Fin Skjorte Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Herregud, flisespikkeri. Tror du ikke jeg vet at skatten utgjør en del av BNP? Men regjeringen, som forvalter pengene i form av et statsbudsjett, ser at de kan ta seg "råd" til trygdeordningene. Du prøvde hardt, men det gikk ikke. Beklager. hehehe - ouch! BNP er et mål på verdiskapning. Skatt er ikke verdiskapning. Skatt er verdioverføring fra det private til det offentlige. La meg gjør dette med t-skje; se for deg at Kong Harald er staten. Du går bort til han og gir han 100 kroner (som er din skatt). Du har 100 mindre, Harald har 100 mer. Altså det ble ikke skapt noe som helst! Videre, våre styresmakter gjennom tidene har sett at de ønsker et samfunn hvor dem som faller utenfor, gitt en legitimt grunn, skal kunne oppleve å tilhøre det norske felleskapet og vår kultur. Det har ikke vært intensjon med velferdsstaten at den skal være til glede for latsaber, døgenikker og annet uhumske som snylter. 4 Lenke til kommentar
GA Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 så vi skal syns synd på folk som snylter på samfunnet fordi de slipper og stå opp tidlig vær dag? fordi de har tid til hobbyen sine? fordi de kan gjøre akkurat det de har lyst til når de har lyst til det? De jeg kjenner som snylter på trygd har: Mistet nesten alle venner/hele omgangskretsen, de ender ofte opp med å sove hele dagen og sitte oppe på msn/facebook hele natten og har generelt ikke noe "liv". Og jeg synes i hovedsak synd på dem fordi de er så patetiske, uten å forstå det selv. Samtidig som at de får så utrolig lite ut av livene sine. For meg så er en hobby et godt avbrekk fra hverdagen, noe man kan se frem til og glede seg til. Min erfaring er at man setter MYE større pris på ting man har jobbet hardt for, enn ting man bare får rett i fanget. 1 Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 WarpX: Jeg visste på forhånd at selv om man slår sånne som deg i hodet med en slegge laget av bevis for at det du sier/tror er feil så ville det ikke hjelpe. :-) Hva har dette med saken å gjøre? "Sånne som meg"? Hvilke bevis? Hvilke feil? Hva er det du babler om? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 så vi skal syns synd på folk som snylter på samfunnet fordi de slipper og stå opp tidlig vær dag? fordi de har tid til hobbyen sine? fordi de kan gjøre akkurat det de har lyst til når de har lyst til det? Ja, fordi det du beskriver her ikke er noen meningsfull tilværelse. Alt er relativt, og uten en jobb gir ikke fritid noen mening. 3 Lenke til kommentar
GA Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) WarpX: Les dine egne poster en gang til, så kanskje du forstår. Hvis ikke, ha en fortsatt flott dag. Edit: Bra sagt Isbilen, og akkurat det jeg mener! Endret 8. desember 2010 av GA Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 The American Dream = muligheten for alle til å oppnå det gode liv gjennom hardt arbeid. The Norwegian Dream = muligheten til å klare seg helt ok og leve et greit liv uten å jobbe, finansiert av lukerative trygdeordninger. 4 Lenke til kommentar
GA Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Hehe, utrolig bra sagt ArcticOC. :-) Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10011808 Det å sette seg inn i NAV sine støtteordninger er så omfattende at enkelte "late" har det som fulltidsjobb. De får også betalt som om de har en fulltidsjobb. Hadde tidligere en nabo som alltid klaget på hva hun fikk fra NAV. Etter bostøtte satt hun igjen med rundt 10k i mnd til seg og barnet. På den tiden hadde jeg rundt 17k utbetalt, og ville hatt samme sum om jeg leide for 7k (noe som var normal markedspris den gang). I tillegg fikk hun stønad til internett, ettersom NAV ikke ville hun skulle havne utenfor samfunnet. Jeg vet ikke hvordan det er i dag, men denne internettilgangen gjorde nå i stor grad at hun falt ut av samfunnet utenfor internet. Ungen hennes er vel også blitt så stor at hun enten har fått en ny, eller sliter med økonomien. Hun hadde ikke noe fullført skole etter ungdomsskolen. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) The American Dream = muligheten for alle til å oppnå det gode liv gjennom hardt arbeid. The Norwegian Dream = muligheten til å klare seg helt ok og leve et greit liv uten å jobbe, finansiert av lukerative trygdeordninger. Hvordan kan trygdeordningene være lukerative når de ikke gir det gode liv? Hehe, utrolig bra sagt ArcticOC. :-) Ja, du klarer jo ikke å si noe "bra" selv, så. Endret 8. desember 2010 av WarpX Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) VG: For lavtlønnede, enslige med barn er det mer lønnsomt å motta uføretrygd enn å jobbe. Nettopp den skadelige tankegangen jeg viste til tidligere. Hvis mange nok mener at det er dette regnestykkene viser, betyr det i praksis at politikerne er nødt til å straffe uføre ved å sørge for at stønaden deres alltid holder seg et godt stykke under alminnelig, lav lønn. Hvis ikke vil bunnskrapet tenke at man like gjerne kan juge på seg trygd. Endret 8. desember 2010 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 The American Dream = muligheten for alle til å oppnå det gode liv gjennom hardt arbeid. The Norwegian Dream = muligheten til å klare seg helt ok og leve et greit liv uten å jobbe, finansiert av lukerative trygdeordninger. Hvordan kan trygdeordningene være lukerative når de ikke gir det gode liv? Nettopp fordi de ikke gir det gode liv. Trygd er nok til å klare seg, men man har ikke råd til fritidssyssler dersom man må betale leilighet og mat. Det er en kjapp vei til litt penger hvor man ikke trenger å gjøre noe som helst med livet sitt. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 The American Dream = muligheten for alle til å oppnå det gode liv gjennom hardt arbeid. The Norwegian Dream = muligheten til å klare seg helt ok og leve et greit liv uten å jobbe, finansiert av lukerative trygdeordninger. Hvordan kan trygdeordningene være lukerative når de ikke gir det gode liv? Nettopp fordi de ikke gir det gode liv. Trygd er nok til å klare seg, men man har ikke råd til fritidssyssler dersom man må betale leilighet og mat. Det er en kjapp vei til litt penger hvor man ikke trenger å gjøre noe som helst med livet sitt. Vel, bor du i en storby er det nok mindre lukerativt å gå på trygd, men flytter du ut på bygda stiller saken seg straks i et annet lys pga de lave boutgiftene. Og det er ikke uten grunn at bygde Norge ligger øverst på på lista over antall % uføretrygdede Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 VG: For lavtlønnede, enslige med barn er det mer lønnsomt å motta uføretrygd enn å jobbe. Nettopp den skadelige tankegangen jeg viste til tidligere. Hvis mange nok mener at det er dette regnestykkene viser, betyr det i praksis at politikerne er nødt til å straffe uføre ved å sørge for at stønaden deres alltid holder seg et godt stykke under alminnelig, lav lønn. Hvis ikke vil bunnskrapet tenke at man like gjerne kan juge på seg trygd. En måte å "ordne" det på ville være å ikke gi mer i trygd enn normalen ligger på med tilsvarende utdannelse. Klart kjipt for dem som ikke har utdannelse, men også et godt spark bak slik at de jobber seg ut av "uføret". En slik tilnærming fungerer utmerket når man ser for seg å ta snylterne. Dessverre er ordningene i hovedsak laget for folk som ikke har andlendning til å "jobbe seg ut av uføret". Disse vil da bli straffet i jakten på dem som snylter. Jeg misunner ikke dem som jobber for å redusere utgiftene til staten her. Uansett hva man gjør blir det ramaskrik, og "alle" kjenner en som ikke får trygd uten å måtte kjempe. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Tja. Man kunne kanskje hatt en modell, men å basere den på utdannelse er urimelig. Utdannelse er ikke noe mål på hva slags person du er og hvor mye du fortjener. For mange er det å skaffe seg en utdannelse urealistisk, og den store forbrytelsen er heller at staten innfører krav til diplom-kompetanse i stadig flere yrker. Jeg er helt sikker på at mye av dagens trygdeproblematikk har oppstått fordi vi har knotet oss bort ifra mange av de gamle "sikkerhetsventilene" i arbeidsmarkedet, for eksempel muligheten til å dra til sjøs i ung alder. Endret 8. desember 2010 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Det er forskjell på å ikke klare og ikke prøve. Er man alvorlig syk eller ikke finner arbeid så skal man få leve på trygden, men om man ikke leter etter jobb eller gidder å jobbe så er man udugelig. Man kan ikke si at alle som er på trygd er snyltere! Det som derimot får meg til å lure er hvorfor trådstarter vil starte på trygd. Det er alt for tidlig å gi opp i en alder av 20. Selv om man ikke ble doktor slik som man håpet, så kan man fortsatt leve strålende som sykepleier. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Men det går ingen klar grense mellom ikke å klare og ikke å prøve, og derfor skal vi være jævla forsiktige med å felle dommer. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Nå hiver staten milliarder ut av landet i bistand og annet drit, så har de råd trygdeordningene. Null dårlig samvittighet der. Two wrongs don't make a right Det gjør del vet? I matte er det slik at om du har dette stykket: 4 - (-3) blir svaret 7. Altså 4 + 3. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Det er forskjell på å ikke klare og ikke prøve. Er man alvorlig syk eller ikke finner arbeid så skal man få leve på trygden, men om man ikke leter etter jobb eller gidder å jobbe så er man udugelig. Amen! Livet er hardt og det er bare og komme seg over den saken, og å gi opp før man har prøvd er ikke tillatt i min verden. Saken er at systemet er for godt tilrettelagt de som gir seg for lett. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Det gjør del vet? I matte er det slik at om du har dette stykket: 4 - (-3) blir svaret 7. Altså 4 + 3. Slenger du dritt om minus? Hva faen er feil med minus? Minus er fin den, så ikke poke minus! http://en.wikipedia.org/wiki/Two_wrongs_make_a_right Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Men hvordan blir det når man ikke er i fast jobb da, ser at man må være sykemeldt i 1 år før man kan få atføring for dårlig psykisk helse? Men kan vel ikke sykemelde seg i fra en jobb man ikke har? (jobber ved tilkalling/behov) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå