Sitronsaft Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Hei forumfolk. Som veldig mange andre jeg kjenner, og sikkert flere av dere, er jeg helt kriminelt trøtt etter skolen (og på skolen, for den saks skyld), rundt middagstider og spesielt i perioden 16-19. Dette er et tidsrom hvor jeg rett og slett ikke får gjort noe særlig, og det ender ofte med at jeg tar meg en 3-timers i sengen (søvn, altså). Så, jeg fikk en idé. Hva om jeg snur om på døgnet slik at jeg legger meg etter middag (mellom kl 16-18), og sover helt til jeg våkner naturlig (og dermed har fått min perfekte mengde søvn) en gang rundt midnatt. Deretter kan jeg kose meg med lekser, musikk og alle de andre tingene jeg foretar meg i mitt respektive hjem. I forbindelse med idéen vil jeg gjerne få litt hjelp fra dere med å lage pro/con-liste, vi snakker jo faktisk om en ganske stor forandring her. Det jeg kan komme på: PROs: - kan legge meg til å sove etter en hard dag på skole (+ eventuelt trening etter skolen) - slipper å drikke flere liter med kaffe og dra på joggetur for å holde meg våken etter den ekstremt store og karbohydratrike middagen (blir trøtt av middagen, jeg) - kan sove så lenge jeg vil, til jeg vil uthvilt - kan ligge i opptil flere timer i sengen etter jeg har våknet - slipper å havne i "tidsklemma" før skolen, med stå opp+dusj+mat+pakke sekk på under 20 min. CONs: - Jeg sover når alle andre er våken på kveldstid, og er våken når alle andre sover på nattestid. Dette skaper et problem mtp sosiale sammenhenger, når kan jeg henge med kompiser etc.? - Styrketrening kan jeg gjøre etter skolen, før jeg legger meg. Men om jeg skal på et eller annet møte, eller delta i organisert idrett (f.eks. kampsport) er disse møtene gjerne på kveldstid. Hvordan skal dette gå? Spesielt i helgene er dette et stort problem, mulig jeg rett og slett må tøye grensene og legge meg til "vanlig tid". Som dere ser er det gode argumenter både for og mot. Noen som har mer som bør tilføyes/nevnes, eventuelt løsninger på det som er nevnt under "CONs"? Takker for svar. 1 Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Situasjonen du beskriver i første avsnitt er nøyaktig lik min, og dette hørtes veldig spennende ut. Om du prøver ut dette og det blir vellykket skal jeg vurdere å teste jeg også. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 For du nok søvn nattestid? For de aller fleste bør det holde med tilstrekkelig lang natt pluss eventuelt en kjapp hvil (<20 min) på ettermiddagen. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Tror ikke jeg er alene, nei Det er som dere ser to åpenbare CONs (dem som er nevnt), og disse er nokså store også... Er jo gjerne på kveldstid (spesielt i helgene) at man finner på ting med venner, deltar på arrangementer osv. Men jeg vet ikke om det er så bra å ha denne døgnrytmen i f.eks. ukedagene, og ha "vanlig" døgnrytme fredag-søndag. Endret 6. desember 2010 av Sitronsaft Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Det er nok ikke det. Jeg har lekt meg med tanken om å komme inn i riktig døgnrytme "den andre veien", dvs. legge seg senere og senere og forskyve døgnet ~20 timer i stedet for 4. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Kom på enda et ganske stort CON...: jobb. Har en deltidsjobb i butikk. Den er liten, og jobber stort sett bare tidlig i helger, altså er det ingen konflikt. Men det hender at jeg må jobbe kveldstid. Dette går egentlig under punkt/CON nr. 2 da. Det virker egentlig mest fornuftig å legge seg tidligere om kvelden.. Men de positive sidene virker så fantastisk Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 1) Kutt ut å sove etter skolen. Dette er bare en dårlig vane, men kan kreve mye og komme ut av. 2) Legg deg tildlig nok på kvelden! 3) Kast pros/cons lista i søpla. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå