Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ønsk meg lykke til ! Nå går jeg ut..

Anbefalte innlegg

Hai,

Jeg skal ha fremføring, imorra i engelsk. Enkelig pleier jeg å være sjenert og begynner å skjelve på en fremføring..Men denne gangen har jeg godt selvtillit og gleder/gruer meg til fremføringa. Er det bra å ha god selvtillit.

Håper dere kan ønske meg lykke til . :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lykke til.

Et tips er å ikke tenke på at du står der og fremfører, men heller tenker på det du skal si. Ta derfor ikke med noen som helst form for manus, men stikkord i form av PowerPoint for eksempel er greit. Når du ser stikkordene må du tenke på hva du skal si der og da. Om du leser fra et manus er det lett å lese på autopilot, som gjør at du faktisk tenker på at du står der og preiker, og man blir nervøs.

Men kom tilabke hit i morgen og si hvordan det gikk. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for at dere støtter meg, en dag sal jeg støtte dere tilbake ;)

Jeg er litt dårlig på uttalelser, hvrdan uttaler man "built"?

Jeg skal nemlig ha temaet "HOW is the computer built". Vi hadde fritt valg, og jeg valgte noe jeg var intressert i, derfor fikk jeg også god selvtillit, noe jeg ville aldri hatt vis jeg ikke hadde fått velge selv.

Jeg skal med glede komme og fortelle hvordan det gikk, imorra :)

Edit: Har både Norsk og engelsk fremføring imorra, ligger enkelig på 3. Men denne gangen satser jeg på en 5, selvtilliten har gått hardt opp :)

Endret av Leif23
Lenke til kommentar

Aha, skal legge meg nå. Selvom jeg mangler litt til å øve. Jo nærmere dagene kommer til framføringa jo mer skjenner jeg den kalde viden blåse bak ryggen min..OMG selvtilliten er borte ??!!?? hva skal jeg gjøre nå??? Ja! PAAAAANNNNNNNIIIIIIKKKKKKK!!!!!!!!!! :scared:

Lenke til kommentar

Ehm..Det ble ikke :whistle: , begge lærerne var syke, både Engelsk og Norsk lærer'ne. Jeg hadde enkelig fortralt dere selv, men tenkte at det var bedre å fortelle det den dagen de skulle være...owsv

Norsk blir på torsdag eller Fredag.

Engelsk på Mandag(Dette er den eneste muntlige testen vi har hatt, så vi må ha engeslk framføring uansett.)

Jeg lover jeg skal fortelle dere på torsdag..etter skoletid,

så ikke gå no sted fra tråden :ermm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei alle sammen,

JEG har fått dårlig samvittighet, dere vet ikke hva som skjedde på framføringa :cry: , før framføringa kjente jeg at det var sommerfugler i msgen. Jeg ville ikke bli valgt. MEN så ble jeg desverre det. Jeg gikk opp og begynte å tegne kabinettet til PCen.

Akuratt da, begynte jeg å riste(hånda mi). Prøvde å unnga det, men jeg klarte ikke å styre meg selv.. også stemmen ble mer nervøs..og jeg begynte å snakke hakkete..og på begynnelsen var det folk som ikke skjønte alt..Jeg glemte mye av hva jeg skulle si.hoppet fram og tilbake på stikkordene..blandet sammen komponentene..stemmen ble mer nervøs..man kunne høre det godt, jeg prøvde å styre det, men jeg klarte rett og slett ikke styre meg selv.

Jeg pratet i vei.. også avslutta jeg..nå har jeg dårlig samvittighet , på at jeg far en 3'er som vanlig.

også spurte jeg noen venner..Noen sa at jeg får sikkert en 4..4/5..5-..De sa at de ikke forsto så mye på begynelsen av framføringa.

Men now i got problems. Vi har Engelsk framføring på tirsdag..Hva vil skje? jeg dummer meg ut igjen :cry: Ihvertfall når jeg ikke klarer norsk framføring. Plz, hjelp meg. Hvordan ikke bli nervøs!? :( . Og ja dere skal få vite hvilken karakter jeg fikk, neste uke. det er da vi får karakterene våre.

Tusen Takk for støtte,

leif23

Lenke til kommentar

Jeg pleide også å være veldig nærvøs før, når jeg gikk på ungdomskolen helt til jeg sluttet total med all type av manus (what so ever). Du må kanskje øve litt bedre, men du kan si hva du vil om temaet akkurat når du vil. Hvis du ser en lærer fremføre noe er det jo dette de gjør. Lener seg tilbake, bare snakker om det de skal i den rekkefølgen de vil.

Jeg pleier vanligvis bare lese f.eks to ganger i gjennom det kapitellet jeg skal fremføre, deretter bare fremfører jeg for meg selv 2-3 ganger , og alle gangene blir det litt forskjellig, men det gjør ikke noe. Jeg har gjennom vg bare fått bra karakterer på muntlig.

Endret av St€rk
Lenke til kommentar

Hei Leif, nå skal jeg gi deg min løsning på nervøse framføringer.

Ikke skriv ned hele tekster og prøv å memorisere dem ord for ord.

Prøv først å skriv ned hele framføringen, og med det mener jeg alt av stoffet. Så deler du dem opp i stikkord for hvert emne eller avsnitt.

Deretter tar du enten med et notatark eller et powerpoint ark der du bare skriver stikkordene, og når du ser dem så vil du merke at du kan snakke om disse emnene lett. Dette vil gi deg god selvtillit og fin flyt. Husk å ikke stå med arket i hendene, da vil de begynne å skjelve og du blir ukomfortabel. Skriv stikkordene med stor skrift på arket så du ser lett. Øv gjerne for familie eller for deg selv flere ganger.

Det du alternativt kan gjøre: forklar at du virkelig har problemer med dette og spør om å få fremføre i alenerom med læreren. Forklar nøye og si at du gruer deg til å gå på skolen, føler deg fysisk uvel og har hatt skrekkerfaringer med dette. Dette gikk for meg etter at jeg måtte lide av bivirkningene av en ekstremt sterk medisin når jeg selv gikk på ungdomsskolen og ikke kunne framføre for en klasse. Jeg fikk rett og slett hodepine i store mengder, og kunne ikke framføre for en klasse. Jeg spurte om jeg kunne framføre for lærerne i alenerom med hjelp fra rådgiver og dette gikk helt greit.

Edit: Og viktigst av alt: positiv tenking. Dette er løsningen på mye i livet, både selvtillit og mot til å prestere i ulike situasjoner. Ikke sitt å minn deg på hvor galt det kan gå. Tenk heller på du føler deg ok og det kommer til å bli bra.

Lykke til!

Endret av Narsissisten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...