linsol1991 Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Du kan finne mye bra i Buddismen som kan hjelpe deg til å finne meningen med dit liv, men å la seg oppsluke av en relgion uanset hvilken vil bare begrense deg som person og friheten din til å utforske alle områder og bli kjent med deg selv. Erfaringer og opplevelser er de som former oss som mennesker, relgioner som buddismen vil også hindre deg i enkelte erfaringer som du kansje trenger for å finne deg selv. Buddismen bruker mye meditasjon som er i mine øyne en av de beste måtene å bli kjent med seg selv, Meditasjonen er ikke nødvendigvis tilbkoblet til en gud eller krefter, for enkelte så er de bare en avslapnings metode. Men enkelte guaidet meditasjoner kan endre tanke gangen din, gi deg følese av lit mer frihet og ikke behov for en relgion som kan veilede deg gjenom livet, ta valg for deg jeg var før selv veldig kristen og merket selv med tiden at den relgionen ikke passet meg, da jeg bestemte meg for å ta avstan fra den merket jeg et stor frykt, før så hade jeg bårde gud , jesus og engler til å våke over meg og hjelpe meg med valg i livet! så sto jeg der aleine og ønsket egentlig en annen relgion! men med ved hjelp av meditasjon har jeg skjønnt at ingen valg i livet er feil og at jeg har mer kontrol over hva som skjer i live mit en de jeg var klar over tidligere :yes:så nå tar jeg avstan fra alle relgioner Så søk heller ulike medtiasjoner, livsstiler, mennesker og oppleversler, så ser du nok med tiden at du vil finne de du ønsker Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Buddhismen har jo i grunnen en filosofi som kan være ganske vanskelig å kombinere med vestlige mål og verdier. De fire edle sannheter er Buddhas læresetninger som forteller om lidelsen i tilværelsen, og hvordan den skal overkommes. Den første sannheten forteller om lidelsen i verden. Den sier at livet er å lide. Å fødes, eldres, klage og gremmes er lidelse. Sykdom, død, sorg, smerte og fortvilelse er lidelse. Det er også kontakt med det ubehagelige, atskillelse fra det behagelige og å ikke få det man ønsker. Lidelsen stammer fra begjæret, og menneskes konstante søken etter mer. Grådighet skaper lidelse. For å slippe unna lidelsen må du ikke lenger begjære. Du må slutte å søke etter mer, og fornekte følelsen som gir deg denne trangen. Dette er sentralt for å oppnå nirvana. Veien til lidelsens opphør – Dette er den åttedelte vegen. Rett syn, rett intensjon, rett tale, rett handling, rett leveveg, rett anstrengelse, rett oppmerksomhet og rett konsentrasjon. Dette er hvordan du skal gå frem for å fjerne begjær. En kan bare nå nirvana som menneske, og buddhistisk livssyn mener derfor at man ikke må kaste bort den muligheten man har fått. Man må derfor jobbe aktivt og forbedre sin karma. Dette skjer som sagt gjennom den åttedelte vegen og ved å utføre uegoistiske handlinger som ikke er til skade for andre. Slik opparbeider man seg innsikt i livet og sannhetene. De fem forskriftene leder ut fra den åttedelte vegen og forteller konkret hvilke leveregler buddhister burde leve etter. 1. Du skal ikke drepe noe liv. 2. Du skal ikke stjele. 3. Du skal ikke misbruke sansene dine. 4. Du skal ikke lyve 5. Du skal ikke innta noen rusmidler som skader kropp og sjel. Dette er noen hovedmomenter i religionen, og er dette noe du føler er riktig og ønsker å følge er det vel bare å slå seg løs. Jeg, personlig, tror ikke man trenger en religion til å fortelle hvordan man skal være et godt menneske. damn, jeg ligger helt vilt dårlig an hvis dette er veien til Nirvana Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå