Gå til innhold

Det store valget. Trenger litt mer info om disse to hk.

LoS

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har planer om å oppgradere hk på maskin sin.

Han har sett på Asus A7N8X Deluxe/GD og et Abit NF7-S v2.0

Vi har da sammen på internett lett igjennom mangfoldige benchmarker og tester av disse hovedkorta.

Så vi vet specs o.l

Men vi står igjen med noen spørsmål ubesvart :cry:

Prisen er ikke problemet da disse ligger veldig likt i pris.

Men, til saken,

Noen steder så står det at det ene er bedre enn det andre i overklokking og omvendt. :-?

Dette blir veldig frustrerende for oss begge da jeg selv ikke har AMD og han ikke har så mye peiling på de forskjellige komponenter og kort som produseres til AMD :oops:

Med hensyn til all fakta som er oppgitt håper jeg at noen kan gi svar på disse spørsmålene:

1. Hvilket av disse er mer overklokkingsvennlige?

Tar helst imot egne erfaringer da det føles ut som om vi har sett på

omtrent alle benchmarker som vi har funnet og ikke fått noe ut av :cry:

2. Disse er basert på forskjellige brikkesett hvis jeg ikke husker feil, hvem er mest kjent som "high-end" eller "middle-end" kort?

3. Hvilket kort ville akkurat du anbefale?

Takker for alle svar og tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel asus kortet som er best tiloverklokking om jeg ikke tar veldig feil nå.

Asus har veldig bra kort samme med abit.

Ingen egene erfaringer med de to kortene.

Men msi er også bra kort :p

(Dette gjorde ting sikkert enda lettere hihi)

Lenke til kommentar

Jeg vil nok påstå at Asus er det beste valget, men det spørs litt hvor mye det skal klokkes da, skal du drive med extrem overklokking, (vannavkjøling, vapochill etc.) så bør du kanskje satse på Abit, fordi det har støtte for 2,25 vcore. Asus har vært helt tette og satt max på 1,85!! Men noe særlig høyere enn 1,85v ville jeg ikke gått med viftekjøling. Dvs, skal du klokke moderat (vifte) så bør du satse på Asus, fordi du har overklokking langt nok, skal derimot klokke extremt bør du satse på abit, fordi det takkler høyere vcore. Jeg har personlig Asus, og veldig fornøyd med det, men jeg tilhører den sist nevnte gruppen av extrem overklokkere , og bruker vannavkjøling. Jeg vurdere nesten å selge hk`et mitt, og kjøpe Abit eller Epox, (selv om jeg synes Asus er milevis bedre på de fleste andre punkt). Jeg vurderer også vcore mod, slik at jeg kan presse hk`et opp til 2,25 vcore.

Teknisk sett er Asus bedre, de bruker vanligvis bedre komponenter enn Abit, og er vanligvis mer stabil (mine erfaringer fra tideligere Abit og Asus kort). Så jeg ville definitivt satsa på Asus, med mindre du skal klokke noe inni helvete!!

IKKE VELG MSI!! VELDIG LABER KVALITET!! Har bygd pc for noen folk, som selv valgte ut komponenter, jeg anbefalte å ikke kjøpe MSI, men prisen var avgjørende, men etter en stund begynte problemene. MSI er ikke noe tess på overklokking, styr unna!!

Lenke til kommentar

1. Hvilket av disse er mer overklokkingsvennlige?

- Uten tvil Abit-kortet, ifølge de aller fleste tester.

2. Disse er basert på forskjellige brikkesett hvis jeg ikke husker feil, hvem er mest kjent som "high-end" eller "middle-end" kort?

- De bruker samme brikkesett. Begge er "high-end"-kort. Begge er bra kort og bra kjøp.

3. Hvilket kort ville akkurat du anbefale?

- Abit NF7-S 2.0. Jeg kom selv fram til at det var det kortet jeg ville ha etter å lest mange erfaringer og sammenlikninger mellom disse to korta.[/i]

Lenke til kommentar

Klipp klipp....

Asus har vært helt tette og satt max på 1,85!!

Klipp klipp....

Feil... les manualen så ser du at med en jumper kan du flytte max til 2.05V trur eg det var. Sikkert som ei ekstra sikkerheit mot "ukyndige PC-mekkere".

Er godt fornøyd med HK mitt, dog med VIA chipset, men eg OC ikkje.

Lenke til kommentar

Alle dere som svarer gjør noe forbanna dumt. (Bortsett fra lysbryter) Dere har tydligvis ikke peiling på hva dere snakker om, og da synes jeg dere skal holde munnen. Han spør rett ut hvem av kortene som klokker best, og når dere da svarer asus så beviser dere at dere ikke skjønner stort på denne fronten.

Alle overklokkere med et snev av respekt for seg selv kjører Abit eller Epox.. ALT annet enn Asus og MSI ihvertfall.

Hadde jeg kjøpt et Asus kort på grunlag av deres råd så tror jeg at jeg hadde blitt passe forbannet når jeg kom hjem med kortet, og skulle prøve å OC litt.

Til deg som mente man kunne kjøre over 1.85vcore.. prøv igjen, og bedre lykke nestegang :) Asus kortet støtter ikke over 1.85vcore, og har så vidt jeg vet bare 2fas strømforsyning.. Abit har mulighet for opp til 2.3vcore og har 3fas strømkrets. Videre kan man stille vdimm opp mot 2.96-3.0 på Abit kortet, på Asus er 2.8max. Høy FSB er en annen ting som Asus kort ikke er så veldig glad i. v2.0 av asus kortet er riktignok litt bedre enn de tidligere revisjonene, men fortsatt langt ifra Abit kortet som lett kjører 230+ FSB rett ut av boksen. En annen litt kjekk ting man har på Abit NF7 er 5 bits FID, og dermed slipper man å bedrive kirurgi på CPU om man vil få alle Multipliers tilgjengelig.

Abit er helt klart overklokkerens valg :)

Lenke til kommentar

Klipp klipp......

Til deg som mente man kunne kjøre over 1.85vcore.. prøv igjen, og bedre lykke nestegang :) Asus kortet støtter ikke over 1.85vcore, og har så vidt jeg vet bare 2fas strømforsyning..

Klipp klipp.......

Abit er helt klart overklokkerens valg :)

Jaja.... prøver igjen som du seier, med rettelse på eget innlegg. :oops:

Trudde at dette kortet var likt med det eg har, men med unntak av chipsettet.

Det HK eg har, med VIA KT400 chipset takler opp til 2,05V. :)

http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7...7v8x/jumper.htm

Det kortet som det her er snakk om, har vist ikkje denne muligheita.

http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7...8x-d/jumper.htm

Skal sjekke litt meir før eg postar neste gang. :-?

Lenke til kommentar
Det er vel asus kortet som er best tiloverklokking om jeg ikke tar veldig feil nå.

Asus har veldig bra kort samme med abit.

Ingen egene erfaringer med de to kortene.

Men msi er også bra kort :p

(Dette gjorde ting sikkert enda lettere hihi)

Det er nok feil Abit kortet er best til overklokking, Asus har visse overklokkingsproblemer pga den må moddes noe hvis du skal ha lt ut ab den..

Abit trenger ikke dette og har det meste man trenger til å overklokke..

Og ikke ta msi..

Lenke til kommentar

Hvorfor sier alle at man ikke skal ta MSI?

Kameraten min har det fra før, og er ganske fornøyd med både stabilitet og oc, er et sånt najse program som overklokker hans 2100+ til 2700+ og greier :D

Nå skal jeg se om jeg har fått det rett her.

Asus kortet har vcore opp til 1,85?

Abit har opp til 2,noe

Asus og Abit korta er begge "high-end"

Og MSI suger :p

hvem av disse er mest stabilt?

Håpa på personlige erfaringer med hvor mye akkurat du hadde klart å klokke maskin din med de forskjellige hk'a. Står i noen sig da, når jeg tenker meg om :)

Edit: han har veldig lyst til å prøve å klokke opp sin t-bred 2100+ til 3000+

Skulle dette kun gå (hvis cpu's klarer det) med Abit kortet?

Lenke til kommentar

Kameraten min har det fra før, og er ganske fornøyd med både stabilitet og oc, er et sånt najse program som overklokker hans 2100+ til 2700+ og greier :D

Abit har opp til 2,noe

Håpa på personlige erfaringer med hvor mye akkurat du hadde klart å klokke maskin din med de forskjellige hk'a. Står i noen sig da, når jeg tenker meg om :)

Abit kortet er mest stabilt når du overklokker.

Jeg har abit, som du ser i sig og har klokket en XP2500+ til ~XP3700+. Dette ville ikke latt seg gjøre med et Asus kort. Mine erfaringer med NF7 er bare postive; Stabilt og lett å sette opp.

Hadde kameraten din hatt et NF7 kort så er jeg overbevist om at han hadde klart XP3000+.

Lenke til kommentar

Abit har opp til 2,noe

Han klarer nok det med et abit kortet og god ram og en god cpu så klart.

Og du fikk det helt riktig MSI Suger :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...