Gå til innhold

Ta opp et yrkesfag som privatist?

Yois111

Anbefalte innlegg

Hei brukere av diskusjon.

Jeg har i en stund nå sett over hvilke aktuelle utdanninger fra den Videregående Skolen som er av interesse for meg, men har noen spørsmål i henhold til dette. Utdanningene er som følger:

1. Laboratoriefaget

2. Kjemiprosessfaget

3. Elektrikerfaget (Elenergi)

4. Automatikerfaget

5. Dataelektronikerfaget

6. Industrimekanikerfaget

Det jeg lurer på er om det er mulig å ta et av disse yrkesfagene som privatist i tillegg til at jeg tar en av de via skole? Jeg har allerede snakket med en skole og kommer til å få fritak fra allmenndelen da jeg allerede har gått allmenn 2årig allmenn for 6 år siden.

Problemet med å ta et yrkesfag som privatist er at jeg vil ikke ha mulighet til å forberede med til den praktiske delen av eksamen, da jeg ikke har noe av den type utstyr hjemme til å prøve meg med.

Hvordan kan jeg løse denne situasjonen?

Har noen tatt et yrkesfag som privatist?

Den foreløbige planen er å søke meg på skole til Laboratoriefaget og prøve å ta Kjemiprosessfaget som privatist.

Vil være meget takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah ja, dette har jeg jo oversett. Da må jeg med andre ord ta enten Teknikk og Industriell Produksjon (VG1) eller Elektrofag (VG1) som privatist skal jeg kunne velge noen av de fagretningene jeg vil ha. Laboratoriefag er det eneste jeg kan hoppe rett på da det var et godkjent kryssløp å hoppe fra allmenn(VG1) til Laboratoriefag(VG2).

Men hvordan er det å ta et praksis rettet fag som privatist om man ikke får muligheten til å prøve de eventuelle verktøyene før man faktisk skal ta den praksis-eksamensdelen? For jeg vet at jeg skal kunne klare å lese meg opp på teorien, men vil jo klare en god karakter og da er det litt kjedelig om jeg stryker på praksis delen.

Lenke til kommentar

Ah ja, dette har jeg jo oversett. Da må jeg med andre ord ta enten Teknikk og Industriell Produksjon (VG1) eller Elektrofag (VG1) som privatist skal jeg kunne velge noen av de fagretningene jeg vil ha. Laboratoriefag er det eneste jeg kan hoppe rett på da det var et godkjent kryssløp å hoppe fra allmenn(VG1) til Laboratoriefag(VG2).

Men hvordan er det å ta et praksis rettet fag som privatist om man ikke får muligheten til å prøve de eventuelle verktøyene før man faktisk skal ta den praksis-eksamensdelen? For jeg vet at jeg skal kunne klare å lese meg opp på teorien, men vil jo klare en god karakter og da er det litt kjedelig om jeg stryker på praksis delen.

Vell det lureste er å ta teori eksamen først å deretter ta to år i lære. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...