Buchern Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hei. trenger hjelp til å velge. Er litt usikker. Men er ikke ddr2 minne bedre en ddr? Jaja http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl Det er disse to kortene Lenke til kommentar
ratm Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Jeg hadde desidert valg Sapphire kortet. HAr du lyst å spandere et på meg også? Lenke til kommentar
Buchern Skrevet 2. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2003 Jeg hadde desidert valg Sapphire kortet. HAr du lyst å spandere et på meg også? hehe gjerne det. Skal bare rane en bank (til) først. Men vet du noe om spec sene? Hva er hovedforskjellene? Mvh Meg Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 ikke bruk så mye penger ¨på skjermkort! tenk på barna i afrika! Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Jeg har FX5800U, men jeg tror jeg ville kjøpt R9800 256 MB Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hei Hei! Har du pengene, så kjøper du GF FX 5900U, visst du vil ha ett rimeligere så kan du jo gå for Radeon 9700np Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 ikke bruk så mye penger ¨på skjermkort! tenk på barna i afrika! HVA MED DEM? Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hei. trenger hjelp til å velge. Er litt usikker. Men er ikke ddr2 minne bedre en ddr? Jaja DRR2 er "bedre" men i denne sammen hengen en fordyrende faktor, jeg vil påstå at de kunne like greit ha brukt DDR1 minne. Radeon 9800 Pro & GF FX 5900 Ultra har svært lik ytelse så det koker egentlig ned til pris og/eller hvem du liker best av de. ATI er fremdeles best på AA/AF (selv om ATI's AF ikke tar alle vinkler) men Nvidia har forbedret sine AA/AF rutiner i forhold til gf4 serien. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Jeg har FX5800U, men jeg tror jeg ville kjøpt R9800 256 MB fungerer ørene dine fremdeles??? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Ingen av dem, ville kjøpt 9800 pro 128mb da du ikke vil få ytelsesforskjell på 128/256 før du begynner med oppløsninger over 1600x1200 selv da er forskjellen minimal ergo så kaster du 800-1000 kr ut av vinduet. Lenke til kommentar
jokki Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 er enig med snekker'n der ja. spar heller den 1000 lappen til neste gang du skal oppgradere noe i pc-en din. Ytelsesforskjellen på 9800 pro 128 og 256 er minimal og det samme gjelder 5900 ultra. Gå for 9800 pro 128 mb Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 ikke bruk så mye penger ¨på skjermkort! tenk på barna i afrika! HVA MED DEM? hvis han kjøper et rad9500pro istella så kan han spandere noen gf4 på de neddider! Lenke til kommentar
StureRasch Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Enig med snekkern og jokki. Tester hos tomshardware bekrefter det dem sier. Lenke til kommentar
Electr0n Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 men så er det jo DDR2 på 256mb versjonen, klokker den høyere? (DDR2 minnet altså..) Lenke til kommentar
YpsiNine Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Anbefaler å lese denne tråden. Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hei! Jeg skrev nylig i en annen tråd om dette - skal ta samme valget selv! Jeg quoteer det jeg skrev: "]Jeg bare lurte på...hvor lenge er det til du skal kjøpe? Skal det skje i denne uka? Denne måneden? Eller skal du vente til litt utpå høsten? Skal du i så fall ha 128MB eller 256MB versjonen av 9800? Skal du ha pro/non-pro? Jeg står selv i samme situasjon som deg(bare at mitt nåværende skjermkort er mye mer råttent enn ditt ), og for hver test eller anmeldelse jeg leser så blir jeg mer og mer usikker på hva jeg skal velge: ATi eller Nvidia. (Radeon 9800 pro eller GeForce FX 5900 Ultra) Jeg vil gjerne lage en kort oppsummering av det jeg har fått inn i hodet mitt -den som er best i forskjellige tilfeller(mange vil nok kommentere dette - hehe) : #AA: ATI - ikke noe å si der. Mulig at FX blir bedre enn nå med nye drivere? Men sikkert ikke bedre enn Radeon... #AF - uavgjort. Mange tester konkluderer med at selv om ATI ikke tar alle vinklene, så er ATI littegrann bedre på de vinklene det tar, og litt bedre jo fler X AF... #"Overall"-Hastighet: For meg virker det om om dette varierer fra test til test. Det er aldri noen klar vinner sammenlagt. De går frem og tilbake. #Shading: Her går de også fram og tilbake fra test til test. Men en fordel jeg kanskje syns FX har, er at det kan lese flere instruksjoner(1024?)pr clock(?) enn Radeon. (ikke 1024 fler enn radeon ) #Pipelines:Radeon har fler, men FX kan utnytte sine på forskjellige måter, som kanskje er mer effektivt i kommende spill? Hva vet vi? Pris: Radeon akkurat nå. Men vi kan jo håpe på at FX synker etterhvert. (Varierer jo fra pro/ultra til nonpro/nonultra) Det var litt punktvis...Radeon er raskest på single-texturing fillrate tester, FX på multi-texturing fillrate... FX har ifølge noens meninger bedre kjøling (merk: omtrent like stille som 9800 pro)+lavere klokkefrekvenser=mindre støy i 2D-mode,+ at fordelingen av ram-brikkene rundt core'n, og at ribba ikke fører varmen fra core til ram - er bra. Vet desverre ikke så mye om dette på Radeon enda... 5900 Ultra vil finnes i både 1- og 2-slots modeller, men jeg ville ikke ha satsa på å ha noe i sloten ved siden av uansett, siden det blir knapt med plass. De fleste har vel minst mulig der uansett for å få mest mulig luft til skjermkortet. Så vil jeg bare skrive litt om testingen av disse kortene. Greit, benchmarks og spill basert på DX7 og DX8 gir en pekepinn på ytelsen kortene vil gi i dagens spill. Men etterhvert(forhåpentligvis), så vil flere og flere spill basere seg på DX9 (håper hvertfall de sier goodbye til DX7!) og ta ibruk pixel+vertex shader 2.0, og da blir jo dette med vertex og pixel shader ytelse mye mer aktuelt(spill som alle vet har mye av dette er kommende HalfLife2 og Doom3 - gleder meg! ) Samt mange andre avanserte funkjoner i DX9 ("Cinematic Gaming"). Så når jeg kjøper meg et grafikkort, så vil jeg at det skal vare en stund fremover. Det er ikke noen tvil, begge disse kortene er sinnsykt råe og vil holde en god stund fremover(håper jeg?), men før jeg kjøper vil jeg ha en liten favoritt! Vil ikke at det skal være sånn at jeg må kaste krone/mynt! Så hvis du ikke skal kjøpe kortet i morgen, så går det muligens an å samle mer info for å sammenligne kortene ytterligere pluss se om FX-prisene synker. Men hvis det er 1000kr billigere med ett Radeon 9800 pro når jeg skal kjøpe, er nok kanskje valget nesten tatt. Jeg oppforder folk til å komme med innlegg som inneholder fakta om kortene (som jeg har lært: gjerne med kilde), mest mulig saklige innlegg - og sist men ikke minst: gjerne OBJEKTIVE innlegg! Det er en stor fordel for oss som strir med å velge Lykke til ! Lenke til kommentar
Mio Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 kjøp Radeon 9800 med 128MB ram. Multicom har sendt meg kortet nå ser jeg håper posten er rask nå. Klør etter å slå kloa i det kortet nå. Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Jeg har FX5800U, men jeg tror jeg ville kjøpt R9800 256 MB fungerer ørene dine fremdeles??? Hææ, hva sa du? jeg hørte ikke... Neida. No Problem, bråker kun når jeg spiller, da har jeg lyd på 8) Kabinettet er verre, termaltake med 5 vifter, det hører jeg Lenke til kommentar
jokki Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 hehe er det irreterende??? kunne noen mindre støyende vifter vært greit og hatt??? det er et 5800 kort med flow fx du har??? hva med støydempende greier. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Hei. trenger hjelp til å velge. Er litt usikker. Men er ikke ddr2 minne bedre en ddr? Jaja http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl Det er disse to kortene Usikker, kan jo bedømme selv. Bare se her. HardOCP Kan jo virke som om GeForceFX 5900 Ultra er hakket bedre med 256MB ram. Uansett, samme pris. Regner for så vidt med at Tomshardware også har testet disse kortene, men jeg har ikke sett etter. -Chief- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå