Gavekort Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Hei! Jeg er 18 år gammel gutt som søker en religion. Jeg har ikke lyst til å tilbe trollmenn som befaler ditt og erklærer datt. Derfor synes jeg Buddhismen høres ut som en fin religion. Jeg har egentlig alltid vært en skap-buddhist fordi jeg synes dette er en fornuftig religion som ser realiteten istedet for å erklære virkeligheten fra en bok skrevet av en allmektig mann. En annen ting med Buddismen er at du kan fortsatt være en ateist og tro på vitenskapen. Dette er slik jeg har oppfatte Buddismen. Er det noen innspill eller argumenter for at dette er en religion som er like tullete som alle de andre? Reinkarnasjon stiller jeg meg litt skeptisk til, men det må være alt. Så er Buddhismen en fornuftig religion? Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Mye bedre enn kristendommen ihvertfall Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Se på serien "På tro og Are". Ganske sjukt det også. Edit: Tror det er den siste episoden. Endret 6. desember 2010 av iNeo Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Hørte på QI om en rar selvmordsprosess hvor kroppen skulle renskes over 1000 + 1000 dager... hadde slått det opp hadde Google ikke hengt seg akkurat nå. Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Sokushinbutsu Endret 7. desember 2010 av KarlRoger Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 Buddhismen var for magisk for meg. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hei! Jeg er 18 år gammel gutt som søker en religion. Jeg har ikke lyst til å tilbe trollmenn som befaler ditt og erklærer datt. Derfor synes jeg Buddhismen høres ut som en fin religion. Jeg har egentlig alltid vært en skap-buddhist fordi jeg synes dette er en fornuftig religion som ser realiteten istedet for å erklære virkeligheten fra en bok skrevet av en allmektig mann. En annen ting med Buddismen er at du kan fortsatt være en ateist og tro på vitenskapen. Dette er slik jeg har oppfatte Buddismen. Er det noen innspill eller argumenter for at dette er en religion som er like tullete som alle de andre? Reinkarnasjon stiller jeg meg litt skeptisk til, men det må være alt. Så er Buddhismen en fornuftig religion? Hvorfor søker du en religion? Er du i en religion nå og vil vekk? Trenger du i det hele tatt en religion? Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Husk at det finnes også utallige måter å praktisere buddisme på (som alle andre religioner). Vil mene at et godt utgangspunkt for å finne det du er ute etter er å sette deg inn i filosofi. Siden det virker som du er interessert i vitenskap og buddisme kan du jo høre hva feks Alan Watts har å si. http://www.youtube.com/results?search_query=alan+watts&aq=f Hvorfor ønsker du å søke en religion? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 Hvorfor søker du en religion? Er du i en religion nå og vil vekk? Trenger du i det hele tatt en religion? Jeg søker ikke en religion. Jeg prøver å finne ut litt mer om livets mysterier og synes at Buddhismen hørtes ut som en fornuftig religion. Nei, jeg er ikke i en religion nå. Jeg er ateistisk slik som deg, jeg er bare åpen for nye ideer samt kunne ha troen på det vitenskaplige. Jeg trenger ingen religion, men det er relativt lite her i livet jeg trenger. Grunnen til at jeg spør dette spørsmålet om Buddhismen er fordi jeg synes Buddhismen hørtes ut som en fornuftig religion og er mer en livsfilosofi enn religion. Buddhismen bortforklarer heller ikke vitenskaplige teorier, så jeg kan fortsatt tro på det vitenskaplige uten å være ateist. Men jeg synes dette karma-opplegget er litt merkelig. Jeg har ikke så lyst på en selektiv religion der jeg kaller meg Buddhist, men velger bort Karma. Det jeg vil ha er en konstatert livsfilosofi som kan gi meg mening med livet. Husk at det finnes også utallige måter å praktisere buddisme på (som alle andre religioner). Vil mene at et godt utgangspunkt for å finne det du er ute etter er å sette deg inn i filosofi. Siden det virker som du er interessert i vitenskap og buddisme kan du jo høre hva feks Alan Watts har å si. http://www.youtube.c...alan+watts&aq=f Hvorfor ønsker du å søke en religion? Skal undersøke dette! Takk! Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hvorfor søker du en religion? Er du i en religion nå og vil vekk? Trenger du i det hele tatt en religion? Jeg søker ikke en religion. Jeg prøver å finne ut litt mer om livets mysterier og synes at Buddhismen hørtes ut som en fornuftig religion. Nei, jeg er ikke i en religion nå. Jeg er ateistisk slik som deg, jeg er bare åpen for nye ideer samt kunne ha troen på det vitenskaplige. Jeg trenger ingen religion, men det er relativt lite her i livet jeg trenger. Grunnen til at jeg spør dette spørsmålet om Buddhismen er fordi jeg synes Buddhismen hørtes ut som en fornuftig religion og er mer en livsfilosofi enn religion. Buddhismen bortforklarer heller ikke vitenskaplige teorier, så jeg kan fortsatt tro på det vitenskaplige uten å være ateist. Men jeg synes dette karma-opplegget er litt merkelig. Jeg har ikke så lyst på en selektiv religion der jeg kaller meg Buddhist, men velger bort Karma. Det jeg vil ha er en konstatert livsfilosofi som kan gi meg mening med livet. Så du har ingen mening i livet? Du må selv gi livet mening. Det er det livet går ut på. Det finnes bare dette livet, ikke bruk det til å rote rundt i forskjellige religioner. Bruk det til å gjøre det du selv har lyst til og synes er rett.(selvfølgelg innenfor lovens rammer ) Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Karma er ofte misforstått. Karma er ikke en universell entitet som tolker godt og ondt for deretter å straffe deg dersom du gjør en dårlig handling. Det er kraften av den dårlige handlingen i seg selv som sannsynligvis vil føre til negative konsekvenser for deg selv og/eller de rundt deg. Ellers vil jeg gjerne oppmuntre deg til å innhente mer informasjon om Buddhismen. Vær kritisk, men åpen når du leser! Selv syns jeg denne artikklen om sinnets natur var veldig interessent. Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Mesteparten av buddhister er jo ateister? Du trenger jo ikke å tru på alt det "magiske". Kan jeg spørre hvorfor du ikke syntes det er nok å være ateist? Er du ateist og tror på spøkelser osv? Du trenger ikke noe overnaturlig for å nyte livet.. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Buddhismen er den beste religionen ifølge mitt syn på verden. Ingen guder, bare om å gjøre å oppnå en sinnstilstand. Men jeg trenger ingen religion til det. Dessuten er karma ganske tullete. Der går grensa. Lev som en buddhist, uten deres regler. Lev rolig i harmoni. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Hvorfor søker du en religion? Er du i en religion nå og vil vekk? Trenger du i det hele tatt en religion? Jeg søker ikke en religion. Jeg prøver å finne ut litt mer om livets mysterier og synes at Buddhismen hørtes ut som en fornuftig religion. Nei, jeg er ikke i en religion nå. Jeg er ateistisk slik som deg, jeg er bare åpen for nye ideer samt kunne ha troen på det vitenskaplige. Jeg trenger ingen religion, men det er relativt lite her i livet jeg trenger. Grunnen til at jeg spør dette spørsmålet om Buddhismen er fordi jeg synes Buddhismen hørtes ut som en fornuftig religion og er mer en livsfilosofi enn religion. Buddhismen bortforklarer heller ikke vitenskaplige teorier, så jeg kan fortsatt tro på det vitenskaplige uten å være ateist. Men jeg synes dette karma-opplegget er litt merkelig. Jeg har ikke så lyst på en selektiv religion der jeg kaller meg Buddhist, men velger bort Karma. Det jeg vil ha er en konstatert livsfilosofi som kan gi meg mening med livet. Så du har ingen mening i livet? Du må selv gi livet mening. Det er det livet går ut på. Det finnes bare dette livet, ikke bruk det til å rote rundt i forskjellige religioner. Bruk det til å gjøre det du selv har lyst til og synes er rett.(selvfølgelg innenfor lovens rammer ) Jeg finner mye mening i mitt liv, jeg er som sagt bare åpen for nye ting akkurat som du kanskje vil prøve en ny middagsrett en dag. Jeg har lyst til å finne ut om jeg virkelig er en Buddhist, og mer ligger det ikke i det. Jeg har ikke blitt konvertert, sett lyset, blitt helbredet eller sviktet av vitenskap. Buddhismen er den beste religionen ifølge mitt syn på verden. Ingen guder, bare om å gjøre å oppnå en sinnstilstand. Men jeg trenger ingen religion til det. Dessuten er karma ganske tullete. Der går grensa. Lev som en buddhist, uten deres regler. Lev rolig i harmoni. Det er det jeg ønsker, men vil som sagt ikke kalle meg selv Buddhist om jeg velger Buddhismen selektivt. Endret 7. desember 2010 av Gavekort Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Se på serien "På tro og Are". Ganske sjukt det også. Edit: Tror det er den siste episoden. Vet du hvor jeg kan se de tre første episodene? Litt morsom serie. Lenke til kommentar
Gene Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Buddhismen har jo i grunnen en filosofi som kan være ganske vanskelig å kombinere med vestlige mål og verdier. De fire edle sannheter er Buddhas læresetninger som forteller om lidelsen i tilværelsen, og hvordan den skal overkommes. Den første sannheten forteller om lidelsen i verden. Den sier at livet er å lide. Å fødes, eldres, klage og gremmes er lidelse. Sykdom, død, sorg, smerte og fortvilelse er lidelse. Det er også kontakt med det ubehagelige, atskillelse fra det behagelige og å ikke få det man ønsker. Lidelsen stammer fra begjæret, og menneskes konstante søken etter mer. Grådighet skaper lidelse. For å slippe unna lidelsen må du ikke lenger begjære. Du må slutte å søke etter mer, og fornekte følelsen som gir deg denne trangen. Dette er sentralt for å oppnå nirvana. Veien til lidelsens opphør – Dette er den åttedelte vegen. Rett syn, rett intensjon, rett tale, rett handling, rett leveveg, rett anstrengelse, rett oppmerksomhet og rett konsentrasjon. Dette er hvordan du skal gå frem for å fjerne begjær. En kan bare nå nirvana som menneske, og buddhistisk livssyn mener derfor at man ikke må kaste bort den muligheten man har fått. Man må derfor jobbe aktivt og forbedre sin karma. Dette skjer som sagt gjennom den åttedelte vegen og ved å utføre uegoistiske handlinger som ikke er til skade for andre. Slik opparbeider man seg innsikt i livet og sannhetene. De fem forskriftene leder ut fra den åttedelte vegen og forteller konkret hvilke leveregler buddhister burde leve etter. 1. Du skal ikke drepe noe liv. 2. Du skal ikke stjele. 3. Du skal ikke misbruke sansene dine. 4. Du skal ikke lyve 5. Du skal ikke innta noen rusmidler som skader kropp og sjel. Dette er noen hovedmomenter i religionen, og er dette noe du føler er riktig og ønsker å følge er det vel bare å slå seg løs. Jeg, personlig, tror ikke man trenger en religion til å fortelle hvordan man skal være et godt menneske. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Buddhismen er den beste religionen ifølge mitt syn på verden. Ingen guder, bare om å gjøre å oppnå en sinnstilstand. Men jeg trenger ingen religion til det. Dessuten er karma ganske tullete. Der går grensa. Lev som en buddhist, uten deres regler. Lev rolig i harmoni. Buddhismen har ikke regler i den forstand. Det er mer "forslag" og oppfordringer. De er ment som gode råd og hjelp til den som ønsker å få et bedre liv. Hva syns du er dumt med Karma? Det betyr egentlig handling og kan nesten oversettes til "Hvis du gjør noe dumt, så kommer du sannsynligvis til å få svi". Ikke noe dumt med det! Selv sliter jeg med definisjonen av reinkarnasjon som Buddhismen benytter. *poff jeg er død*, *tada jeg er tilbake*. Det virker litt usannsynlig. Også det at Karma skal følge en over flere liv virker urealistisk for meg. Jeg kan tro på det som en mer abstrakt sak. Fysikken sier at alle handlinger har konsekvenser. Hvis alle konsekvenser jeg har utført i et tidligere liv berører en person etter min død kan det sies å passe definisjonen. Det virker dog fremdeles temmelig urealistisk. Gene: Jeg tror at noen, som du, finner veien selv. Andre trenger kanskje mer veiledning. Hvis det var så enkelt, så ville vel alle mennesker vært gode? Det kan vel uansett være interessant å bli et bedre menneske istedenfor å bare være "god nok", eller? Endret 8. desember 2010 av WhiteFire Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Hva syns du er dumt med Karma? Det betyr egentlig handling og kan nesten oversettes til "Hvis du gjør noe dumt, så kommer du sannsynligvis til å få svi". Ikke noe dumt med det! Det som er dumt med det, er som du selv nevner, reinkarnasjonen. Er vel mer det jeg synes blir dumt. Og at karmaen -- hendelser du gjør i livet, skal ha noe med hva du blir født som å gjøre. Endret 8. desember 2010 av CypheroN Lenke til kommentar
Quote Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg har også tenkt en del på dette. Buddhismen er veldig mye mer fornuftig enn mange andre religioner. Karma er ofte misforstått. Karma er ikke en universell entitet som tolker godt og ondt for deretter å straffe deg dersom du gjør en dårlig handling. Det er kraften av den dårlige handlingen i seg selv som sannsynligvis vil føre til negative konsekvenser for deg selv og/eller de rundt deg. Jeg likte denne definisjonen! Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg har også tenkt en del på dette. Buddhismen er veldig mye mer fornuftig enn mange andre religioner. Men ingen religioner er fornuftige. Jeg vil si at buddisme er den minst ufornuftige av alle religioner Lenke til kommentar
Quote Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg har også tenkt en del på dette. Buddhismen er veldig mye mer fornuftig enn mange andre religioner. Men ingen religioner er fornuftige. Jeg vil si at buddisme er den minst ufornuftige av alle religioner Det spørs hvordan en setter religionene opp mot hverandre og tolker dem. Å si at buddhismen er den minst ufornuftige religionen er vel en annen måte å si det på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå