Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp! Noen har opprettet en "skitten" nettside med et .com domene som ER mitt navn.

VargH75

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

En person fra USA har opprettet et .com domene som ER mitt navn.

Jeg ønsker å være anonym så vi sier navnet mitt er Trond Julius Tretopp. Han har opprettet trondjuliustretopp.com.

Det som værre er, er at nettsiden er dedikert til akkurat MEG. Full av dritt og løgn. Når noen googler navnet mitt er det nettsiden som først kommer opp.

Jeg kjenner ikke vedkommende som har laget siden, men det dreier seg om sjalusi da jeg har vært meget suksessfull.

Så... Hva skal jeg gjøre? Det hjelper vel lite med en politianmeldelse for å få siden fjernet? Vedkommends har også skjult seg på whois.

Takk og bukker for alle svar :)

Mvh Varg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne kanskje trengt ham nå ja :)

Er det i det hele tatt lov å ta et .com domene som er et annet sitt navn.

PS! navnet mitt er helt unikt, og jeg er den eneste i hele verden som heter det.

du kan jo si navne ditt, så kan jeg igangsette et hackeangrep på internettsiden. tar ikke lang tid før den er ute av drift da ;)

Lenke til kommentar

Siden funker ikke her :\

Jeg ønsker ikke å oppgi siden da jeg ikke vil gi ham gleden av mye trafikk.

Ønsker bare råd og nøyaktig hva lovverket sier.

Jeg er den eneste personen i verden som heter det jeg heter. Har ikke jeg da enerett på et .com domene i mitt navn... eller?

Alt gjør det så vanskelig da denne personen bor i USA.

Varg

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at det er en person i USA?

Slettmeg.no er jo et alternativ som allerede nevnt. Det du og kan gjøre er å gå inn på http://www.dnstoolbox.com/, skrive inn domenet der og så legge ut IP adressen her. Mest sannsynlig snakker vi om en del webserver og da vil ikke IP adressen identifisere domenet/webhotellet om deg, men brukere her kan hjelpe deg til å finne eier/leverandør som du så kan kontakte for å få stengt ned nettsiden.

Lenke til kommentar

Ønsker bare råd og nøyaktig hva lovverket sier.

Jeg er den eneste personen i verden som heter det jeg heter. Har ikke jeg da enerett på et .com domene i mitt navn... eller?

Alt gjør det så vanskelig da denne personen bor i USA.

Du har få rettigheter til et personnavn, selv om du er alene om det. Hvis du har registrert navnet ditt som varemerke står du sterkere. Du sier du er suksessfull, avhengig av bransje er det kanskje være relevant for deg å hevde at navnet ditt er et (uregistrert) varemerke.

Generelt gjelder "Uniform domain name resolution policy", https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Uniform_Domain-Name_Dispute-Resolution_Policy. Men den tror jeg bare gjelder varemerker.

Siden synderen her sitter i USA kan du kanskje bruke https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Anticybersquatting_Consumer_Protection_Act. Den ser ut til å også si noe om personlige navn.

Slik du beskriver situasjonen har du også en del muligheter gjennom å angripe siden som ærekrenkelser. I den sammenhenger er selve domenenavnet ikke så viktig, men innholdet på siden.

Lenke til kommentar

Få navnet ditt oppført som et varemerke, først da kan du begynne på en sak, hvis ikke så kommer du ikke langt tror jeg ikke pga andre lovgivninger i USA enn det er i Norge på disse punktene.

Men hvis den personen som sitter i USA har ordnet en hjemmeside kun for å spre "dritt" om deg og ditt navn så har du nok en sak uten at jeg skal si 100% sikkert.

Endret av vivastar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...