Gå til innhold

Kvinnelig stemmerett, en katastrofe.

Anbefalte innlegg

Vi burde ha vært like tilbakeholdene som Sveits

http://history-switzerland.geschichte-schweiz.ch/chronology-womens-right-vote-switzerland.html

Bare se hvilken innvandringspolitikk vi har fått. Kvinner er bløthjertet og har ikke peiling på realpolitikk. De faller for de sleipe sympatitriksene til lykkejegerne gang etter gang.

Kun stemmerett til menn, takk. Og om denne innvandringen vi har nå fortsetter, så blir det resultatet uansett......

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Jaha, tror du lever i feil århundre gitt. Vi lever i et (nokså) likestilt samfunn der alle har samme rettigheter og kvinner blir ikke nedtrykt.

Lenke til kommentar

Linken fungerer ikke hos meg men har vært klar over det lenge at Sveits fikk kvinnelig stemmerett ganske sent. Men jeg tror nok ikke det er derfor de har så strenge innvandringslover men heller at folk der har mye større medbestemmelsesrett i landet enn de fleste andre demokratiske land. Omtrent alt av store saker må det ett valg til og da blir det ofte slike resultater som du har sett hos Sveits.

Så ja jeg er for større bestemmelsesrett, men fjerne stemmeretten til kvinner er helt absurd i mine øyne.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare gjøre som Platon gjorde, bare de eldste lerde filosofene som fikk styre. Å vent.. Stemmer, staten gikk rett i dass.

Så du har eksempler på en Platonsk stat som har gått i oppløsning? Venter i spenning å høre mer om denne ukjente idealstaten. Frem med popkorn og brus!

Men hadde det ikke vært bedre om kun menn mellom 20 og 60 avga stemme ved valg. Vi er jo den gruppen som vet best.

Og som vanlig er jeg ikke sikker på om kaarek er seriøs eller ikke...

Btw, den gruppen som vet best er den gruppen som deler samme mindset som jeg har. Men av ukjente årsaker så er kritisk tenkende mennesker med analytiske evner en sjeldenhet.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare gjøre som Platon gjorde, bare de eldste lerde filosofene som fikk styre. Å vent.. Stemmer, staten gikk rett i dass.

Så du har eksempler på en Platonsk stat som har gått i oppløsning? Venter i spenning å høre mer om denne ukjente idealstaten. Frem med popkorn og brus!

Klarer dog ikke å finne en akseptabel kilde for å få deg til å bli overbevist over dens validitet med uansett..

Dette er noe man lærer i historiefaget på videregående. Platons idealstat var et mislykket forsøk ved en polis på Sicilia. Platon mente at kun de lærde filosofene var skikket nok til å på ta seg ansvaret for å styre en stat. Da han misslyktes med idealstaten mente han at dette var en utopi og reviderte sine meninger i verket "Lovene"....

Koser du deg med pocornet?

Lenke til kommentar

Klarer dog ikke å finne en akseptabel kilde for å få deg til å bli overbevist over dens validitet med uansett..

Dette er noe man lærer i historiefaget på videregående. Platons idealstat var et mislykket forsøk ved en polis på Sicilia. Platon mente at kun de lærde filosofene var skikket nok til å på ta seg ansvaret for å styre en stat. Da han misslyktes med idealstaten mente han at dette var en utopi og reviderte sine meninger i verket "Lovene"....

Jeg konkluderer med at det i dagens videregående driver man med vranglære.

søk "plato sicily experiment"

Første treff, google books. s151 og nedover.

Les selv og gjør deg opp en mening(regner med den teksten ikke er pensum på videregående). Stikkord, dygd. Var dionysius i besittelse av visdom?

Et eksperiment for idealstaten? Kanskje, men dette såkalte eksperimentet kan sammenlignes med å lage potetball og alt du har er mel og ingen poteter.

Og selv om Platon forkaster ideen og kaller det en utopi, hva så? Idealet består. Uavhengig av hvilken styreform de ulike tenkere er tilhengere av så er det alltid en fellesnevner: en opplyst befolkning. Åpenbart ikke tilfelle for Platon i sicilia.

Og btw, Platon skilte ikke mellom kvinner og menn. Så en platonsk stat har fremdeles mye for seg i det moderne samfunn.

Lenke til kommentar

Vil påstå at Platons stat aldri har vært prøvd ut i praksis. Og noe slik politisk regime på Sicilia må du gjerne dokumentere, ellers antar jeg bare at det var en situasjon hvor de som hevdet de var mest kunnskapsrike tok makten og det feilet.

Såvidt jeg vet så ble aldri hans system prøvd ut i hans levetid, når det gjelder topic så var han faktisk en av de første filosofene som likestilte kvinner og menn, det var sjelen som telte, ikke hvilket kjønn de hadde.

Videre så skal jeg bare si at alderen 20-60 ikke gir noensomhelst garanti i forhold til kunnskap.

Lenke til kommentar

Ser at dette faller på of-topic med Platon, jeg brukte den sammenligningen for å vise tåpeligheten til trådstarteres utsagn, diskuter heller hva som faktisk er emnet foran min sammenligning. ..

Vel, du driver og sprer uriktigheter. Da skader det vel ikke å presisere at disse uriktighetene faktisk er uriktigheter.

Og som både jeg og Rampage sier så var jo Platon en pioneer innenfor kvinnesaken. Mye lærdom å hente fra den karen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...