min, da jeg håper å få jobbe i utlandet. Jeg har heller ingen planer om å jobbe med dette "resten av livet". Det er noe jeg har lyst til nå i nærmeste fremtid (derfor jeg utdanner meg). Om 20 år, er det sikkert noe annet jeg har lyst til å gjøre. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Vil du virkelig jobbe på sokkel i utlandet ? Da håper jeg du har ambisjoner om å jobbe for et Norsk selskap i såfall Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Har sjekket litt med diverse serviceselskaper (Halliburton, Geoservices osv.) på stillinger som field-engineer og field-geologist. Men vet ikke, det er 2 år til jeg er ferdig, så har god tid å tenke. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Bare være klar over at det ikke alltid er like lukerativt å jobbe offshore for utenlandske selskaper, på annen sokkel enn norsk. Man kan finne fryktelig dårlige lønns og rotasjonsordninger i enkelte selskaper. Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Stavanger er ikke en fin by, men den er nok bedre enn Port Harcourt og de fleste andre olje shanty townene rundt omkring Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Jeg er 19 og til sommern er jeg ferdig med forkurs til ingeniørutdannelse. Jeg lurer kanskje på mye av det samme som trådstarter. Har en far som har brukt hele livet på sjøen og ser igrunn opp til han. Kankje jeg er litt hjernevasket Har et inntrykk av at det er et nåløye å få jobb offshore med kurs og vanlig videregående utdanning. Så nå leter jeg etter et maritimt masterprogram som øker jobbmuligheter ikke bare på offshore platformer, men også store skip. Har igrunn mer lyst til å jobbe på transportskip. Men vanskelig å si hva jeg liker før jeg har prøvd. That's what she said. Drømmen er å reise og mer eller mindre bo på sjøen. Jeg liker veldig godt å reise og fiske. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Kan ikke uttale meg om hva som gjelder på skip. Men på platformer er 95% av abeiderne fagarbeidere i en eller annen form. Så matematisk sett vil du ha større sjangs med et par fagbrev enn du vil med en ing utdannelse. Hovedsaklig er det mest på land at ingeniører sitter. De er sjelden ute offshore. Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Nedtur. Slik at det er vanskelig uansett hva man velger av utdannelse? Det må vel finnes noen bra skoler i England eller Scottland. University of Glasgow har jeg hørt er en bra skole. Jeg har gått et år highschool i England. Har ikke lyst til å jobbe på land og en egen liten fiskeshark er ikke akkurat attraktivt. Jeg overdriver nok litt, men har et lite kick når det kommer til å jobbe på sjøen. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Om du ønsker å havne på båt, hvorfor ikke gå en eller annen form for styrmannskole ? Jeg kom over denne tråden for en tid tilbake, der trådstarter går skole hos A.P moeller (Maersk), kanskje det kunne vært noe for deg ? Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Takk. Det der så spennende ut, skal lese litt om det. Lenke til kommentar
redsox Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Kan ikke uttale meg om hva som gjelder på skip. Men på platformer er 95% av abeiderne fagarbeidere i en eller annen form. Så matematisk sett vil du ha større sjangs med et par fagbrev enn du vil med en ing utdannelse. Hovedsaklig er det mest på land at ingeniører sitter. De er sjelden ute offshore. Tror nok du må vise arbeidet du har gjort på matematikken der... Ja, det er en god del flere fagarbeidere på platformer, men det er jo også flere som er utdannet fagarbeidere enn det er som er utdannet til ingeniører - Spesielt med tanke på at det er få ingeniør typer som det er bruk for offshore. Ingeniører har også som regel bedre valgmuligheter enn det fagarbeidere har, og velger rett og slett å ikke være offshore. En elektriker vil tjene en god del mer hvis han får muligheten til å jobbe offshore. En reservoaringeniør derimot kan ha like gode muligheter på land - og har derfor ikke lyst å være ute på sjøen flere uker i strekk. Hvis du virkelig vil offshore, og er i ferd med å velge utdanning, skal jeg love deg at det er bedre å velge å bli petroleumsingeniør enn å bli fagarbeider. Bare å ringe Schlumberger det - de leter ALLTID etter ingeniører. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Det er faktisk slik at det er svært få ing i rotasjon offshore. Og tror ikke 95% er et veldig galt tall. Men 95% var ikke ment som en vitenskapelig kartlegging av antall ing offshore. Det var for å få frem et når man ser på arbeiderne offshore. Så er det en overveldende stor overvekt av fagarbeidere. Etter min erfaring. Ingeniørene velger ikke å ikke være offshore pga at de har muligheten til å velge og vrake, og dermed kan velge å være på land. Det er rett og slett slik at de fleste får ikke være offshore. Det er konstant sengeplass mangel offshore. Og prioriteringen blir da at de som har arbeid å utføre offshore, jobber offshore. Ingeniører ol som hovedsaklig har kontorjobber blir holdt på land så langt det er praktisk mulig. Og heller sendt ut på befaring i ny og ne. Derfor er det stort sett kun prosjekt ingeniører, ol som er ute offshore. Det ville være upraktisk om de skulle være på land. . Det er forøvrig også overveldende mye billigere med en kontorplass på land enn offshore. Noe som gjør at det kontinuerlig jobbes med å redusere antall kontorstillinger offshore. Hva som lønner seg av utdannelse, kommer helt an på hva man ønsker å jobbe med. Og hvor. Endret 10. desember 2010 av Arteju Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Redsox, ikke rart Schlummen alltid trenger folk, de fleste rømmer når de innser at det er nærmest slavevirksomhet som er regelen der. Spesielt sammenlingnet men norske forhold. Hos dem har du forøvrig like gode sjanser som nyutdannet ingeniør, dvs at de ikke skiller på spesialiseringen din så lenge du har gode karakterer. Alle må gjennom samme kursingen uansett. Tror dog at de er de eneste som gjør det slik. Lenke til kommentar
genetex Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Om du vil offshore/skip med den utdannelsen du har er det nok beste du kan gjøre å ta styrmannskole. Dette er jo en spennende utdanning, og etter mye skole og fartstid vil du til slutt ende opp som kaptein! Det er vell også noen prosessingeniører offshore (?), men tror de ofte har både fagbrev + ingeniør utdannelse. Du kan jo også ta ingeniør innen fks automasjonsteknikk eller lignende, og reise rundt på oppdrag verden rundt, slik får du jo sett mye mer enn på ett skip, der du ofte bare ser hav hav hav, og kanskje er i en havn i 24 timer om du er heldig. Evig med muligheter. Lenke til kommentar
Dobain Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Nå har jo skillsmisseprosenten og tall på utroskap absolutt ingenting med saken å gjøre. Men har du referanser på denne statestikken? Det å jobbe offshore er hardt, krevende arbeid. Mens man er på jobb jobber man så og si mellom 12 og 16 timer døgnet. Det er sjeldent man får fri lørdager og søndager - man jobber til man er ferdig, eller blir erstattet av en som tar over skiftet ditt. Når du har fri derimot, ja da har du fri. Du kan regne med minst 160 reisedøgn i året. Det vil si at du får kun får halvparten av dagene dine med beina på bordet, laptopen på fanget og storskjermen foran deg (eller hva du enn bruker fritiden din på). Når du er ute så får du selvsagt noen timer mat og pleie - men man er som regel nokså trøtt (særlig i begynnelsen), og man tenker mest på å få i seg næring for å så hive seg i sengen. Nei det er hverken hardt eller krevende, fysisk arbeid er jo farlig i oljebransjen, man kan jo forstue lillefingen. Man jobber ikke stort mer en 8 timer per skift da resten går til pauser og for veldig mange, går dagene helst til å sitte på nettet. Man har aldri fri i helgene annet enn at man sitter på nettet slik man gjør de andre dagene. 160 reisedøgn er å ta litt i. Årsverket er på 120-140 dager avhengig av selskap, alt over det er overtid og dermed frivillig. Jobber man i service bedrifter så ligger man vanligvis på ca 100 dager i året. De 12 timene man har fri går helst til spising og mer internett. Søvn har man fått nok av når man var på vakt, det samme med fysisk fostring, dette tar man i arbeidstiden. I helgene er det også bingo. Dette er høydepunktet i nordsjøen og her stiller både folk som er på og av opp. Premiene er alt fra håndvarmere til LCD skjermer og lap-toper. Vanlig pris er kr 50 per brett. På søndagene er det øvelser, dette til stor ergrelse for mange. Man må nemlig kle på seg og gå ut og stille seg ved livbåten i opptil 30 minutter, da blir man kald og utslitt, og ikke nok med det, man må på sikkerhetsmøte etter øvelsen. Man får overtid for dette møtet, men det er såvidt verdt pengene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå