Gå til innhold

nokia produsert i korea ulovlig i norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle det ikke være lov å selge en koreansk produsertnokia telefon i Norge? Det virker da veldig rart at produsentland skulle ha noe å si (Bush ville sikkert bli pisst hvis det var Nord-Korea det var snakk om).. Det er helt vanlig at store konserner (her Nokia) sprer produksjonen og setter produksonen ut til andre firmaer for å bedre lønnsomheten på greia si. Jeg mener JA, det er lov å selge en slik telefon i Noreg...

Hva var det med at det ikke skulle være lov?

Lenke til kommentar

Jeg har blitt fortalt at det ikke er lov av en kamerat som jobber i telebutikken. Han mente at telefonen måtte være lagd i Europa for at det skulle være lov å selge den i Norge. Han kalte det "grå import" hvis den var lagd i Asia.

Ingen som har peiling på dette?

Lenke til kommentar

Det er nok neppe ulovlig å selge telefonen som sådan, men iogmed at den ikke selges i EMEA-området vil du ikke kunne få hverken garanti eller support på produktet. Si at telefonen din går istykker så står du uten garanti fra Nokia sin side i Norge. Du vil sannsynligvis heller ikke få reparert telefonen fordi service steder ikke rører telefoner som ikke er produsert for EMEA - selv om du vil betale for det.

I alle tillfeller blir det forhandlers ansvar å fikse opp i reklamasjonsaker her, iogmed at han sannsynligvis også er importør av telefonen.

Uansett, det står også under batteriet hvor den er laget hen. Jeg mener at Nokia produserer alle telefonene for det europeiske markedet i Europa, men det er mulig jeg tar litt feil her. Men, så lenge du har kjøpt telefonen i Norge av en forhandler som har kjøpt telefonen fra en distributør i Norge har du alle dine rettigheter i behold, uavhengig av hvor den er produsert.

EMEA = Europe, Middle East, Africa

Lenke til kommentar

Takk for seriøst svar!!!

Men hvis det ikke er garanti på telefonen så kan det vel umulig være lovlig å selge den? Da kan jeg vel bare f eks ødelegge displayet og levere den inn til reperasjon der jeg har kjøpt den og når de nekter å fikse den så må de jo gi meg en ny?!

Under batteriet står det made by Nokia, var det som gjorde kameraten min mistenksom.

Mener du at jeg har krav på ny telefon?

Lenke til kommentar

Dette er bare falske alarmer.

Jeg vet ingenting om lovligheten rundt dette, men i og med at Nokia telefoner produsert utenfor europa (i følge kilden din) overhode ikke er uvanlig i Norge, tviler jeg veldig sterkt på at det skulle være ulovlig eller garanti ikke skulle gjelde.

Lenke til kommentar

telefoner som ikke er produsert for det europeiske marked yter ikke Nokia noen form for garanti/reklamasjon på! Derfor er det kun butikken som du har kjøpt telefonen på som er ansvarlig for hvis det blir feil på den.

Det som skjer hvis du får feil på den er at forhandleren må faktisk gi deg ny telefon.

Lenke til kommentar
Det som skjer hvis du får feil på den er at forhandleren må faktisk gi deg ny telefon.

Med andre ord...

Hvis jeg leverer telefonen inn til reperasjon f. eks av en selvforskyldt skade, blir de tvunget til aa gi meg en ny telefon fordi norske verksted ikke har lov til aa reparere den...

Da kan jeg jo bare "fremskynde" denne skaden... Merkelig!

Lenke til kommentar

har ikke vært borti selvforskyldte skader, men kun garanti saker, men regner med at de norske verkstedene kan reparere selvforskyldte saker, da det er du som skal betale for morroa, problemet med garantisaker er jo at nokia ikke vil betale verkstedet for reperasjonen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...