Kokobananas Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Neida, selvfølgelig ikke. Jeg forstår poenget ditt,men det skal da strengt tatt ikke stilles krav om at vedkommende skal være spanjoler. Jeg mener at eleven må ha solide kunnskaper for å få over middels karakter, men at denne kan nås på flere måter, blant annet være aktiv, og prøve seg. Nå har ikke TS gitt noe info om hvilket kurs vedkommende tar, så det er litt avgjørende. Ut fra det som har blitt sagt av TS hittil virker det ikke som karakteren er veldig ute på viddene. Verken du eller jeg kan basere svarene våre på annet enn det som står her i tråden. (Når det er sagt er jeg imponert over at TS tydeligvis er i stand til å løfte en bil (Honda, for å være presis) flere ganger i løpet av en skoletime. Forstår ikke engang hvordan han har klart å dra den med seg inn i klasserommet ) Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Spørsmålet er vel heller hvordan du har gjort det på andre prøver og innleveringer? Har du fått en rekke 4+ så kan en jo begynne å spørre seg selv om disse plussene virelig betyr noe? Og aktivitet i timen skal til en viss grad ha innvirkning på muntlig-delen av faget. Dvs lite/dårlig aktivitet i timen trekker ikke ned, men god aktivitet skal trekke opp og tas med i karakteroppgjøret. Lærerne bør merke seg hvem som har faglig aktive i timene. Det skal godt gjøres å få en god muntlig karakter uten aktivitet i timene. Sitter læreren og vurderer en elev som ligger og vipper mellom to karakterer, så vil jo god aktivitet i timene gjøre at eleven vipper opp. MEN: mange lærere gir deg et ufortjent dårlig karakter til jul, for å ikke være for snille og at du ikke skal "hvile" på din gode karakter til sommeren og gå ned en karakter og ende på 4 da, men heller arbeide for å klare den 5'eren. Lenke til kommentar
Gentlemanful Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Neida, selvfølgelig ikke. Jeg forstår poenget ditt,men det skal da strengt tatt ikke stilles krav om at vedkommende skal være spanjoler. Jeg mener at eleven må ha solide kunnskaper for å få over middels karakter, men at denne kan nås på flere måter, blant annet være aktiv, og prøve seg. Nå har ikke TS gitt noe info om hvilket kurs vedkommende tar, så det er litt avgjørende. Ut fra det som har blitt sagt av TS hittil virker det ikke som karakteren er veldig ute på viddene. Verken du eller jeg kan basere svarene våre på annet enn det som står her i tråden. (Når det er sagt er jeg imponert over at TS tydeligvis er i stand til å løfte en bil (Honda, for å være presis) flere ganger i løpet av en skoletime. Forstår ikke engang hvordan han har klart å dra den med seg inn i klasserommet ) Circket elns: HEHEHEHE, jeg tipper du leker dum nå, du skjønte hva jeg mente. Lenke til kommentar
Sir.abnouy Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Du burde klage, så får du en god tilbakemelding om saken. Da må du begrunne....... Mye lettere enn sitte på PCen å diskutere! Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Antall håndsopprekninger per time har da ingenting med karakteren å gjøre. Lenke til kommentar
iKent Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 I spansk er aktivitet en av tingene den muntlige delene skal baseres på. Dersom du er aktiv i timen og klarer å svare på neon spørsmål her og der når hun stiller deg, blir det nøtryalt, om du rekker opp hånda selv ser det bedre ut og om du ikke kan eller gidder så ser det dårligere ut og det kan gå ut over karakteren. Dette hadde vi en LAAAANG diskusjon på da jeg hadde spansk på videregående. Lenke til kommentar
Ms. Mango Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Innsats i timene skal ikke telle på karakteren. Jeg er enig i at om en elev får 4+ på alle muntlige, formelle vurderinger, men er kjempeaktiv og viser god, muntlig kompetanse i timene ved aktivitet og gode svar, så burde vedkommende kunne tippes opp til en 5-er. Men dersom man har en elev som nesten aldri rekker opp hånden, men får 6 på alle muntlige vurderinger, burde ikke vedkommende trekkes ned til 5. Da har vedkommende vist en kompetanse lik 6. Det kan jo også nevnes at det for en lærer ville vært vanskelig å forsvare å trekke en slik elev ned til 5 i en evt. klagesamtale med rektor, fordi det er ganske strenge krav til dokumentasjon når karakterer (standpunkt) skal settes. Han som ble vippet opp derimot, klager ikke, og alle er fornøyde. Lenke til kommentar
Sjøtispe Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Poenget er vel uansett at man ikke klager på en terminkarakter. Hadde det vært snakk om standpunkt hadde saken vært annerledes, men da får du eventuelt komme tilbake med samme problemstilling til våren. Lenke til kommentar
Ms. Mango Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Poenget er vel uansett at man ikke klager på en terminkarakter. Hadde det vært snakk om standpunkt hadde saken vært annerledes, men da får du eventuelt komme tilbake med samme problemstilling til våren. Sa ikke TS at det var standpunkt, da? Innlegget mitt var uansett myntet på dette. Lenke til kommentar
MarieIngebrigtsen Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Heisann :-) Det er riktig at lærerne hele tiden vurderer deg muntlig, men det går ikke på innsats i den forstand. Det handler om hvordan du svarer for deg og om du i det hele tatt svarer logisk. Norsk læreren vår driver med uformelle vurderinger på oss i timene, som han tar i betraktning på en muntlig karakter. Kan være hun siktet til at det gjelder 50/50 på muntlige prøver?? Det er vanskelig å skulle klage på en slik karakter, da andre ikke har kontroll på hva du gjør i timene og hva du sier. Evt. må du få snakket med vikaren og be henne/ham komme med en vurdering på deg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå