Gå til innhold

Er Canon EF 70-300 ett bra objektiv? Passer det til 450d?

Anbefalte innlegg

Komplett er stort sett ikke stedet som har salg på objektiv, verken januar- eller andre typer. Skal du ha tilbud på objektiv, er det ofte i forbindelser med fotomesser eller dumping av gamle objektiver når et nytt kommer på markedet. Av og til har produsentene også cashback-kampanjer på ting, akkurat nå har f.eks. Panasonic et på micro-4/3-kamerahus og -objektiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://prisguiden.no/produkt/36177

Et par hundre kroner å spare ved å kjøpe et annet sted, OG du får det kjappere siden andre har det på lager.

Det er altså dette http://www.mshop.no/more_info.php?table=Produkter&level1=129711&level2=&selger=hw&offset=&limit=&selger=&visSplash=true Som er det billigste alternativet? Har ikke brukt denne nettsiden før...noe å anbefale? ^^

Lenke til kommentar

Tror nok jeg hadde lagt på en hundrelapp og kjøpt det hos en av de som har det på lager "japan photo",de rimeligste butikkene har de ikke på lager selv om de påstår det og det kan fort gå opp mot en 3 ukers tid eller mer før du får objektivet.

Eventuelt ringt eller maile så du er 100% sikker før du bestiller objektivet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

IM BACK! Føler jeg maser veldig her...hver gang jeg kommer fram til en beslutning finner jeg andre alternativ og begynner å tvile ^^

Tok meg en tur på finn.no og fant en linse fra canon (Canon EF 75-300 mm 1:4-5,6) til litt over tusen lappen. Søkte litt på nettet og fann ut at dette objektivet blir solgt nytt for 2000 .- Er det noen spesiell grunn til at dette objektivet er så veldig billig i forhold til andre som ligner? Etter som jeg har forstått det, er forskjellen at den ikke har is. Siden dere har skrevet her flere ganger at det ikke er nødvendig med is, har jeg ingenting imot å spare 3000.- og fortsatt ikke miste noe bildekvalitet elns. Så er det noen veldig store forskjeller, er dette objektivet bra som mitt første zoom-objektiv?

Takker igjen for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Styr unna selv om prisen frister. Dette er et gammelt objektiv, nærmest karakterisert som "utgått".

Du har også misforstått at IS ikke er viktig. Det er ikke så viktig på vidvinkel og normal objektiv, men når du kommer opp i Tele objektiv så er IS veldig viktig med mindre du alltid bruker stativ.

Lenke til kommentar

Forskjellen er ikke bare IS. Det er også kvalitet på optikken. 70-300 IS er et bedre objektiv som etter min mening er vel verdt mellomlegget. Valget er heller mellom 70-200/4L og 70-300 IS hvis du er ute etter kvalitet.

Men - 75-300 USM er billig, da. I alle fall ikke kjøp en uten USM. 75-300 er laget i maange varianter.

Lenke til kommentar

Siden dere har skrevet her flere ganger at det ikke er nødvendig med is,

Nødvendig er det ikke. Det er veldig greit å ha, spesielt på et såpass gammelt kamera som 450D hvor du ikke har muligheten til å komfortabelt bruke ISO over 400.

Det kommer også helt an på hva du skal ta bilder av. Er motivene dine helt i ro (natur, arkitektur, gamle mennesker), så er IS fint å ha, og du kan ta forholdsvis skarpe bilder med lav lukketid. Er motivene dine derimot litt mer fart i (folk i bevegelse, unger, biler, sport), så har IS mindre for seg.

Hvis du tenker at du tar et bilde av et tre, og bladene blafrer i vinden. Lukkertiden blir 0.5 sekunder. IS vil kompensere for dine miniskjelvinger og gjøre at stammen blir skarp, men bladene vil fremdeles blafre og bevege seg i et halvt sekund, og dermed bli uklare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...