Gentlemanful Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Hei alle sammen. I spansken sa læreren min at 50 % av karakteren går på skriftlig og 50 % muntlig. Dette året har hun ikke vært på skolen pga graviditets permisjon ( eller hva det enn nå heter). Så vi har fått en vikar iår. Men til hovedsaken: jeg ligger på 4+ i skriftlig og jeg er en av de beste i muntlig ( rekker opp Honda flere ganger pr time) Idag når jeg fikk tilbake karakteren (standpunkt) så lå jeg på 4+ dvs at hun ikke i det hele tatt har sett på muntlig. Jeg spurte henne: Gjelder ikke muntelig karakteren? og hun bare ignorerte meg. * burde jeg klage ? btw, TAkk for svar. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Det å rekke opp hånden (innsats i timene) skal ikke ha noe å si for karakteren. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Trodde ikke man fikk plusskarakterer på standpunkt. Lenke til kommentar
lolbits Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Det å rekke opp hånden (innsats i timene) skal ikke ha noe å si for karakteren. Når læreren sier at aktivitet i timen teller, så skal den telle. Husk at kommunikasjon er en av læreplanmålene. Ergo inngår "innsats" i timen. Hvor står det om hva som skal telle og ikke telle for standpunkt? Lenke til kommentar
Gentlemanful Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Trodde ikke man fikk plusskarakterer på standpunkt. -Noen av lærerne mine skriver faktisk '' pluss'' som kommentar på karakterkortet mitt. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Det å rekke opp hånden (innsats i timene) skal ikke ha noe å si for karakteren. Hvor står det om hva som skal telle og ikke telle for standpunkt? Jeg har gått på skole selv. http://www.aftenbladet.no/nytte/jobb/1292918/laquoHvis_innsats_i_timen_skal_telle_blir_karaktersettingen_subjektivraquo.html Lenke til kommentar
Gentlemanful Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Merkelig! Når en lærer sier at det gjelder, da burde det gjelde. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Kan godt være den læreren lar det telle, men da følger hun ikke forskriftene. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Standpunktkarakteren er selvfølgelig til en viss grad en skjønnsmessig avgjørelse. I et språkfag må muntlig aktivitet i timen gjelde. Endret 6. desember 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
Gentlemanful Skrevet 6. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2010 Standpunktkarakteren er selvfølgelig til en viss grad en skjønnsmessig avgjørelse. I et språkfag må muntlig aktivitet i timen gjelde. ok, hva mener du, burde jeg klage? Takk for svar! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Skader ikke å prøve. Men det er ikke sånn at aktivitet alene skal gi høy karakter. Du må være god også. Lenke til kommentar
Latias Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Standpunktkarakteren er selvfølgelig til en viss grad en skjønnsmessig avgjørelse. I et språkfag må muntlig aktivitet i timen gjelde. ok, hva mener du, burde jeg klage? Du kan jo prøve, men da må du regne med at karakteren går fra 4+ til 4. EDIT: Glem det. Trodde du skulle klage på at du hadde fått + på kortet. Endret 6. desember 2010 av Latias Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Han har ikke fått 4+, han har fått 4 med pluss som kommentar. Man får bare rene karakterer på standpunkt. Lenke til kommentar
lolbits Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Det å rekke opp hånden (innsats i timene) skal ikke ha noe å si for karakteren. Hvor står det om hva som skal telle og ikke telle for standpunkt? Jeg har gått på skole selv. http://www.aftenbladet.no/nytte/jobb/1292918/laquoHvis_innsats_i_timen_skal_telle_blir_karaktersettingen_subjektivraquo.html Kommer helt an på hvordan du velger å definere "innsats". Er innsats det å lage bråk og herje rundt, men fortsatt få høye karakterer på prøver o.l. , eller er det å være aktiv i timen? Jeg mener å huske at det i alle læreplanmål, uansett fag, finnes et punkt som sier at eleven skal uttrykke seg skriftlig og muntlig. Dersom muntlig-biten faller bort, er det også nedsatt karakter, da eleven ikke har oppnådd denne kompetansen helt. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Man får da ikke standpunktkarakterer til jul? Julekarakteren er bare en terminkarakter, og det er karakteren til våren som gjelder på vitnemål osv. Og som andre sier, så hjelper det ikke å rekke opp hånda i timen hvis man feks svarer feil og har ræva uttale hver gang man får ordet. Muntlig er dessuten mer enn å rekke opp hånda i timene. Man har framføringer, gloseprøver (i de språkfagene jeg har hatt så har gloseprøver alltid vært tellende på muntligdelen av faget) og ellers andre aktiviteter i timene (spill, lytteaktiviteter osv). Endret 6. desember 2010 av cricket Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Når de sier at innsats ikke teller, mener de nok noe slikt som at det ikke skal gjøres forskjell på en forsiktig elev og en svært aktiv en, så lenge de får vist hva de kan. Lenke til kommentar
lolbits Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Og som andre sier, så hjelper det ikke å rekke opp hånda i timen hvis man feks svarer feil og har ræva uttale hver gang man får ordet. Helt uenig. Det handler da ikke om å svare ræva eller ha dårlig uttale når det ikke er en formell vurderingssituasjon. Det gjelder å være aktiv og vise interesse for faget. Skal også legge til at lærere liker elever som prøver seg, da det gir et stort læringsutbytte. Endret 6. desember 2010 av lolbits Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Og som andre sier, så hjelper det ikke å rekke opp hånda i timen hvis man feks svarer feil og har ræva uttale hver gang man får ordet. Helt uenig. Det handler da ikke om å svare ræva eller ha dårlig uttale når det ikke er en formell vurderingssituasjon. Det gjelder å være aktiv og vise interesse for faget. Skal også legge til at lærere liker elever som prøver seg, da det gir et stort læringsutbytte. For å få de høyeste karakterene skal det ikke være nok å svare i vilden sky. Vi snakker her om en som vil høyere opp enn en firer. Da skal man ha noenlunde bra uttale, og man skal ikke bare vise interesse, men også forståelse (noe som innebærer at man svarer riktig). Selvsagt er det lov å svare feil en gang iblant, men hvis man gjør det ofte så tyder det på at man ikke har skjønt det man driver med. Læreren arrangerer ikke gjettekonkurranse. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Og som andre sier, så hjelper det ikke å rekke opp hånda i timen hvis man feks svarer feil og har ræva uttale hver gang man får ordet. Helt uenig. Det handler da ikke om å svare ræva eller ha dårlig uttale når det ikke er en formell vurderingssituasjon. Det gjelder å være aktiv og vise interesse for faget. Skal også legge til at lærere liker elever som prøver seg, da det gir et stort læringsutbytte. Helt uenig. En karakter skal fortelle hvor god du er i faget, ikke hvor mye du prøver. Lenke til kommentar
lolbits Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Og som andre sier, så hjelper det ikke å rekke opp hånda i timen hvis man feks svarer feil og har ræva uttale hver gang man får ordet. Helt uenig. Det handler da ikke om å svare ræva eller ha dårlig uttale når det ikke er en formell vurderingssituasjon. Det gjelder å være aktiv og vise interesse for faget. Skal også legge til at lærere liker elever som prøver seg, da det gir et stort læringsutbytte. For å få de høyeste karakterene skal det ikke være nok å svare i vilden sky. Vi snakker her om en som vil høyere opp enn en firer. Da skal man ha noenlunde bra uttale, og man skal ikke bare vise interesse, men også forståelse (noe som innebærer at man svarer riktig). Selvsagt er det lov å svare feil en gang iblant, men hvis man gjør det ofte så tyder det på at man ikke har skjønt det man driver med. Læreren arrangerer ikke gjettekonkurranse. Neida, selvfølgelig ikke. Jeg forstår poenget ditt,men det skal da strengt tatt ikke stilles krav om at vedkommende skal være spanjoler. Jeg mener at eleven må ha solide kunnskaper for å få over middels karakter, men at denne kan nås på flere måter, blant annet være aktiv, og prøve seg. Nå har ikke TS gitt noe info om hvilket kurs vedkommende tar, så det er litt avgjørende. Mokko: Jeg viser til læreplanen: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=123914&visning=5 Som du ser er det lagt _svært_ mye vekt på kommunikasjon. Kommuniserer du ikke betyr det at du ikke er god i faget, selv om du like gjerne kunne vært en spansk forfatter. Endret 6. desember 2010 av lolbits Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå